VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Stora stickor från lärk trall  (läst 43413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnetteF

SV: Hjälp! Stora stickor från lärk trall
« Svar #10 skrivet: augusti 26, 2020, 00:20:34:34 »
Byggde ny altan i fjol i sibirisk lärk, och nu ger den massor med stickor i fötterna. Barnen har fått förbud att springa barfota efter att jag fick operera bort flera centimeter stora stickor två dar i rad  :(.

Det var länge sedan du skrev ditt inlägg och sedan någon kommenterat det men chansar i alla fall!
Jag undrar hur det blev med din terass till sist, SingingTaylor? Köpte vårt radhus med en lite terrass med sibirisklärk 2008. Jag var mycket glad över den vackra oerhört tätvuxna lärken men efter ett tag började barnen klaga på stickor och spetor. När jag tittade närmare på hur dessa såg ut kunde jag se att det var en sorts stickor som ”lossnade” speciellt från den tätast vuxna veden, dvs den delen som borde vara starkast.
Jag förstod, som du också skriver, att slipning inte skulle lösa problemet eftersom stickorna ju ändå är kvar och kommer tillbaka För att få bort dem testade med att skura terrassen med en ordentlig skurborste och såpa ett par gånger och det lyckades. Det är mycket sällan att någon fått stickor efter det. Alla småstickorna försvann fullständigt. Numera, efter 12 år, är det endast vid någon spricka det skulle kunna komma en sticka, då av en annan och större typ, mer som från furu. Är man uppmärksam och ser över golvet nån gång om året kan man se dessa och skära bort dem med Tex en vanlig morakniv.
Flera grannar bytte ut sina terrasser mot tryckimpregnerad furu och slängde de fantastiska brädorna, som kom från flera hundra år gamla lärkträd, på tippen. Vi tog tillvara på en del och byggde ut vår terrass med dem och vi är väldigt glada för den, än idag. Utan någon som helst behandling, endast en årlig såpskurning!
Hoppas din terrass blev lika uppskattad med tiden!

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan