VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värme med endast cirkulationspump?  (läst 5348 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lollisen

Värme med endast cirkulationspump?
« skrivet: oktober 07, 2018, 13:40:15:15 »
Vilken värme får ni upp nytt vatten med hjälp av endast cirkulationspumpen?

Poolgiganten

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2018, 17:01:38:38 »
Vilken värme får ni upp nytt vatten med hjälp av endast cirkulationspumpen?

Konstig fråga. Ingen värme alls. En grad kanske om du har en ineffektiv pump. Du måste tillsätta värme för att värma vattnet.

Utloggad Lollisen

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: oktober 07, 2018, 19:39:06:06 »
Konstig fråga. Ingen värme alls. En grad kanske om du har en ineffektiv pump. Du måste tillsätta värme för att värma vattnet.

Skall tilläggas sandfilter + cirkulationspump har varit i gång under en veckas till innan vi fick värmaren inkopplad. Värmen var redan då uppe i 30 grader! Vi tyckte det lät så skumt men leverantören förklarar att det är helt normalt!

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2018, 21:03:28:28 »
Skall tilläggas sandfilter + cirkulationspump har varit i gång under en veckas till innan vi fick värmaren inkopplad. Värmen var redan då uppe i 30 grader! Vi tyckte det lät så skumt men leverantören förklarar att det är helt normalt!

Och när var det? Inte nu senaste veckan gissar jag? Pumpen ger ingen mätbar effekt. Antar att du har ett transparant pooltak och att det var i juni?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: oktober 07, 2018, 22:22:23:23 »
I ett spabad tror jag att pumpen har rätt stor värmeeffekt. Men jag har inget underlag, bara en magkänsla.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: oktober 08, 2018, 09:23:50:50 »
I ett spabad tror jag att pumpen har rätt stor värmeeffekt. Men jag har inget underlag, bara en magkänsla.

Helt omöjligt. En cirkulationspump drar normalt sett någonstans mellan 100-200 watt. Om vi räknar på en låg verkningsgrad på 60% kommer alltså någonstans mellan 40-80 watt gå till värme. Minst hälften av detta kommer försvinna i luften.

Räkna med att 20-30 watt kommer gå till uppvärmning av vattnet. Sen ställer du det mot fysikens lagar, som i runda slängar säger att en grads värmeökning av en liter vatten kostar 1 watt/h.

Förmodligen är det solen som har värmt vattnet, inte pumpen.

Sten123

  • Gäst
Sten123
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: oktober 08, 2018, 11:08:13:13 »
Det är som övriga skrivit inte troligt att någon av komponenterna får upp 30 gradit vatten i en pool såhär års (utan riktig värmare)

Men att en normal cirkulationspump endast skulle dra 100-200w är inte heller sant.
Min ytterst vanliga cirkulationspump "Pump Astral Sena 0,75 hk 1 fas 230 v", drar mellan 650w-720w beroende på belastning (90graderskrökar och utrustning bakom pumpen).

Utloggad Telekiter

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: oktober 08, 2018, 12:41:47:47 »
Det är som övriga skrivit inte troligt att någon av komponenterna får upp 30 gradit vatten i en pool såhär års (utan riktig värmare)

Men att en normal cirkulationspump endast skulle dra 100-200w är inte heller sant.
Min ytterst vanliga cirkulationspump "Pump Astral Sena 0,75 hk 1 fas 230 v", drar mellan 650w-720w beroende på belastning (90graderskrökar och utrustning bakom pumpen).

Det finns absolut cirk-pumpar som ligger på 0,25 hk. (1 hk = 750 w, i stort sett). Vilket i runda slängar blir 200 w. Om nu denna pumpen står i ett inneslutet utrymme (motorrummet) så kommer all effekt/värme som elmotorn alstrar att värma motorrummet och då även de rör och slangar som går genom motorrummet, och då förståss det vatten som går genom rören/slangarna. Mycket av den värmen försvinner dock ut genom serviceluckan men viss uppvärmning blir det nog av enbart cirk pumpen. Att det skulle röra sig om mer än några få grader har jag ändå svårt att tro.

/Urban.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #8 skrivet: oktober 08, 2018, 16:10:31:31 »
Det är som övriga skrivit inte troligt att någon av komponenterna får upp 30 gradit vatten i en pool såhär års (utan riktig värmare)

Men att en normal cirkulationspump endast skulle dra 100-200w är inte heller sant.
Min ytterst vanliga cirkulationspump "Pump Astral Sena 0,75 hk 1 fas 230 v", drar mellan 650w-720w beroende på belastning (90graderskrökar och utrustning bakom pumpen).

Ja visst, men då är den också anpassad för att gå mellan 2-6 timmar per dygn.  En cirkpump med den effekten vill du inte köra 24/7- drift med.

0,2-0,3 hk skulle jag säga är vanligast.

Utloggad Teknikern

SV: Värme med endast cirkulationspump?
« Svar #9 skrivet: oktober 08, 2018, 19:55:16:16 »
Den här årstiden håller pumpen badet på 39-40 grader vid dygnet-runtdrift men så är mitt bad extraisolerat också. Om det är pumpen eller värmaren som värmer badet går på ett ut då all effekt man pumpar in från nätet blir värme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan