CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: pH och klor-värden  (läst 63804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
pH och klor-värden
« skrivet: maj 24, 2010, 10:46:45:45 »
Jag har en J&F storpool. I samband med poolköp köpte jag även klortabletter från dem.

I manualen står det att man ska lägga i 1 tablett/ 3 kubik vatten. För min pool blir det 10 st /gång.

När jag kollade värdena igår hade jag pH 8.0 & Klor gav inte utslag. Jag lade därför i 10 tabletter. När jag kollar värdena nu en dag efter har jag klorhalt på 5.0 och pH 8.0.

Hur kan kloren bli så hög när jag har lagt i rekomenderad dos?

Påverkar kloret pH-värdet eller jag måste köpa pH sänkande medel? Det verkar ju inte som om kloret påverkar pH värdet på något sätt.

Är det farligt att bada med pH 8.0 och klor så högt som 5.0?

Detta är som ni kanske märker mitt första år med pool och är helt novis på detta med kemikalier, men man får kanske prova sig fram för att få rätt klorhalt.

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Poolgiganten

Utloggad DanielF

SV: pH och klor-värden
« Svar #1 skrivet: maj 30, 2010, 16:56:29:29 »
Problemet blir väl att du "chockar" poolen och tar hela dosen på en gång. Skaffa veckopuckar istället och läg i lövkorgen istället. Finns sådana som håller PH-värdet i schack samtidigt som de har lite flockningsmedel i sig också.

Låt poolen stå öppen, utan att täcka för den, så minskar du snabbt ner klorhalten. PH-värdet kan du justera med PH-minus, bara att dosera tills du kommit ner till 7-7,5, ger ett snabbt resultat, mätbart efter 15-30min efter varje dosering.

Hade nog inte låtit barn bada med en sådan "hög" klorhalt.
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Utloggad Erica

SV: pH och klor-värden
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2010, 19:20:58:58 »
Klorets effektivitet som desinficeringsmedel minskar radikalt när pH blir för högt. Alltså får du inte så mycket effekt av kloret som du annars skulle fått. Nej jag tror inte att den klorhalten i sig självt är farlig på något sätt. Duschar man bara ordentligt efteråt så att man inte luktar klor för mycket lär det inte vara någon fara. En bekant til oss råkade superklorinera sin pool genom ett missförstånd en gång, man badade i den och märkte först efter flera dagar att värdena låg på tok för högt, men ingen hade märkt några problem av det. Innan det verkligen blir en hälsorisk måste du upp i betydligt högre värden.

Klor brukar ofta höja pH men verkan blir nog lite olika beroende på vilken typ av klor som används.

Utloggad Martn

SV: pH och klor-värden
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2010, 19:51:31:31 »
Hej.

Jag har liknande problem nu inför vårstarten. Jag chockklorade för precis en vecka sedan. La i en puck samtidigt. Korhalten for i taket och 2 dagar efter tog jag bort pucken.
Nu snart en vecka efter är fortfarande klorhalten på tok för hög fast än poolen står öppen och utan klor i. Den vägrar sänka sig.

Finns nåt sätt att få ner klorhalten?
(alkaliniteten och ph är anningen lågt)

Martini

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH och klor-värden
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2010, 20:53:24:24 »

Finns nåt sätt att få ner klorhalten?
(alkaliniteten och ph är anningen lågt)

Martini

Det finns Klorsänkningsmedel men vänta du några dagar till så blir kloren OK. Däremot bör du snarast se till att få ordning på alk/pH

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: pH och klor-värden
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2010, 21:50:15:15 »
Jag är iofs nybörjare på klor men är 5 ppm verkligen så anmärkningsvärt högt värde?

Jag har ett cyavärde på 50 och har därför lagt mig på FC 5-6 enligt denna rekommendationstabell
http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock?sid=689bebf62d92a5bec0cc34bc7ed729c0

Tänker jag ¨fel?


/H
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: pH och klor-värden
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2010, 22:28:06:06 »
Jag är iofs nybörjare på klor men är 5 ppm verkligen så anmärkningsvärt högt värde?

Jag har ett cyavärde på 50 och har därför lagt mig på FC 5-6 enligt denna rekommendationstabell
http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock?sid=689bebf62d92a5bec0cc34bc7ed729c0

Tänker jag ¨fel?


/H

Är inte helt övertygad att en sådan tabell är riktigt relevant här uppe i norr.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: pH och klor-värden
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2010, 09:02:20:20 »

Citera

Är inte helt övertygad att en sådan tabell är riktigt relevant här uppe i norr.


Fattar att det är viss skillnad på klimat, så vad är då relevanta klorvärden här i norr?  <dontkn>
Pooltaket skapar ju dessutom ett närmast subtropiskt poolklimat med normalt ca 30 grader i vattnet.
« Senast ändrad: maj 31, 2010, 10:28:13:13 av hundhajen »
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad SingingSailor

SV: pH och klor-värden
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2010, 09:04:01:01 »
Jag är iofs nybörjare på klor men är 5 ppm verkligen så anmärkningsvärt högt värde?

Jag har ett cyavärde på 50 och har därför lagt mig på FC 5-6 enligt denna rekommendationstabell
http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock?sid=689bebf62d92a5bec0cc34bc7ed729c0

Tänker jag ¨fel?


/H

Hundhajen, jag tror att du tänker helt rätt, och att klorets verkan är mycket beroende av CYA värdet. Dvs 5ppm klor är MYCKET mer i en nystartad pool med kranvatten, än i en pool där man använt veckopuckar en tid. 5ppm är i vilket fall helt ofarligt, och t.o.m. rekommenderad nivå i spa.


Är inte helt övertygad att en sådan tabell är riktigt relevant här uppe i norr.

Nimajneb, borde inte CYA ha samma inverkan på kloret även hos oss i norr?  Men vi kanske har lite mindre problem med alger och därför kan ha lite lägre klorvärden?



Klor brukar ofta höja pH men verkan blir nog lite olika beroende på vilken typ av klor som används.

Vill bara lägga till att klor generellt höjer pH tillfälligt, så länge klornivån är hög. När klornivån sjunker så sjunker pH tillbaka till vad det var innan. Därför bör man inte mäta pH värde direkt efter en chockklorering. Undantaget de flesta veckoklorpuckar, som har en "permanent" pH sänkande effekt, eftersom de innehåller cyanursyra.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Martn

SV: pH och klor-värden
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2010, 09:09:58:58 »

Finns nåt sätt att få ner klorhalten?
(alkaliniteten och ph är anningen lågt)

Martini

Det finns Klorsänkningsmedel men vänta du några dagar till så blir kloren OK. Däremot bör du snarast se till att få ordning på alk/pH

Nu är alk o Ph på plats, men stickan är fortfarande knall lila för klor. Kollade med Bubbelhuset och deras mätare visade också på tok för högt klor.
Tja, det är ju inget badväder nu ändå...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag