CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur tömmer man poolen?  (läst 29886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #20 skrivet: oktober 19, 2010, 15:36:32:32 »
Hej!
Vi vinterstängde vår Pool i helgen. Försökte tömma med dammsugarslangen och Waste, men det gick inte när man kom under skimmrarna, vi har 2 st, varav den ena "tätades" och på den andra satte vi dammsugarslangen. Men den sög ingenting under skimmrarna !??
Gjorde vi fel eller...är det verkligen någon som tömt t.ex. 5 cm under skimmern på detta sätt?
Undrar Anki.


Har ni två skimmrar så finns ju risken att den suger luft i den där dammsugaren inte är inkopplad. Då kommer du ju att tappa trycket i dammsugaren...

Min dammsugare suger fast i skimmern så det inte finns en chans att dra bort den utan att stoppa pumpen.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad cyberkul

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #21 skrivet: oktober 19, 2010, 20:54:23:23 »
Jeg har bunnutløp, og setter bare 6-veisventilen i stilling "Waste", så tømmes poolen. Kan ikke ha igang pumpen, da tar ikke sluket unna vannmengden.

Men jeg har et spørsmål: Jeg har senket nivået til under innløpet før vinteren, men jeg har ikke fall på innløpsslangene hele veien. Dermed blir det stående en del vann i slangene. Jeg prøvde å suge ut vannet i dag med en vann/støvsuger koblet til "Waste" slangen fra 6-veisventilen, men fikk ikke ut så mye. Jeg satte da 6-veisventilen i stilling "Waste", som jeg har hørt åpner både for inn og utløp? Noen som kan bekrefte dette? Prøvde å blåse i slangen, men det kjennes helt tett ut. Antakelig alt for stor motstand til å merke noen bevegelse? Gode råd mottas med takk ??? Hva er forresten vinterplugger? Noe som tar opp ekspansjon?

Gunnar

Utloggad Fia

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #22 skrivet: oktober 19, 2010, 22:50:00:00 »
Pluggar som man sätter i inloppen, så vattnet stannar i poolen, om man inte sänker vatten nivån.
En del rekommenderar att man använder dessa även om man sänker vatten nivån.

Fjärde bilden uppifrån.
http://www.svenskapoolfabriken.com/Default.aspx?PageID=45&op=102&MenuID=471
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad cyberkul

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #23 skrivet: oktober 20, 2010, 20:22:00:00 »
Hmm.. hva oppnås med å stenge innløpet hvis det vann på begge sider?

Gunnar

Utloggad Fia

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #24 skrivet: oktober 21, 2010, 19:22:11:11 »
Det är för att man ska kunna tömma slangarna från o till poolen på vatten och sen även filtret.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad gringo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #25 skrivet: oktober 23, 2010, 11:20:21:21 »
Den där frysflaskan många pratar om jag har oxå en sådan men hur i h-vete får man den tät..
Har pumprum under vatten nivån och det vill droppa när jag dränerat slangen, använt mängder med gängtejp.
Bor i Hortlax utanför Piteå
Svenskapoolfabrikens 8*4 rostfri stomme
carrera liner, värmepump, halvrund trapp, classik C tak.
Poolen ska byggas sommaren -10(Poolen byggd nu dax för området runt poolen)

Utloggad pennan

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #26 skrivet: oktober 23, 2010, 13:41:45:45 »
Jag använder gängtejp och har fått det tätt, men det går som sagt åt en del....

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad anki

SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #27 skrivet: oktober 25, 2010, 16:09:12:12 »
Gjorde exakt så i helgen. Fyllde dammsugarslangen med vatten satte fast den över skimmern och slog på pumpen i läget backwash. Tömde ner ca: 5 centimeter under skimmern snabbt och effektivt.


Satte Du pumpen på Backwash (?) det har ju skrivits om Waste ?? Då är det kanske det som är problemet !? // Mvh Anki.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #28 skrivet: oktober 25, 2010, 20:51:00:00 »
backwash = renspolning av sanden

waste = spolar vattnet rakt ut, dvs mindre tryckfall o därmed snabbare tömning

jag brukar sätta filtret i läge backwash o renspola det ordentligt i 10min, sedan slår jag över till waste o tömmer ner till önskad nivå

mao detta är inte orsaken till deras problem....


jag har en rak koppling som jag gängar i skimmer o sätter damsugarslangen på, då undviker jag luftproblem som kan ske ifall man använder plattan som skall täta i skimmern.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Hur tömmer man poolen?
« Svar #29 skrivet: oktober 25, 2010, 23:18:06:06 »

Ja, att tömma poolen under skimmerkant med skimvac på funkar inte, det blir för otätt,
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag