VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?  (läst 10767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« skrivet: maj 02, 2012, 20:21:45:45 »
Hej.

Jag håller som bäst på att få i ordning på min pool, vilket går sakta men säkert framåt. Mycket tack vare den hjälp jag fått här så jag provar med nästa problem/frågetecken och hoppas att folket här har kunskap på detta område med.

Det är så att jag kan montera in en lampa i mitt bredavlopp (bild nummer 1). Denna lampa skall sitta i det stora hålet som finns under vattennivån i mitt bredavlopp.
Bild nummer 2 visar hur lampan ser ut framifrån och bild nummer 3 hur den ser ut bakifrån.

Min fråga nu är om det är allt?? Kan jag bara helt sonika skruva fast lampan där den ska vara och koppla in ström via transformatorn och sen ska det funka?
Min el-lära må hända vara lite ringrostig men i mina öron låter inte el och vatten som en bra kombination. Kokt Joacim vill jag inte vara med om när jag hoppar i.
Grejen är ju den att hur jag än vrider och vänder på steken så kommer jag ju behöva skala kablarna för att kunna fästa dem i lampan. Således kommer ju obönhörligen kopparn och därmed även strömmen komma i kontakt med vattnet som jag badar i.
Jag tänkte först att det ju borde finnas med en täckkåpa eller liknande men det gör det inte. Har letat över allt och även ringt föregående ägare till huset men han sa att han inte hade haft i lampan och därmed inte visste. Dessutom finns ingen täckkåpa eller liknande skydd att finna någonstans att köpa så det kanske borde vara svar nog på att det ska funka utan... men... ja... el och vatten.


Vad säger ni? Tips och råd vore superbra.

« Senast ändrad: maj 02, 2012, 21:26:24:24 av Joacim »

Poolgiganten

Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2012, 20:27:20:20 »
Bilderna?
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Pea

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2012, 20:39:45:45 »
Du måste ha missuppfattat nåt, säger väl sig självt att det är heltokigt om det finns minsta lilla risk att det kommer vatten i kopplingen
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Erica

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2012, 20:51:14:14 »
Förutsatt att du har en korrekt transformator som arbetar med 12 V ut så kan du inte bli kokt :) Däremot kan anslutningarna oxidera rejält. Har du någon amerikansk variant som arbetar med 110 - 120 V så släng skräpet och köp nytt - de sorterna är livsfarliga och dessutom förbjudna i Sverige. Men vad hände med bilderna ? 220 V lampor finns ibland borta i Asien och är även de livsfarliga, fast då har du ingen transformator.

Utloggad Joacim

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2012, 21:30:55:55 »
Bilderna kom inte riktigt med. Borde synas nu i första posten.

Pea:
Nä, jag har inte missuppfattat. Det är ju exakt det jag säger. Att el och vatten inte hör ihop. Skriver det i 3:e meningen i 3:e stycket.

Erica: Jag har köpt lampan i Sverige hos en poolleverantör. Det är en 300w reservlampa som det så vackert kallas. Transformatorn transformerar det ned till 12V.

En tanke jag har, vilket kan vara helt förkastlig, är att totalt innesluta kopplingarna med silikon. Verkligen se till att allt, inklusive kopplingar och andra metalytor, är helt inneslutna i detta silikonet. Kan det funka tro?

mvh / Joacim



Utloggad Erica

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2012, 21:46:51:51 »
Ser bilderna nu ! Jo det finns en skyddskåpa av gummi som passar mot sådana lampor. Vi har det till våra poolampor, som använder sådana 300 W lampor också. Det kan fungera även utan, förutsatt att du inte har saltvattenspool. Med så låg spänning som 12 V och en riktig transformator finns ingen risk för personskador. Poolvatten leder dåligt när spänningen är så låg., så länge du inte har salt i vattnet. Nackdelen du kan få är att anslutningarna oxiderar mera. Det var vad som hände på en annan pool vi hade en gång när gummitätningen gått läck. Silkon kan kanske fungera - det blir krångligare att byta lampa men sådana lampor brukar hålla i många år.

Utloggad Joacim

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2012, 22:12:46:46 »
Erica: Nä, det är klor. Har funderat på salt, men då jag är nybörjare på området, så tänkte jag att i år gör jag samma som föregående ägare till huset och dess pool. Sen hade jag iaf planer på att köra med salt fram igenom, men nu när du säger så kanske jag får tänka om.
Jag har en transformator. Men huruvida den är en "riktig" transformator eller bara en "vanlig" det vet jag inte. Jag tror den är köpt med poolen en gång i tiden och i så fall är det från folkpool.
Jag har dessutom en jordfelsbrytare inkopplad till allt som har med poolen och dess elektricitet att göra.

Min tanke med silikonet kanske inte var så tokig trots allt då. Kanske borde ta patent på lösningen   :P

Finns det någon annan åsikt här på forumet eller är Ericas åsikt något som faller på läppen för de flesta? Inte för att jag misstror Erica, tvärt om är jag tacksam för det hon skriver, men givetvis skulle det vara skönare om 10 st sa samma sak.


mvh / Joacim

Utloggad Erica

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2012, 22:35:46:46 »
Du kan nog inte patentera den lösningen för den har säkert använts av många redan...patent förutsätter nyuppfinning ! Ja om transformatorn är köpt till poolen är den säkert helt ok. Jordfelsbtytare är ett lagkrav för poolinstallationer och ökar säkerhetsnivån markant.

Jag kan tillägga att vad det gäller elfrågor så kollar jag av sådana med min man - han är elkraftingenjör och känner till det mesta som finns på det området. Själv kan jag en del men inte alls på samma nivå.

Tänk bara på att om du skall testa lampan så gör det inte förrän den är under vatten ! Poolarmaturer är bara gjorda för att köras våta - de överhettas och går i sönder om du startar dem utan att lamphuset är under vatten !

Som sagt, börjar du köra saltvatten får du nog korrosionsproblem. I saltvatten korroderar all metall, inte minst koppar, illa, även utan elektricitet och salt vatten leder elström otroligt mycket bättre än sötvatten. Poolvattnet leder rätt dåligt (utan salt). Visst måste man ha väldig respekt för el vid pooler, för även om vattnet leder dåligt så leder blöt hud väldigt bra. Men glöm de där scenerna som man ser på filmer där någon kastar en lampa i en pool, hela vattnet blir strömförande och alla i poolen dör på fläcken. Sådant finns bara i filmens värld...

Utloggad Joacim

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2012, 23:16:26:26 »
För varje inlägg du gör känner jag mig allt säkrare på att stoppa ner lampan och dess tillhörande el i vattnet. Ok, ja... patent kan endast sökas till nya uppfinningar. Men jag skulle ju kunna blanda silikonet på ett icke tidigare gjort sätt och där med komma runt regeln :p

Men det är ju inte det denna tråd handlar om...

Bra att du sa detta med att testa den i vatten. Jag hade faktiskt för avsikt att testa den ovan vattenytan först. Tur du skrev det.

Min jordfelsbrytare är nyinstallerad sedan huset kom i min ägo 1/12 2011. Tidigare har de kört utan. Ja... håller med; idioter! Men han som ägde huset innan de jag köpte det från och som har byggt huset, poolen och allt omkring berättade att på den tiden så var jordfelsbrytare inget man ens pratade om. I folkmun visste inte ens folk vad det var för något. Poolen är byggd 1978.
Men nu finns det. Det var det första jag satte in när jag tog över huset.

Men för att sammanfatta då:

1. 12V gör att strömmen inte kan ta sig så långt i vattnet så redan där är det relativt safe. Förutsatt att transformatorn är fit for fight.
2. Jordfelsbrytare är safety nummer 2 ifall något skulle gå snett.
3. Man kan köra lampan utan täckkåpa bara man är beredd på korrosion.
4. Korrosionen kan hejdas helt eller delvis om jag silikonar in all metal på lampan.


Är detta korrakt sammanfattat? För i så fall är det poollampa ner i poolen imorgon som gäller :D

mvh / Joacim




Utloggad Erica

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2012, 23:35:33:33 »
Jo du har uppfattat det hela ok. Men om silikoninkapsling helt kan stoppa korrosionen vet jag inte. Men när vår lampa gick utan fungerande skyddskåpa så visst blev kablarna lite oxiderade och svarta men inte så att det hela frättes upp eller så.

Nej jordfelsbrytare var ovanligt förr. Och när de först kom ville många inte ha dem, eftersom de tyckte att de löste ut för ofta. Vilket i praktiken bara visade att man hade för dålig el i sina hus.... löser de ut hela tiden så har man ju något allvarligt fel. Du har tydligen en för hela huset. Ett tips kan vara att ha en separat för poolanläggningen. På så sätt behöver du inte komma hem från semestern och finna att innehållet i frysarna tinat för att det blivit något fel med poolen... Själva har vi flera jordfelsbrytare, för olika delar av huset. Säkerheten blir inte sämre av att du har en enda, men som sagt kan det ge lite obehag i vissa fall.

Jordfelsbrytare för poolinstallationer är absolutkrav enligt gällande bestämmelser. Numera krävs det även för bostäder generellt, vid all ny- eller ombyggnation, inkl. om man t.ex. byter elcentral. Men visst finns det stollar... Min man fick övertala en bekant som tyckte han gjort ett klipp genom att köpa en poolampa borta i Asien, en som gick på 230 V. Då slipper jag köpa en dyr transformator tyckte han... jprdfelsbrytare hade han heller inte.... Att den mixen är livsfarlig förstår nog de flesta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan