Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grundvattnet stiger  (läst 3402 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swanthe

Grundvattnet stiger
« skrivet: februari 04, 2011, 17:15:59:59 »
Nu när det börjat töa märker jag hur vattnet i marken stiger runt poolen och min dräneringspump orkar inte riktigt med längre. Just nu står vattnet runt poolen ca 10cm över min bottenplatta men när ska man egentligen börja oroa sig? Så länge som vattennivån i poolen fortfarande är högre än nivån på vattnet i marken borde ju grundvattnet enligt Arkimedes princip rimligtvis inte vare sig kunna lyfta linern eller ens knöla till till den. Ännu bättre borde det vara om man dessutom har saltvatten i poolen, som ju har något högre densitet än sötvatten.

Tänker jag fel? Borde jag omedelbart sätta in en större pump med kraftigare slang för att få bort allt vatten?

//Swanthe
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Grundvattnet stiger
« Svar #1 skrivet: februari 04, 2011, 19:12:03:03 »
Du tänker helt rätt, inga problem med linern så länge vattennivån i poolen är högre.


Utloggad cg_joh

SV: Grundvattnet stiger
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2011, 15:18:40:40 »
Om det bara är under vårens snösmältning detta inträffar är det inget problem.
Som nämnts tidigare är det inget problem för linern med högt vatten i marken utanför poolen.
Men om du har det hela sommaren så får du dyrare uppvärmning då en del av värmen försvinner med grundvattnet.

Utloggad swanthe

SV: Grundvattnet stiger
« Svar #3 skrivet: februari 07, 2011, 22:50:13:13 »
Det såg bra ut i höstas under byggnationen och började stiga först i mitten av januari i samband med några tödagar, så jag hoppas att det bara är smältvatten.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad cg_joh

SV: Grundvattnet stiger
« Svar #4 skrivet: februari 10, 2011, 13:36:19:19 »
Vi hade en likartad situation när vi byggde vår pool. Vi grävde på hösten och väntade till våren med själva bygget. Under hösten såg vi inte till något vatten men under vintern och våren samlades rätt mycket regn - och smältvatten i gropen. Vi har genuin lermark så dräneringen är obefintlig. Vi beslutade då att sätta in en dräneringsbrun för att hålla ytvattnet som rinner ner i poolgropen borta. Det är ju lätt att göra i samband med bygget.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag