VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooldrömmen  (läst 4377 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storbadarn

Pooldrömmen
« skrivet: november 23, 2010, 16:46:18:18 »
Som gröngöling försöker jag att få igång en tråd, undrar hur en inomhuspool med tillhörande relax kunde se ut.

Nån som har nått tips?


Jag tänker mig en pool, 4x8 m eller liknande och rönt den kakelgolv eller liknande,
1 eller 2 kaminer för att kunna hålla bra värme under den kalla tiden på året.

Tänker mig även att man ska kakla en duschhörna i samma utrymme och bredvid duschen även ha en bastu.

Bortsett från det ska det finnas utrymme för relaxstolar och annat, och gott om utrymme.


Hur ser det ut hos er?
« Senast ändrad: april 17, 2011, 19:44:31:31 av storbadarn »
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Poolgiganten

Utloggad cat digger

SV: Bilder - posta bilder på din inomhuspool
« Svar #1 skrivet: november 23, 2010, 20:18:14:14 »
vad kul med flera som går i samma tankar som vi. själv har jag tänkt göra en 6x4 för att få lite mer yta runt poolen.
har åxå tänkt göra en dusch å kanske en toa (så man inte måste in i huset) och golvvärme.
har du funderat något på avfuktningen?
sen har jag inte bestämt vilken form av tak jag ska ha. om jag ska göra som ett altan tak (mycke limträ å långa) eller om de ska bli ett sadeltak.
vad ska du bygga poolen i för matrial. 
   
mvh cat digger

Utloggad storbadarn

SV: Bilder - posta bilder på din inomhuspool
« Svar #2 skrivet: november 24, 2010, 11:52:02:02 »
Jag funderar mest på utseendet av utrymmet, nån skrev att dom brukade äta
vid poolen och det känns som en god idé med mat/fika plats.

Viss styrning av luftfuktighet vore väl bra, även ett överdrag så man sparar energi
även där.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Utloggad Erica

SV: Bilder - posta bilder på din inomhuspool
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2011, 00:02:34:34 »
Planera inte en för stor pool till ett för litet rum ! Man behöver verkligen ha utrymme vid sidan av poolen också - speciellt om man har ett antal barn som badar eller man har fest eller så. Ett litet rum blir också värre vad det gäller att hålla nere fukten på en vettig nivå under pågående bad,

Vad det gäller duschhörna är jag lite tveksam. Om man änvänder poolen även med kompisar och bekanta vill man kanske inte stå och duscha helt öppet i poolrummet ? Ett separat duschrum intill poolrummet funkar nog bättre.

Vår pool är just de måtten du nämnde, 4 x 8 m och det känns rätt lagom. Den är tillräcklig för lite motion eller för en grupp barn. Större är väl alltid bra, men då skjuter ju kostnaderna iväg rätt ordentligt, särskilt om rummet skall vara större. Hos oss upptar poolen rent ytmässigt mindre än halva poolrummet. På så sätt får man en yta där man kan sitta och äta eller fika eller umgås och som inte ligger i "skvättzonen". Jag skulle vilja säga att skvättzonen är cirka 1.5 - 2 m runt poolen om vuxna badar, men med en grupp barn blir det lätt 3 m också. Vi har 5 barn och det kan gå livligt till ibland !

Vad det gäller luftfuktighet så måste man ha avfuktare, men täcker man poolen när den inte används så duger billiga mindre avfuktare alldeles utmärkt. Ventilation får man heller inte glömma, men man kan inte ersätta avfuktarna med mera ventilation, för då blir driftskostnaderna för höga, all värmen ventileras ju bort.

Utloggad storbadarn

SV: Bilder - posta bilder på din inomhuspool
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2011, 14:50:29:29 »
Man ska väl inte stå vid poolen och nakenduscha och champonera sig o.s.v. men om man hade utepool hade jag gärna haft en dusch så man kan duscha av sig ev kemikalier och annat då man badat men även innan.

En inomhuspool med dusch skulle kännas lite konstigt tror jag, då är det bättre med en avskild dushhörna bredvid en bastu kanske.

Men just att kunna ställa sig under dushen få bort smuts och sånt från fötter och annat, eller få bort värsta kemikalierna från kropp och badkläder innan man sätter sig ner eller liknande.
Storbadare som gärna badar med kläderna på.
Fler med denna hobby?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan