Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dimensioner  (läst 2202 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pere

Dimensioner
« skrivet: april 22, 2008, 22:05:35:35 »
Hej hoppas på hjälp!

Skall till helgen påbörja plattläggning och behöver förbereda slangdragning för pool.

Jag har en VP i grovköket som skall driva värmväxlaren i garaget där också pumpen till poolen skall stå. Det är ca 8-10 m slang mellan garage och grovkök samt ca 20 m mellan pump och pool.

Jag har inte handlat upp pool ännu skall påbörjas först nästa år. Men jag vill ogärna riva upp plattorna. Jag kommer att satsa på en 4x8 pool.

Min fråga är vad för slang lägger jag mellan VP och värmeväxlare? Hur djupt lägger jag den och den skall väl isoleras. Jag bor i Malmö med vad det innebär i klimat.

Mellan pool och pump antar jag att det är 50mm PEX som gäller! Vilket djup rekommenderas och tycker ni jag skall isolera den också?

Tack på förhand/Peter

Poolgiganten

Utloggad pere

SV: Dimensioner
« Svar #1 skrivet: april 23, 2008, 23:02:43:43 »
Tystnaden innebär förmodligen att jag förväntas söka själv på forumet, det är OK.
Jag finner att en hel del av Er säger isolera 50mm PEM mellan pool och pump. Jag tycker rymd duken låter smidig - undrar vad den kostar?

Jag hittar dock inte info vad för slang mellan VP och VVX. Kanske beror det på att ingen vet då det skiljer mellan varje unik installation? om någon sitter inne med info så var inte blýga..

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dimensioner
« Svar #2 skrivet: april 24, 2008, 08:46:50:50 »
Hej,

Uteblivna svar beror troligen på att det är svårt utan att veta en hel massa, vilket flöde krävs vilka temperaturer kommer din växlare att jobba med
etc. Skulle råda dig att snacka med dem som säljer växlare för att få en uppfattning om vilka flöden som gäller och om inget annat så ger ju anslutningen
på växlaren en fingervisning om vilka dimensioner som är vanliga. Som ren spekulation kan jag tänka mig att 20 mm slang/rör skulle funka, vet inte hur mekaniskt
tålig de moderna vita lite styva plaströren är som man använder till t.ex golvvärme är, kan kanske vara en idé att använda dylik slang = smidigare än rör som skall
böjas och eller/lödas.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag