VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?  (läst 74557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nilking

Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« skrivet: december 08, 2009, 18:41:35:35 »
Ja, är lite nyfiken.
Själv kör jag med ozon, Silver-ION  samt klor.
Iom silver-ion klorar jag rätt sällan, kör en chockklorering varje vecka om vi badat mycket.
Och så langar jag i Spa-chock innan varje bad.
Ni som klorar, fyller ni på klor varje dag?
Och hur ofta byter ni vatten?
Många frågor blev det :) 

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #1 skrivet: december 09, 2009, 11:34:31:31 »
Hej

får hoppas att det blir lite mer aktivitet här och att fler börjar skriva...

Jag kör fortfarande på den rekommendation jag fick av säljaren, som har gedigen erfarenhet av olika metoder etc. Den går ut på följande:

- alltid hålla koll på pH (7,4 +/-)
- efter varje bad tillsätts 1 eller 2 tabletter aktivt syre
- chockklorera 1 gång i veckan (15 ml per 1000 liter vatten) oftare vid frekvent bad och varannan vecka om man inte badat så mycket. Fritt klor skall dock alltid finnas även minimalt, så det skall mätas om man är osäker.
-  tillsätta algmedel (20 ml per 1000 liter vatten) enligt samma "formel" som chockklorering

Har följt detta recept och det har fungerat utmärkt hittills (förutom då ett missöde, se annan tråd på detta forum).

Sen har jag inte tillräcklig erfarenhet av hur ofta vattnet behöver bytas eftersom jag inte kört tillräckligt länge. Och en annan fråga blir ju då också, när vet man att det är dags att byta vatten? Om mätvärdena är OK och vattnet "ser bra ut", skall man ändå byta efter 3-4 månader, eller?

/Ziggy

Utloggad Nilking

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #2 skrivet: december 09, 2009, 16:28:24:24 »
- alltid hålla koll på pH (7,4 +/-)
- efter varje bad tillsätts 1 eller 2 tabletter aktivt syre
- chockklorera 1 gång i veckan (15 ml per 1000 liter vatten) oftare vid frekvent bad och varannan vecka om man inte badat så mycket. Fritt klor skall dock alltid finnas även minimalt, så det skall mätas om man är osäker.
-  tillsätta algmedel (20 ml per 1000 liter vatten) enligt samma "formel" som chockklorering

Har följt detta recept och det har fungerat utmärkt hittills (förutom då ett missöde, se annan tråd på detta forum).

Sen har jag inte tillräcklig erfarenhet av hur ofta vattnet behöver bytas eftersom jag inte kört tillräckligt länge. Och en annan fråga blir ju då också, när vet man att det är dags att byta vatten? Om mätvärdena är OK och vattnet "ser bra ut", skall man ändå byta efter 3-4 månader, eller?

/Ziggy

Ja, dålig fart här ;)

Aktivt syre skrev du, då har du också nån form av Silver-Ion rening eller?  (Jag nämnde ju Spachock i mitt inlägg och det är ju aktivt syre som i sin tur triggar Silver-Ionen)
Jag har haft mitt vatten i ca en månad nu, funderar på att byta i januari om det är plusgrader, lite trist att få skit i vattnet när det är smällkallt ute och man kanske inte kan byta..(Februari brukar vara skitkallt tycker jag)

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #3 skrivet: december 10, 2009, 08:48:49:49 »
Nej, jag använder, på säljarens inrådan, endast aktivt syre. Kombinationen med algmedlet är dock tydligen väsentligt eftersom de båda produkterna kompletterar varandra. Min tolkning av vad jag läst på detta och amerikanska forum är att det främst är 2 saker som dessa produkter skall ta hand om, förutom såklart att balansera vattnet, pH, alkalinitet, hårdhet etc. och det är 1. att oxidera (dött) organiskt "avfall" och 2. att döda bakterier. Aktivt syre i kombination med ozon tar hand om det organiska avfallet chockkloreringen tar hand om att döda bakterierna. Därav att jag efter egen bedömning tillsätter klor i lite oftare än "rekommendationen". Nackdelen med att tillsätta spaklor som jag förstår det är att det dels kan bli klorlukt i vattnet + ev irritationer etc + att det i för höga koncentrationer i alla fall inte är bra för själva karet och dess komponenter. En annan nackdel är att det i spaklor finns en "hämmare" som gör att kloret binds och buffras upp och förbrukas långsammare (på amerikanska forum kallas det CYA). När det byggs upp för mycket CYA så blir kloret mindre och mindre effektivt och doserna man tillsätter blir högre och högre för att nå önskad nivå på fritt obundet klor. De som använder klormetod går ofta över till vanligt blekmedel typ Klorin som inte påverkar CYA efter ett tag, just för att inte bygga upp bindningen av fritt klor. Dock så är jag osäker på om Klorin innehåller något utöver klor som man inte vill ha i spat, typ andra rengöringssubstanser, parfymer, etc. så den metoden, även om den verkar bra på papperet, vill jag inte vara den första som provar. Jag kommer att hålla mig till den inslagna vägen, se till att det inte händer fler "olyckor" och om vattnet är OK efter 3 månader så byter jag vatten då och fortsätter med denna metod.

/Ziggy

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #4 skrivet: december 10, 2009, 11:43:02:02 »
Själv använder jag antingen klor eller aktivt syre.

Har slutat med ozonrening då mina erfarenheter är att det sliter på locken.
Samt att det inte gör någon större skillnad.

Har jag klor så tillsätter jag c:a 1tsk per timme och badande samt en knapp matsked i veckan oavsett bad belastning ( eller så ska man tillsätta, nu för tiden så höftar jag mest i men jag har ju jobbat med det ett tag)

Använder jag aktivt syre så kör jag med tabletter och tillsätter klor efter hårt badande för att bli av med alger & chocka badet.

ANG CYA så menar de cyanidsyra och det finns i Långverkansklor till swimmingpooler och finns generellt inte i spaklor då man inte vill ha i detta då man både kan få klorlås samt att det trycker ut kalk ur vattnet.

så spaklor fungerar utmärkt till spabad gå till din fackhandlare så borde de kunna förklara skillnaden.

Jag själv tycker klor är det smidigaste sättet att rena sitt spabad, har jobbat med pooler och spabad i många år och testat de flesta varianterna på rening.
Fördelen med klor tycker jag är att det kräver minst arbete, det blir billigare och när jag har använt andra medel så händer det oftare att jag får sämre vatten, marginalerna för "slarv/ fel dosering" blir mycket mindre.

Tänk på att om det luktar klor så har ni för hög halt bundetklor, så har man rätt klor halt så luktar det i stort sett inget.

// Jonas

Utloggad Nilking

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #5 skrivet: december 10, 2009, 22:59:07:07 »
Kul med lite svar  O0

Jonas, vad säger du om Silver-ION reningen?
När det gäller ozon så tyckte jag mig få en "smutsrand" i karet när jag inte körde med det. Kan ju ha varit andra orsaker iofs.
Och hur ofta byter du vatten?

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #6 skrivet: december 11, 2009, 09:03:19:19 »

Har slutat med ozonrening då mina erfarenheter är att det sliter på locken.
Samt att det inte gör någon större skillnad.

Har jag klor så tillsätter jag c:a 1tsk per timme och badande samt en knapp matsked i veckan oavsett bad belastning ( eller så ska man tillsätta, nu för tiden så höftar jag mest i men jag har ju jobbat med det ett tag)


Kan tänka mig att ozon sliter på locket som du säger, men det får man kanske köpa. Dock så varnar ju "alla" för slitage på lock och kuddar när man har i klor, att man skall ta bort kuddar och ha av locket en bra stund. Just detta ser jag som den största nackdelen med klor. När man badat klart och lägger i klor och "avslutat" badet, så skall man ta bort kuddar och sen måste man ut igen efter 30-60 minuter och stänga ned och lägga på locket. Och nästa gång man skall bada så måste man börja med att pilla fast kuddarna.

Som sagt tidigare så tänkte jag köra med aktivt syre + chokklorering så länge det verkar fungera. Men jag tror helt och hållet på det du säger att klor är det bästa för vattenkvaliteten, kanske då med vissa andra mindre önskvärda effekter. Har någon testat med Klorin eller andra "rena" klorprodukter? Även s.k. Spaklor lär höja CYA värdet och det vill man ju inte.

När du kör klor metoden, tar du då i klor innan eller efter badet?

/Ziggy

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #7 skrivet: december 11, 2009, 12:53:39:39 »
Jag byter vatten 2-4ggr per år.. oftast byter jag vatten efter man har haft fest eller liknande för då brukar de vara mer öl än vatten i ;) Badar bara familjen så tycker jag inte vattnet blir dåligt men byter för att kunna kör pipeclean bla.

Enligt de senaste uppgifterna jag har fått så sliter ozonet mer på locket än kloret.

Jag tar aldrig bort nackkuddar när jag klorerar däremot låter jag locket stå öppet i c:a 20-30 min efter för att bli av med den mesta klorgasen.. är det riktigt kallt ute så låter jag kanske inte locket vara öppet jätte länge utan går ut efter en stund för att lyfta locket igen så gaser kan åka ut.

Enligt de  uppgifterna jag har fått så höjer inte tillex spaklor cyanidsyran då det inte har sådant i sig.. detta är inget som är standard i klor utan något man tillsätter för att få kloret att verka längre i framförallt swimmingpooler. Skall dubbelkolla med min kemist/leverantör så jag inte säger fel

Jag klorerar alltid efter bad.

Ang silver jonisering så har jag själv inte använt de i något av mina kar men har kunder som gör det och vissa blir jätte nöjda och andra inte 50/50 över vilka som fortsätter med det.
Har däremot inte testat de automatiska joniserings maskinerna som verkar bra. men att investera c.a 15k i det för ett spabad tycker jag är mycket, många års användande av klor/aktivt syre eller liknande för att komma upp i samma peng. Verkar däremot mer intressant för pooler.

Bara att fråga på om vatten & kemi och liknande kan svara på det mesta & kan jag inte svara så tar jag gärna reda på de.

//Jonas

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #8 skrivet: december 11, 2009, 12:58:46:46 »
Sen bör tillläggas att jag är en stor förespråkare för granulat i spabad i stället för tabletter.

Jag upplever att i tablettform så löser sig det olika snabbt mellan gångerna så det är svårare att hålla jämn nivå

Med granulat så beter det sig mera konsekvent.

Detta är min personliga åsikt och jag har flera kunder som kör med tabletter som är jättenöjda
Störstskillnad mellan tabletterna är det oftast i slutet av burken.

// Jonas

Utloggad Carl P

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #9 skrivet: december 11, 2009, 15:54:37:37 »
Vi lägger i en klortablett Sunvac 9 per person och badtimme efter bad, varefter vi kör pumparna på fullt i ca 30 min innan vi lägger på locket. Ingen klorering alls mellan baden. Ozonreningen går dock alltid. Vatten byter vi 3 - 4 ggr per år.

Vid vattenbyte så häller jag först i 3 dl pH minus och 3 dl Minichlor (granulat), kör pumparna 1 timme och tömmer därefter badet. Fyller det, kör pumparna 20 min och tömmer badet igen.  Fyller det på nytt och kör ytterligare en 20 min-omgång med pumparna. Tömmer ur vattnet igen, fyller på nytt och lägger på locket. I korthet sålunda: en rengöringsomgång med pH-minus och chockklorering med det gamla varma vattnet, två sköljningar och därefter fyllning. Filtret byts mot ett rentvättat filter.

Vi har aldrig några problem med vattenkvaliteten. Alltid kristallklart fräscht vatten. Det enda som stör oss är att det ibland kommer ut några små hudfärgade flagor av beläggning som byggts upp inne i rörsystemet. Det är för att försöka rensa ur denna som jag sänker pH och chockklorerar vid vattenbyte. Dock så fungerar det inte till hundra procent, så om någon har ett bra förslag på hur man kan rensa ur biofilmen i rörsystemet, så mottages detta med stor tacksamhet! Provade med "Pipe cleaner" en gång, men det hade inte någon större effekt. Fick därefter tips om "pH-minus/Minichlor-metoden" av en SPA-säljare.   

Att ozonreningen skulle bryta ned locket har jag aldrig hört. Är det själva höljet eller är det isoleringen som bryts ned?
« Senast ändrad: december 11, 2009, 16:03:56:56 av Carl P »
Sunance Altamar 880

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag