Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolfilter, filterpatron byta ut/rengöra  (läst 845 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Semesterbad

  • Gäst
Semesterbad
Poolfilter, filterpatron byta ut/rengöra
« skrivet: juli 01, 2021, 00:06:03:03 »
Hej på er alla!
Behöver lite tips från er kunniga människor...
Just skaffat pool, bestway rund 13.000 l. Med detta följde det med en pump, liten sak med en filterpatron, köpte ett par extra filter för att kunna byta, storlek 2.
Genomströmningshastighet: 2006 L/h
- Passar pooler med vattenkapacitet på 1100–14 300 liter.

Har googlat massor men hittar inget svar på mitt problem. Kan man verkligen inte tvätta dessa?
Pumpen går en dag, max 2 vid bad sen blir det stop pga lite skitigt filter. När jag öppnar och kollar så har filter blivit lite röd, brunt men inte så farligt smutsigt. Byter jag till ett helt nytt så funkar det kanon. Jag har försökt att tvätta med vattenslangen, i duschen, varmt och kallt och även i diskmaskinen utan vidare framgång. Stoppar jag tillbaka samma tvättade filter så är det stop.

Kommer bli lite smådyrt att byta filter var och varannan dag...
Hur gör jag? Kan jag använda mig av något annat filter däri istället, som räcker ett tag?

Har även en bestway värmepump:
 Effekt: 2800W vid 20 °C,
- Frekvens: 50 Hz
- Maximal värmekapacitet: 40 °C
- Ökad värmehastighet: ca 0,5 °C/h - 1,5 °C/h, beroende på totala vattenvolym.
- Lämplig vattenvolym i pool: 1520-17035 liter.

Tycker inte alls att den värmer bra, känner ju att det kommer varmt vatten, men kommer bara upp till 24 grader, kan jag på nått sätt ordna det eller är det helt enkelt en dålig värmepump?

Tacksam för svar...
Tack för mig!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Poolfilter, filterpatron byta ut/rengöra
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2021, 00:45:13:13 »
Klarspråk är bäst.... patronfilter är ett jävla skit som borde förbjudas... förstör nöjet för nybörjare med pool. Går inte att tvätta så trycket kommer ner. Sätter igen fort o måste bytas. Köp ett mindre sandfilter som kan backspolas din pool är ju inte direkt jätteliten.
Inte mkt effekt i värmaren o det säger inte mkt det som avgör är cop. Dvs verkningsgraden. Blir säkert väldigt låg på natten och hinner inte tillföra värme i takt med värmeförlusten i poolen. Har du dessutom inget överdrag går det inte... kanske du kör för mkt vatten genom värmaren. Har du by pass?

Utloggad Semesterbadet

SV: Poolfilter, filterpatron byta ut/rengöra
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2021, 08:13:58:58 »
Tack för ett ärligt svar!
Som jag misstänkte alltså... har du något bra tips på en bra och prisvärd, billigt sandfilter?

Jag har på skydd när den inte används, men används varje dag så är nog som du säger att det inte hinner värmas upp. Den börjar pipa vid minsta ändring av vattentryck, så som skitiga filter så vattenflödet verkar ok. Bypass, vad är det och vad gör den?


Utloggad nyburjare

SV: Poolfilter, filterpatron byta ut/rengöra
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2021, 08:29:56:56 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan