Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?  (läst 11116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #10 skrivet: maj 03, 2012, 09:15:45:45 »
Det är värt ett försök med silikonet iaf. Jag får väl meddela här efter säsongen om det blev bra eller dåligt. Att stoppa vatten är ju annars inte lätt. Det tenderar till att hitta minsta lilla springa att ta sig igenom.

Ang. JF-brytare så har jag en på varje skåp hemma. Alla utom inkommande el-skåp. Men alla i huset har var sin. Så också skåpet som hör till poolsakerna.

mvh / Joacim

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #11 skrivet: maj 03, 2012, 09:50:01:01 »
Hej! Liten fråga bara funkar jordfelsbrytare på en transformator
har ju ingen jord?
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Joacim

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #12 skrivet: maj 03, 2012, 19:47:32:32 »
Bra fråga... Personligen vet jag inte. Men att den löser ut det har jag erfarit. MEn om den gör det på något fel i transformatorn?! hmmm... vet i tusan.

Erica får nog fråga sin man om det. Han kunde väl sådant?  O0

Utloggad x man

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #13 skrivet: maj 03, 2012, 20:41:22:22 »
Hej! Liten fråga bara funkar jordfelsbrytare på en transformator
har ju ingen jord?
Roland 8)

Ojordat eller inte spelar ingen roll då en jordfelsbrytare fungerar som så att den jämför strömmarna i fasen och nolledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (vanligen 30mA) löser jordfelsbrytaren ut och bryter strömmen.
 
Borde kanske igentligen heta typ "strömfelsbrytare" för att kanske göra det enklare.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Erica

SV: Poollampa - Ska det verkligen vara så här?
« Svar #14 skrivet: maj 04, 2012, 01:55:03:03 »
Enligt min man borde den egentligen kallas för ett summaströmsskydd eller ett differentialskydd om man vill beskriva dess elektriska funktion. Den summerar alla strömmar till och från det som är anslutet - om strömmarna ut och strömmarna tillbaka inte är lika så "försvinner" ström någonstans, d.v.s. det finns en överledning. Den löser då ut. Om t.ex. det har uppstått ett fel som ger överledning i transformatorn i fråga så kommer den att lösa ut. Den klarar på så sätt av alla fel där strömmen flyter till jord, t.ex. via din kropp om du råkar ta på en spänningsförande ledning. Det enda den inte klarar är om du råkar "koppla in" dig själv tvåpoligt - t.ex. du sticker vänster finger i ena hålet på ett vägguttag och höger finger i det andra. Du blir då en del av vad som ur skyddets synpunkt verkar vara en helt korrekt strömkrets. Det kommer inte att lösa ut. Men har du samtidigt kontakt med jord / marken etc. kan en del av strömmen gå den vägen och då löser det ut likväl. En väl fungerande jordfelsbrytare ökar säkerheten mot elolycksfall enormt. Enligt min man har de tyvärr en viss felprocent som är högre än vad som gäller för t.ex. säkringar eller automatsäkringar.  Siffror på cirka 1 % fall av felfunktion har visats upp i forskningsrapporter och man vill se en förbättring där. Därför kan man inte lita på jordfelsbrytare som det enda skyddet mot olycksfall.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag