VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator  (läst 35029 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #10 skrivet: januari 29, 2012, 19:04:14:14 »
Såg tunnan du länka. Missade länken i telefonen först. Den ser mycket intressant ut.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolgiganten

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #11 skrivet: januari 29, 2012, 22:06:56:56 »
Fastna för den tunnan på nått vis. Nu ska jag bara begripa hur man skall få dit skimmer och inloppsventiler. Jag har förstått att det är bra om dom sitter på varsin sida om karet så att det vatten som trycks in strömar mot utloppet?

Som isolering tänker jag mig 100mm cellplast som man fäster med dubbelhäftande tejp och sedan att man bygger in det hela.

Jag sänker mittsektionen i backen.

Vad var det för isolering du klurade på?

Det viktigaste lär vara isolering uppåt. Finner du ett flytlock som man kan passa in så vore det uppskattat.

Z

Utloggad elvings

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #12 skrivet: januari 29, 2012, 22:34:52:52 »
http://butik.wiedland.se/index.php?cPath=77_79_80  är från ett annat inlägg här på forumet. har ingen erfarenhet själv men produkten lockar.
Drog iväg ett mail till crystal och frågade om det stämde att de inte har lock i något av deras paket.

Jag badade i en oval tunna med panna inuti tunnan. Den ovala formen var behaglig och kan man få kaminen utanför ser jag det som en fördel.

Först var jag inne på http://www.badtunnan.se/Badtunna-av-plast-hot-tub.htm som en kandidat men crystal verkar ok. Har provat både rund och oval, och anser att oval ger lite mer frihet att sträcka ut sig om man är tre till fyra personer. samtidigt fördel att den tar 8 personer.

Min plan är att sänka ned tunnan så att ungefär 30cm sticker upp i altan. har lärt mig att det är ett hevete att gå i och ur med tunnor i jämnhöjd med golv. 30 cm blir som ett handtag som de flesta kan hantera. Samt så hade crystal inbyggt fotsteg.

Behöver man skimmer?
I en badtunna så är volymen liten så jag funderar på att köra enbart filtrering utan skimmer. kanske koppla mellan tunna och kamin. I en pool som är stor förstår jag skimmer men i en tunna så har man ju oftast lock.
En liten håv för 100:- klarar ju eventuella löv på ytan på cirka 15 sekunder efter locket har tagits av och man badat färdigt. kanske har fel där. <dontkn>

edit. Tänk om det är ok med rymdfolie under ett vanligt lock. Vilken grej. Kanske någon på forumet har någon erfarenhet. vet att någon var jättenöjd med rymdfolie runt sin ovanmarkpool. Behövde knappt värma något sa han för att hålla 27 grader i vanlig pool ovanmark.

Sök på rymdfolie här i forumet så får du tips.
« Senast ändrad: januari 29, 2012, 22:38:28:28 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #13 skrivet: januari 30, 2012, 06:25:26:26 »
 Tackar då får jag leta i cyberrymden...


Utloggad elvings

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #14 skrivet: januari 30, 2012, 15:42:57:57 »
det räcker med att söka på poolforum och skrutta i övriga cyberspace

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1555.0;all
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #15 skrivet: januari 30, 2012, 17:02:54:54 »
Dom har ett slags uppvärmningslock på samma kar ser jag nu på

http://badtunna24.se/

Undrar hur bra det locket isolerar? Det verkar ju ta hjälp av solen när den lyser och det gillar jag! <sol>

Kanske är Skimmer = overkill på en tunna och jag vet inte heller hur viktigt det är med placering av in och utlopp när poolen är så liten? Har man kamin så sitter ju in och utlopp på samma sida och ovanför varandra?

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #16 skrivet: februari 03, 2012, 14:31:30:30 »
Jahap,

Badtunna24 killen var ju serviceminded och hade svar på det mesta jag ville veta.

Han menade att han kört en sommar med sitt sandfilter och endast backspolat det en gång.

Jag frågade då om hur mycket vatten som gått åt och han sa att vattennivån i karet sjönk 10 cm.... (100-150 liter)

Hmmm... Det antar jag man kan leva med.....

Får fundera vidare på hur man får ihop systemet....


Utloggad elvings

SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #17 skrivet: februari 04, 2012, 15:56:51:51 »
Lock ingick inte i deras paket. Konstigt.
En återförsäljare kunde inte svära på att lock ingick men trodde det då han tyckte att det är standard med lock.

Fick klara besked av en annan säljare.
Lock ingår ej men det finns att köpa. tror det var 2500:- för det locket du nämnde. Kanske finns andra typer av lock också?
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #18 skrivet: februari 05, 2012, 09:54:19:19 »
Deras lock med kanalplast som man lätt själv kan lyfta av och som isolerar och som fungerar som drivhus är det enda i sitt slag jag funnit.

Kikade på ett liknande aluminiumkar där dom först hade ett flytlock och sedan ytterligare ett lock. Det är väl alternativet jag funnit.

Väntar nu på offert....

Handlade precis slang på ebay efter tips från en granne om svart ribbad dammslang 38mm. 560 kr för 2*10m. Den slangen skall klara -10 grader.

Utloggad Ztigge

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Löddebyggden
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Badtunna - Ja det tro jag det
    • Visa profil
SV: Badtunna med pump, cartridge filter, värmepump och saltgenerator
« Svar #19 skrivet: mars 03, 2012, 18:45:57:57 »
Då var allt förgrävt och tunnan kom precis hem som avtalat.....

Imorgon skall jag bara sätta 10cm frigolitplattor som isolering i gropen och sedan kan jag faktisk sätta karet på plats!

Sjukt kul det här och grannarna stannar på löpande band o erbjuder att ta med ölen om jag står för varmt vatten :)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan