VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hög alkalinitet - lågt pH. Grumligt  (läst 986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Julia

Hög alkalinitet - lågt pH. Grumligt
« skrivet: juni 04, 2020, 14:22:00:00 »
Hej, fyllde upp vår nedgrävda runda Primastar 5m 1,5 djup på några dagar med vatten från egen brunn. Chock-klorerade för två dagar sedan och cirkulationen har varit igång sen dess. Vattnet är grumligt så att man inte ser botten. Ej grönt. pH-stickan visar hög alkalinitet men typ 6.8-7.0 i pH. Efter googling lärde jag mig att hög alkalinitet kan ge grumligt vatten och att man då ska sänka pH. Vad tror ni, ska jag göra det trots att pH redan är lågt? Chock-klorera igen?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hög alkalinitet - lågt pH. Grumligt
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2020, 21:10:35:35 »
Hej Julia,
När man fyller från egen brunn kan det vara vanligt med lägre pH och Hög alkalinitet.

Vidare en hel del metalljoner som kloret reagerar med.

Vidare vilket klor har du chockat med? Snabbklor eller? Skriv gärna var du köpt ditt klor.

Är ditt chockklor kalciumhypoklorit kan det vara som du tror. Alltså kalk.  Men att sänka pH är bara konstgjord andning av vattnet.

Så har du sandfilter eller ett filter?

Vidare om vattnet är grumligt kan det vara bra med flockningsmedel som fångar upp dessa små partiklar.

Hör gärna av dig igen.
Roger

Utloggad Julia

SV: Hög alkalinitet - lågt pH. Grumligt
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2020, 21:39:37:37 »
Tack för svar! Använde Saniklar HTH Super boost granulat (när jag tillsatte för första ggn för 3 dagar sedan) - verkar vara kalciumhypoklorit. Vi har sandfilter.

Tog en ny sticka ikväll och då var kloret nästan på 0 så chockade en gång till. Blev dock lite mycket för värdet slog i taket efteråt. Men det borde väl dunsta av de närmsta dagarna.

Men då kanske jag ska satsa på flockning? Och avvakta med den höga alkaliniteten eller?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Hög alkalinitet - lågt pH. Grumligt
« Svar #3 skrivet: juni 04, 2020, 21:49:37:37 »
Tack för svar! Använde Saniklar HTH Super boost granulat (när jag tillsatte för första ggn för 3 dagar sedan) - verkar vara kalciumhypoklorit. Vi har sandfilter.

Tog en ny sticka ikväll och då var kloret nästan på 0 så chockade en gång till. Blev dock lite mycket för värdet slog i taket efteråt. Men det borde väl dunsta av de närmsta dagarna.

Men då kanske jag ska satsa på flockning? Och avvakta med den höga alkaliniteten eller?

Hej,
Ditt chockklor är kalciumhypoklorit. Vidare med hög alkalinitet kan kalk bildas. Detta kan vara orsaken till ditt grumliga vatten? Mitt råd är att inte sänka pH för att lösa upp kalken. Bättre om den hamnar i sandfiltret med flockningsmedel. Detta spolar du ut innan du sänker pH.

Ett sandfilter brukar klara av kalk.

Roger

Ps.
Ibland kan det vara lite mer jobb med eget brunnsvatten än kommunalt vatten.


Utloggad Julia

SV: Hög alkalinitet - lågt pH. Grumligt
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2020, 22:07:50:50 »
Tusen tack för ditt svar Roger!  <antman> Då ska jag inhandla flockmedel. Vattnet blev bättre efter chockkloret, man kan nu se botten, men inte kristallklart. Och det löser förhoppningsvis flockningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan