VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpråd Hotspring, Artic, Calspa med saltrening - Köpartagen och rådvill  (läst 26051 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zznark

  • Kan en del om Hotspring med klorinator
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Äger ett Hotspring Envoy med Ace
    • Visa profil
Hej
Sitter med ett I-landsproblem och väljer mellan dessa spa-modeller:
Hotspring Envoy
Artic Spa Tundra
CalSpa Platinum

Samtliga med saltrengöring, vilket vi har fastnat för.

Samtliga verkar bra på sitt sätt, säljarna har duktigt sålt in sina bad med sina argument.
Är nu i valet och kvalet, någon som har dessa modeller och vill hjälpa oss välja?

Tar tacksamt emot tips och råd  :)

Med vänlig hälsning, Zznark

Poolgiganten

Utloggad Andreaszan

Jag valde Arctic Spa fordi de har självbärande kar hvilket gör at dom kan legge isoleringen i ytterveggene i kabinettet. Fördelen med det er:

1.Alle komponenter er inne i värmen, altså ingen risk for at saker fryser

2.Värmen fra motorer behöver ikke ventileres ut, men går til å varme vattnet.

3. Det er mycket enkelt å komme åt alle slangar, jet-munnstycker etc i fall lekkasje etc.

Derimot ångrar jag saltklorinatoren. 900 spänn for et spann salt er löjligt. Skit i den, men tillsett 2% vanlig salt (ca 15-20kg til 150 kr for 25 kg) så trivs ikke bakteriene og chockklora etter bad.

5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Utloggad Steffe

Derimot ångrar jag saltklorinatoren. 900 spänn for et spann salt er löjligt. Skit i den, men tillsett 2% vanlig salt (ca 15-20kg til 150 kr for 25 kg) så trivs ikke bakteriene og chockklora etter bad.

Att bara ha saltet i sig har ingen desinficerande effekt. Dvs. skall den göra nytta så måste du ha saltklorinatorn, dvs för att kunna producera klor. 2 % är väldigt hög salthalt (havsvatten) och absolut inte bra utifall man har utrustning (t ex front på jetmunstycken i rostfritt stål eller kromat) som inte är beständigt mot saltvatten. 

Utloggad Zznark

  • Kan en del om Hotspring med klorinator
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Äger ett Hotspring Envoy med Ace
    • Visa profil
Oki, Artic Spa känns bra av de skälet.
Hur är energiförbrukningen på Artic Spa?
Hört mycket om Hotsprings låga energikostnader som inte är helt oviktigt.

Saltklorinator i någon form lär det bli, känns rätt om munstycken osv tål salthalten.

Några erfarenheter av Calspa?
Med vänlig hälsning, Zznark

Utloggad Andreaszan

Re klorinator: om du velger Arctic Spa og følger deres krav om salt-typ (sodiumbromid) måste du som sagt ut med 900 kr varje gang du byter vatten. Använder du salt, men uten klorinator, måste du självsagt klore med vanlig klor og ha koll på klorhalten. MEN, bakterier trivs inte i salt vatten og behovet for kloring er mycket mindre enn om du kör med sötvatten.

Arctic spa's energiforbrukning er bra. Med isolering i ytterveggene, og et veldig bra lock er det ikke store kostnaden. En liten G&J vp skulle varit bedre enn vår 4kW el-värme, men den investeringen tror jeg ikke betaler seg.

5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Utloggad MIA_78

Hej! Vi har ett Calspas Platinum, jag har mejlat dig ang. vår erfarenhet av detta.... Lycka till med ditt val av spabad. MVH. Marie

Supertunnan

  • Gäst
Supertunnan
SV: Köpråd Hotspring, Artic, Calspa med saltrening - Köpartagen och rådvill
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2012, 08:47:25:25 »
Har precis köpt hot springs flair av dessa märkena  fastnade jag för hopsprings då dom har två viktiga aspekter för mig som är viktiga ljudnivå vid rening (helt ljudlöst) samt energi förbrukningen som är riktigt låg.
Tittade på dom andra men jag tror på iden om fullskummat bad (märks knappt på el räkningen) samt jag vet att hot springs bad är av bra kvalitet som sällan krånglar då jag har bra kontakt med det bolaget som  säljer och servar dessa bad i Sverige

Utloggad Matt_S

Majoriteten av alla större tilverkare har fullskummade bad så det är inget unikt för Hotspring.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
Hotspring skriver om esprier på 0,50 kr
Undrar vart man köper det,
Dom har även samma cirk pump som dom flesta " larning"
Mycket snack...
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad Zznark

  • Kan en del om Hotspring med klorinator
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Äger ett Hotspring Envoy med Ace
    • Visa profil
SV: Köpråd Hotspring, Artic, Calspa med saltrening - Köpartagen och rådvill
« Svar #9 skrivet: september 16, 2012, 17:41:56:56 »
Hej

Så var vi då äntligen klara med montering av bad & byggande av altan & räcke  :).

Vi valde efter mycket om och men till sist ett Hotspring Envoy med Ace saltrening.
Det som vägde över var Ace-systemet, rörlig massage i liggsätet, ljudlös rening 24h, snål elförbrukning samt materialet i själva karet som skall tåla solblekning bra.

Runt omkring badet har vi byggt en altan av träkomposit (blandning av trä och återvunnen plast) i ljusgrå färg. Svart staket med överliggare som har en dimbar LED-stripe riktad neråt. Övrig belysning är LED-spottar runt karet, spottar mot huset samt i trappan. En speciell lösning fick vi ordna till för att nå serviceluckan på ett bra sätt (se bild, lyfthandtag båtkrokar infällda i golvplanken). Dessutom drog vi fram en markvärmekabel så att ytan från badrummet till steget i karet kan vara snöfritt på vintern  O0 (se bild timer skall monteras precis utanför dörren).

Vattenkvalitén så här långt har varit mycket bra. Vi har haft ett riktigt klart vatten som sköter sig själv med parameterinställningar i Ace-systemet. Ingen doft av klor alls på vattnet, däremot luktar badkläderna klor efter bad. Vi har badat 2-3 personer ca 3 ggr /vecka ph-halt 7,0-7,6 och en klorhalt kring 1 (lite lågt men vill som sagt inte ha någon klordoft) och det utan extra tillsatt klor.

Går du i köpartankar kan jag rekommendera denna lösning eller liknande med klorinator.

Har du några frågor så hjälper jag gärna till om jag kan.

Vore kul om man kunde inspirera någon mer  :).

Mvh Christian
« Senast ändrad: september 16, 2012, 18:22:11:11 av Zznark »
Med vänlig hälsning, Zznark

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan