Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Cirkulationspump tappar tryck  (läst 681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robdav

Cirkulationspump tappar tryck
« skrivet: juni 19, 2021, 08:32:19:19 »
Hej

Då vattnet sjunker så tappar cirkulationspumpen "fart" och man kan känna att inloppen skjuter ut vattnet i lägre fart. Detta fenomen hade jag inte förra året. Det är även svårare för mig att få igång pumpen med bra tryck, jag får starta om flera gånger för att hitta rätt.

Jag får bevaka så att vattennivån inte sjunker under halva bredavloppethålets öppning.

Vad kan det vara för fel tror ni?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Cirkulationspump tappar tryck
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2021, 10:59:33:33 »
Är det väldigt bra sug i breddavloppet med kanske lite för stark pump så suger den gärna luft där när nivån blir för låg. Vi får de fenomenet när nivån är nere på ca en fjärdedel av breddavloppets höjd. Därför håller vi nattennivån mellan hälften och tre fjärdedelar av breddavloppet. Låt inte pumpen suga luft för då är det stor risk att tätningarna skadas.

Frågan är varför vattennivån skjunker, är det normal avdunstning eller finns det en (eller flera) läckor. Den frågan är oftast svår att hitta svaret på. Hur snabbt försvinner vattnet? En centimeter på en vecka kan lätt vara avdunstning men en centimeter på ett dygn är troligen inte avdunstning. Variationerna kan dock vara stora beroende på en massa parametrar som vattentemperatur och hur man täcker poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag