CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kompensera för tryckfall i olika långa slangar?  (läst 998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad amatör-Kalle

Kompensera för tryckfall i olika långa slangar?
« skrivet: juli 20, 2020, 15:07:30:30 »
Strax dags att installera grejerna till poolen. Sist i slingan sitter värmepumpen. Från värmepumpen går ett rör som sedan delas till 2 för att gå till vardera av mina 2 inlopp. Jag har lite speciell placering av inloppen (givet att jag måste hålla en av poolens kortsidor helt ren från installationer). Detta i kombination med värmepumpens placering gör att jag får ganska stor asymmetri
- slangarna/rören till det ena inloppet blir avsevärt längre än slangarna/rören till det andra inloppet. Diffen kommer bli någonstans mellan 5 och 15 meter beroende på hur jag drar slangarna/rören.

Jag kommer genomgående köra på 50 mm rör och har en Pahlén EcoVise 0,75 kW pump.

Blir tryckfallet i den längre slingan så pass signifikant att jag kommer uppleva olika tryck i de 2 inloppen?

Om ja på ovan, vilka alternativ står till buds (och vilket är minst dåligt)?

1) Förläng den kortare slingan (med redundant slang, bara för sakens skull) så att både blir lika långa?

2) Sätt en kulventil på den kortare slingan så att jag manuellt kan strypa den lagom mycket?

Tacksam för alla tips.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Kompensera för tryckfall i olika långa slangar?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2020, 18:42:29:29 »
Jag skulle inte krångla till det utan bara köra på och låta slangarna bli så långa de blir.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Kompensera för tryckfall i olika långa slangar?
« Svar #2 skrivet: juli 22, 2020, 07:38:48:48 »
Vi har ca 6 meter mellan inloppen. PEM-slangen går först till ett inlopp och därefter vidare till det andra. Inloppen har en förträngning som har väsentligt mindre area än 50 mm PEM-slang. Vi känner ingen skillnad på vattenflödet ur de två inloppen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Kompensera för tryckfall i olika långa slangar?
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2020, 23:36:14:14 »
Med så grov slang som 50 mm kommer det inte att spela någon roll. Skillnaden blir ite märkbar. Det blir som om du delar i ett T-rör så blir ju aldrig flödet ut lika åt bägge håll om inte du väljer mitten på T-et som inlopp, vilket ofta inte passar. Men det saknar helt betydelse.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag