Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.  (läst 6279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle_Sala

Min fru satt med näsan i telefonen en sen kväll och tittade på runda intexpooler, hon ville ha en pool till den stundande sommaren. Lite kallsvettig blev jag allt. Hur skulle jag förklara för grannarna? Intexpool, ovanmark, rund - och säkerligen köpt på bauhaus med tillhörande plastdetaljer såsom stege och plast termometer - glöm det! Finns inte på världskartan!

Jag avvisade förslaget direkt med förklaringen att en pool inte sköter sig själv och att den absolut inte passar in i vår lilla villaidyll.

Några dagar senare så damp det ner en massa broschyrer från allehanda poolfirmor, här började jag vässa argumenten rejält och förklarade att jag inte har för avsikt att ha nån osnuten sommarjobbare från den lokala poolfirman å böka runt i trädgården, förklarade även det faktum att om hon tyckte båt var dyrt så är en pool ännu dyrare.

Så till slut kom min fru överens om att jag skulle bygga poolen själv, med tillhörande poolhus, altandäck och en riktig thermopool för att hålla nere driftkostnaderna.

Jag hade två veckor på mig att inlämna ritningsunderlag för godkännande samt en kostnadskalkyl. Sagt å gjort, vevade igång CAD programmet och skred till verket.

Poolgiganten

Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2021, 09:55:17:17 »
Tanken var att jag helt enkelt skulle skulle prisa ut mig så att projektet föll. Vilket misslyckades fatalt. Det blev mer som Björn Rosengrens Hallandsåsprojekt, budgeten halverades och bygget startades - med förhoppningen "att vi kan ju inte sluta nu när vi kommit halvvägs".

Sagt å gjort, började med att såga ner ett stackars äppleträd som stått på tomten i bra många år, sedan blev det att ringa runt bland ens vänner med grävmaskin för att påbörja själva bygget.

Isolerad platta gjöts och förberedelser för en thermopool påbörjades.


Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2021, 09:59:44:44 »
Eftersom huset står i suterräng (säger man så?) så föll det sig naturligt att bygga en ovanmarkpool som sedan altandäcket tillsammans med poolhuset möter upp.


Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2021, 10:02:10:10 »
Lite fler byggbilder.

Alla detaljer är svarvade i syrafast rostfritt stål. Eftersom poolen inte skall ha en skimmer så var tanken att det istället skulle vara en overflow pool.


Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #4 skrivet: maj 25, 2021, 10:04:53:53 »
Efter gjutning så var det limmande av fleeceduk, sedan svetsning av liner.

Alltså hur svårt kan det vara att svetsa en liner? Efter två glas whiskey och en ordentlig youtubeutbildning så slog Dunning-Kreuger effekten ntill rejält! Införskaffade alla verktyg och liner för svetsning.

Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #5 skrivet: maj 25, 2021, 10:07:10:10 »
Bufferttanken är på ca 2 kubik, sedan rostfria rännor som ligger överst i 2 mm plåt. Tätning med bra mkt sikaflex och testbadning.

Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2021, 10:11:11:11 »
Rördragning, och montering av filter, pumpar osv.

Utloggad kalle_Sala

SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2021, 10:16:18:18 »
Tanken från början var att själva tralldäcket skall kunna lyftas upp 700 mm, för att sedan kunna rulla ut ett tvådelat pooltak som ligger gömt under trallen vid bad, och sedan automatiskt rullas ut när man väljer att inte bada så skissades det på en servolösning som lyfter upp hela pooldäcket.

en stor elcentral för själva poolsystemet med värmare, pump, belysning osv byggdes, sedan en elcentral för varje servomotor som sköter upplyftning av tralldäcket.

Med tillhörande manöverpanel.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2021, 11:52:52:52 »
Owerflow och rörligt tralldäck i samma bygge  O0

Elcentralerna ser ut att vara för ett mindre kärnkraftverk också men fortsätt att dokumentera så att jag kan ta en paus då & då från stenläggningen runt poolen 8)
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Legitimerad urspårningskonsult bygger 3x6m (ca mått) pool.
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2021, 12:36:31:31 »
Haha, älskar urspårat. Fortsätt!
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan