Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av Poolvärmepump  (läst 14861 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
Placering av Poolvärmepump
« skrivet: december 17, 2008, 22:05:43:43 »
Nu är det förvisso hyfsat lugnt här men jag slänger ut en fråga som jag skulle vilja ha lite synpunkter på.

Ni som har poolvärmepump, hur har ni placerat denna i förhållande till er uteplats? Irriterande ljud kontra näthet till pool, hur skall man tänka här?
Pump med vertikalt utblås! Går dessa att placera närmre uteplats med tanke på ovan nämnda?

Till sist, ni som kör er pump endast på natten och klarar att hålla bra temp. Vad har ni för pump kontra vattenmängd?

Ödmjukast
//HP
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: december 17, 2008, 22:59:31:31 »
Jag kör pumpen 12 timmar under dagtid under sommarmånaderna, eftersom verkningsgraden blir lägre under natten. Är vädret bra går den väldigt lite. Men första veckorna på våren från slutet av april då jag öppnar och under sista månaden fram till i början av oktober då jag stänger, måste jag köra 24 timmar om vädret är dåligt, för att hålla trivseltemperaturen på 30-32 grader. Poolen är på 80 kubik och pumpen ger 12 KW. Dock är poolens area viktigare än volymen när det gäller uppvärmning, och den är i mitt fall 45 m2.

Pumpen (som i mitt fall har horisontellt utblås) har jag drygt 10 meter från altanen, men något dold bakom husknuten, vilket tar bort det lilla ljud som annars skulle höras.  Enligt specen är ljudnivån från 10 meter utan hinder 38 dB, vilket märks något utan att vara särskilt störande.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: december 17, 2008, 23:20:17:17 »
Tack Ingvar!
Jag ändrade planerna och köpte en pump. hade tänkt att ha den i nära anslutning till maskinrummet dvs nära uteplats också. Jo, du har säkert rätt med avdunstingen att det är viktigare än vattenmängd när det gäller hur mycket den behöver gå. Vilket gör det lättare för mig att räkna. Ytan är fixed och är 40m2, vattenmängden är jag inte riktigt säker på då vi inte har bestämt hur trappa och ev "sol/sittplats i poolen" skall se ut.

Hur som helst pumpen är på 13,8kw. Hade hoppats på att bara behöva köra den på natten under den del av året man nyttjar uteplatsen, då är ju problemet ur världen.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2009, 20:41:26:26 »
153 visningar och ett svar...
Ont om poolägare med VP förmodar jag  <dontkn>
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2009, 23:24:41:41 »
Hi

Jag kommer att installera mina 2st VP till våren o de placeras så långt som möjligt ifrån min uteplats. De kommer att placeras under trappan till mitt garage o blåsa ut i trädgården. Jag har prioriterat ljud före eventuell värmeförlust pga något längre slangdragning (men isolerar jag så är det nog inte märkbart).

Orsaken till placeringen är att jag idag har en luft VP för uppvärmning av huset som är placeras precis intill uteplatsen o de få gånger den går igång när man sitter där, så är det fruktansvärt irriterande. Även om ljudnivån är låg.

Beroende på vilken temperatur du vill ha så måste självklart pumpen går olika länge. Själv kommer jag inte att köra på natten, utan börja först på morgonen o tillåta den värma fram till eftermiddagen. Får ser hur varmt det blir på detta alternativ.

Skulle du ändå behöva placera den intilll uteplatsen. så se bara till att den inte är i gång när ni tänker utnyttja uteplatsen. Detta går ju att ställa in med tidur, tex ett startschema för veckodagar o ett för helger/ledigt när man kanske utnyttja poolen lite tidigare på dagen. Jag kommer själv att ha ett antal olika tidsprogram för mina VP'ar. Och se även till att du har möjligthet att flytta den ifall du upptäcker att det inte fungerar med den valda placeringen.

Hoppas någon annan kan fylla på med lite mer info map drifttimmar, temp. etc eller någon som har en VP placerad intill sin uteplats.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2009, 18:33:39:39 »
Tack för infon Ronson :)

Pumpen står i källaren för tillfället och inget är bestämt vart den skall placera. Det är en vertikalt byggd vp som skall uppfattas som tystare men jag har aldrig hört den i gång.
Jag hade velat placera den innanför det muromgärdade poolområdet, detta mest pga av stöldrisken. I och med allt sitter i en poolvärmepump så borde det vara en smal sak att hämta den en natt. Kanske långsökt men det är trots allt en del slantar.
Jag har dimensionerat upp pumpen en modell så jag hoppas att det skall räcka med att köra den nattetid och då har man löst ljudproblemet.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Pea

SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2009, 20:16:32:32 »
poolen är ca 30m2 och rymmer ca 40m3, har en maxitemp 51 placerad ca 3m från altanen, mitt i säsongen startar den på småtimmarna och är klar framåt 9 så då märks den inte alls, annars så är det inget störande iaf  om man inte står mitt i utblåset. bakom pumpen hörs det inte mycket, jag är lite känsligt mot ljud och blev positivt överaskad hur tyst den var. tror att det är viktigt att den har fritt luftflöde framåt annars kan nog ljudet studsa tillbaka.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2009, 20:33:51:51 »
Pea! det är du som jag håller som ansvarig för min investering :)
Det var efter jag läst ett av din inlägg om hur härligt det är att komma ut till en varm pool på morgonen som jag bestämde mig för att överge vedtankarna. Vilket jag är glad över. Har man lagt ner så mycket tid och pengar så vill jag kunna utnyttja poolen 24-7.
på ett ungefär hur stor värmeökning har du av en natts gångtid?
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Placering av Poolvärmepump
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2009, 22:11:38:38 »
Pea, vad brukar du hålla för temp. i poolen?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag