CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Juster ph varje dag? Hur länge vänta tills bada efter tillsatt klor, ph?  (läst 18970 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jenny eriksson

Hej, har köpt ett begagnat spa och fyllt upp det. Hade från början lågt ph lite mindre än 6.8 och alkaliteten var också låg lite mindre än 40- har aquacheks stickor som är nya. Tillsatte ph höjare och då hamnade alkaliteten på bra nivå också. Men, varje dag får jag tillsätta mer ph ( vi har badat 2-6 personer 2-4 timmar), skall jag behöva göra det, känns jobbigt! Kloret går snabbt ner efter att våra 2 småkillar badat (då är de duschade och rena innan)... Ligger på ca 0-0,5 efter 1 timmes badande, 2 barn.

Skall jag tillsätta mer klor då eller vänta till kvällen. Om jag tillsätter mer klor- hur länge skall man vänta innan man badar? Räcker 15-30min?


Tillsätter ca 1-2 tsk spaklor (folkpools) efter badet- det kanske är för lite? Om jag fattar det rätt skall man tillsätta 1 tsk per person som badat i 1 timme per 1000 liter igår var vi 5 personer som badade i 2 timmar. Skall jag tillsätta 10 tsk då, låter mycket då man skall tillsätta 1 msk i veckan?

Om jag tillsäter ph höjare- hur länge skall man vänta innan man badar?

Kan det vara så att jag måste höja alkaliteten med alkahöjare för att slippa höJa ph varje dag?

Tacksam för svar på alla frågorna- är ju nybörjare :-)

Poolgiganten

Utloggad Jenny eriksson

Vårt spa är på 2000 liter, vi har kommunslt vatten!

Utloggad Nilking

Hej. Kolla runt lite i forumet så hittar du tips för vattenskötsel.
Så här sköter jag mitt bad med klor:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6432.msg47565#msg47565

Jag skickar i nån tsk innan bad så det ligger på 1-2 ppm. Badar vi länge kanske det åker in nån tsk till under bad.
Det sägs att man inte ska bada om det är över 5ppm klor.

När det gäller att höja PH kör jag natriumbikarbonat, länkar till folkpools produkt:
http://www.folkpool.se/pool-produkter/poolkemi-poolvard/poolkemi-justerande/hoj-alkalinitet-1-kg-spa-500186

Jag kör TA på ca 80 men det där är lite olika. För högt TA=PH stiger. För lågt så sjunker det. Man får testa sig fram lite. Jag tror du ska skicka i  ovan ist. för "höj ph". Då ska du inte behöva langa i ph höj hela tiden.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag