VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med bottensugning  (läst 4098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eriken

Problem med bottensugning
« skrivet: juni 17, 2020, 19:57:56:56 »
Hej, har precis startat upp poolen på nyköpt fastighet för första gången. Har lyckats få vattnet rent efter mycket om och men. Poolen var ej vinterstängd korrekt så det var väldigt brunt och äckligt. Men, nu när jag ska suga upp skiten från botten så blir det fullt direkt i bräddavloppets silkorg så det slutar suga. Hur ska man egentligen göra? Är det för mycket för sugen så det måste upp manuellt först eller kan man köra utan silkorgen med risk att det fastnar i pumpens sil istället. Eller kan man köra helt utan silar och suga på waste? Med risk att pumpen kladdar igen?

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Problem med bottensugning
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2020, 23:00:28:28 »
Ta alltid allt som går att ta med en håv och sedan när inget längre fastnar där så kör du dammsugaren. Alltid med silkorgen kvar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad kalmarsund

SV: Problem med bottensugning
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2020, 19:02:08:08 »
I poolen som följde med huset medföljde ingen pooldammsugare  - däremot en håv som jag använt för att fånga upp alla löv med.

Smutsen verkar inte sitta särskilt hårt, jag har märkt att jag kan använda håven för att lätt gnugga bort den, men det kanske är dåligt för liningen - skapar repor?.

Fungerar en sådan här trädgårdsslang-driven sak bra?

https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/poolunderhallskit-med-bottensug-och-poolraka-2000040216

Utloggad Stego

SV: Problem med bottensugning
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2020, 20:49:05:05 »
Skaffa en automatisk poolrobot som drivs elektriskt.
Jag köpte en sådan och har en kanonren pool.Den stora fördelen är att den tar upp små grejer som man inte ser med blotta ögat. Den tuffar runt i poolen ca 1, 5 timmar och tar upp i princip allt. Dessutom så filtrerar den vattnet och rör runt så att poolvattnet inte skiktar sig. Detta hjälper sandfiltret då mycket småfragment fastnar i robotens filter istället.
Den kostar en del men är helt klart värt pengarna. Min robot kan även ta väggar och vattenlinjen.
Jag kör min varje dag och man blir förvånad hur mycket som finns i poolen trots att den ser ren ut.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Problem med bottensugning
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2020, 22:11:19:19 »
Min uppfattning är ju att filter i robotar inte klarar av de minsta partiklarna. För egen del föredrar jag att dammsuga själv.

Normalt har man en tallrik man sätter i bräddavloppet som man ansluter slangen till. Antar att du har ett skaft till håven, det brukar gå att använda till dammsugaren också.

Du behöver en bottensugslang och ett sugmunstycke.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Problem med bottensugning
« Svar #5 skrivet: juni 20, 2020, 22:42:14:14 »
Filter i poolrobotar är alldeles för grova för att på något sätt kunna ersätta sandfiltret. De har dessutom inte den storlek och filteryta som skulle krävas. Men det tar givetvis upp sådant som grässtrån, smålöv och liknande. Det är ju ofta sådant som blåser ned i poolen om man har en utomhuspool, Dammsugning tar allt som filtret tar. Har man fått i sådant som är ännu finare fraktion, som t.ex. järn- kalk- eller manganutfällningar så behöver man köra dammsugning mot waste (avlopp) för att få bort dem, men man får vara snabb för vattennivån sjunker snabbt. Ett anat alternativ för sådant som filtret inte tar är ju att använda flockningsmedel s¨å att det klumpar ihop sig till större partiklar som sedan fastnar i filtret.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med bottensugning
« Svar #6 skrivet: juni 20, 2020, 23:50:46:46 »
Hej,
Fick ett mycket bra tips från Folkpool. Stoppa in filterkuddar i poolroboten. Sådana som är avsedda för filter.


Utloggad nyburjare

SV: Problem med bottensugning
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2020, 00:40:59:59 »
En robots standardinsats är relativt grov vilket är bra när man kör den på våren o tar upp löv o annat. Ett finfilter då skulle bara ge problem. Därför finns eftermarknadsfilter . Jag kör detta och då tar det samma små partiklar som filtret! Om inte ännu mindre eftersom jag inte längre behöver flocka... vattnet o botten blir perfekt
https://www.aquaneo.com.au/maytronics-dolphin-filter-basket-ultra-fine-pool-r

Utloggad kalmarsund

SV: Problem med bottensugning
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2020, 19:29:59:59 »
Min uppfattning är ju att filter i robotar inte klarar av de minsta partiklarna. För egen del föredrar jag att dammsuga själv.

Normalt har man en tallrik man sätter i bräddavloppet som man ansluter slangen till. Antar att du har ett skaft till håven, det brukar gå att använda till dammsugaren också.

Du behöver en bottensugslang och ett sugmunstycke.

(Jag provade den där Biltema-saken jag länkade. Vilket skämt...)

Nästa tanke var en budget-Poolrobot från Jula för 2500 kr. Såg dock en kommentar som pekade på exakt det du skrev: "Min uppfattning är ju att filter i robotar inte klarar av de minsta partiklarna. För egen del föredrar jag att dammsuga själv."

Så, nu blir det det tredje alternativet: Göra det du skrev! Tyvärr verkade det saknas lite delar i min folkpool 4x8m med Hayward SP1084 skimmer/bräddavlopp.

Jag beställde följande från https://www.poolklor.com/ (aka Kävlinge Färgbutik/AB Flügger färg):

Suglock Hayward SP1106 med o-ring: 399 kr
Bottendammsugare rulle med borst Delux: 349 kr
Pooldammsugarslang 11 m: 429 kr


Funderade på att köpa från Amazon.de först - hade varit några hundralappar billigare, men leveransprognoserna var väldigt sketchy, kanske mot slutet av månaden.

Jag gjorde den här beställningen hos "poolklor.com"/Kävlinge Färgbutik sent igårkväll och de skickade sakerna idag kl 10 på morgonen.
« Senast ändrad: juli 02, 2020, 19:37:18:18 av kalmarsund »

Utloggad TommyC

SV: Problem med bottensugning
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2020, 09:08:06:06 »
Det är bra om man har en håv som är ganska stor. Då klarar man att fånga in små flugor och växtdelar som flyter om kring mellan ytan och bottnen. Det är svårt att sikta under vattnet p g a brytningen, med en stor håv så fångar man lättare skräpet. Jag går alltid omkring i poolen med håven eller dammsugen.
En sån här håv fungerar bra: https://www.poolklor.com/produkt/hav-djuphav-med-skrapkant/

Hayward brukar hålla hög klass på material och utförande. Vår sugplatta var gammal redan när vi köpte fastigheten för 15 år sedan men den fungerar fortfarande bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan