Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vatten i slangarna vid vinterstängning?  (läst 9605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« skrivet: november 12, 2010, 08:14:51:51 »
Hej,
första vinterstängningen är genomförd och jag hoppas att jag fått allt rätt gjort...  ???

En sak jag funderade lite på är hur man gör med vattnet som blir kvar i slangarna mellan inlopp och pumprum. Jag har lagt i vinterpluggar i inloppen i poolen och kopplat loss röret för inloppen från by-pass ventilen för VP.
Det blir ju dock vatten kvar i slangen där eftersom den "hänger" ner och vad jag är lite rädd för är om det ligger vatten precis bakom pluggen i själva inloppet av plast och det kan frysa sönder i så fall?

Inloppen ligger "fritt" i en "låda" för att jag ville ha dem åtkomliga medan rören mellan inlopp och pool är nedgrävda.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #1 skrivet: november 12, 2010, 15:27:59:59 »
I regel är det inte någon fara då det rör sig i röret men om man vill vara på den säkra sidan så kan man använda en våtdamsugare för att ta ut det sista vattnet.

Utloggad nyburjare

SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #2 skrivet: november 15, 2010, 15:24:54:54 »
Poolfirman som hjälpte mig med första stängningen sa att man aldrig får använda vinterplugg om man inte kan dränera slangarna helt, tydligen bättre att då låta stå helt öppet , o det verkar ju vara en vettig åsikt tycker jag ...

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #3 skrivet: november 16, 2010, 09:02:24:24 »
Det förutsätter att man sänker vattennivån till under inloppen så det inte är någon risk att det kan frysa in i rören för annars kan hela inloppet frysa sönder.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #4 skrivet: november 16, 2010, 11:11:33:33 »
Finns det exempel ur levande livet på det??

Jag har heller aldrig haft vinterpluggar...poolfirman vinterstängde åt mig första säsongen och det var inga pluggar där.
Däremot skruvade man bort de ställbara plastmunstyckena ur inloppen...
Slangarna löskopplade precis som i #0:s låda

Haft poolen 7 säsonger nu, vissa år riktigt tjock is.
Inloppen har alltid klarat sig, däremot frös en lampa ett år.
« Senast ändrad: november 17, 2010, 20:05:42:42 av Eone »
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #5 skrivet: november 16, 2010, 12:11:47:47 »
Jag har sett att inlopp som har frusit sönder.. men lapor är nog vanligare.

När våra tekniker vinterstänger så sänker de helst vattennivån till under inloppen och skruvar av det yttersta höljet på inloppen..

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #6 skrivet: november 16, 2010, 19:43:19:19 »
Hej,
första vinterstängningen är genomförd och jag hoppas att jag fått allt rätt gjort...  ???

En sak jag funderade lite på är hur man gör med vattnet som blir kvar i slangarna mellan inlopp och pumprum. Jag har lagt i vinterpluggar i inloppen i poolen och kopplat loss röret för inloppen från by-pass ventilen för VP.
Det blir ju dock vatten kvar i slangen där eftersom den "hänger" ner och vad jag är lite rädd för är om det ligger vatten precis bakom pluggen i själva inloppet av plast och det kan frysa sönder i så fall?

Inloppen ligger "fritt" i en "låda" för att jag ville ha dem åtkomliga medan rören mellan inlopp och pool är nedgrävda.

//Anders
Finns en hel del :o debatterat redan om detta, sök från Poolforumets startsida på t.ex. "Vinterstängning" så hittar du massor av bra råd O0 - bif. nga.:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3598.msg29920#msg29920
och
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3383.msg25682#msg25682
men bif. även länk till bra vinterrekommendation http://www.pahlen.se/poolguiden/vinteravstangning/
samt utdrag från den länken:
6.Tag bort de ställbara insprutningsmunstyckena (kulorna). Är reningsverket placerat under poolens vattennivå skall vinterpluggar monteras där insprutningsmunstyckena var placerade.

Kör själv vinterstängning med att följa detta råd (="Tag bort de ställbara insprutningsmunstyckena (kulorna)" och har vatten/fryst = is i denna nivå men aldrig (knacka i trä...) >:D haft några som helst problem med frostskador i insprutningshålen eller dess slangar vid våruppstart. O0

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad nyburjare

SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #7 skrivet: november 17, 2010, 10:51:45:45 »
Det förutsätter att man sänker vattennivån till under inloppen så det inte är någon risk att det kan frysa in i rören för annars kan hela inloppet frysa sönder.

Poolen vi har har stängts många gånger, och vinter som gick var riktigt vinter !!! ihållande kallt i månader vattnet frös mer än en halvmeter ner , aldrig har vattnet sänkts eller pluggar används det enda som görs är avtappning av vattnet i värmaren , filter o pump står frostfritt, sen en pet flaska i avloppet med öppningen upp genom hålet i lucka, sten över så den inte kan vattenfyllas, den tar upp alla frys rörelser så att inte dessa påverkar avloppet.

man menar att utloppen inte kan sprängas av någon rörelsekraft då denna går uppåt mot utan som stiger, ett helt vattenfyllt rör trycker inte åt sidorna om inte ytan på vattnet finns i röret utan kraften kan pressas åt det håll det är lättast dvs upp mot utan....

Jag vet inte vad jag skall tro ... men det har ju alltid funkat.... men menar också att många poolfirmer "skrämmer upp " kunderna om allt som måste göras... ger en bra extra inkomst på vår o höst :)  men att om alla som har pool skulle hålla på med allt som "behövs" skulle inte många välja skaffa pool,

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Vatten i slangarna vid vinterstängning?
« Svar #8 skrivet: november 17, 2010, 11:13:56:56 »
När våra gubbar åker ut och vinterstänger så gör vi som man bör i vissa fall mer än nödvändigt men det beror på att kunden som köper tjänsten förväntar sig att det skall bli riktigt gjort.
Skulle teknikern "fuska" och något händer vems är då felet ?

Tyvärr så beter sig inte isen sig konsekvent och materialen runt omkring åldras, så det som sättet som alltid har fungerat gör så att något fryser sönder..

Sedan så kräver olika typer av stommar och montage olika stängningar då vissa behöver har mycket vatten kvar medans andra måste tömmas helt.

Tipset är att titta på anvisningarna från poolleverantören och följa de.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan