VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vad finns det för klorfria alternativ?  (läst 4831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2021, 10:25:59:59 »
Jag förstår vad du menar Roger men jag skulle inte kalla det för problem.
Man bör mäta sitt vatten oavsett auto eller manuell dos. Men efter hand man lär känna sitt vatten kan man anpassa mätfrekvensen därefter.
Däremot kan jag tänka mig att många tror att automatiskt är lika med autonomt vilket inte stämmer.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #11 skrivet: maj 22, 2021, 22:17:26:26 »
Vårt autodossystem bygger på mätning av ORP. I början mätte vi ganska ofta men alt efter som att vi såg hur stabilt alla värden låg så blev det allt glesare mellan mätningarna. Vattnet håller sig fantastiskt stabilt och det enda vi behöver göra att fylla på kemikalier när de tar slut, backspola någon gång och ibland suga bortlite skräp från botten. Efter en backspolning får man ju sedan fylla på lite vatten. Man får skrubba rent runt vattenlinjen någon gång med långa intervaller.

Utloggad MantaTIC

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #12 skrivet: maj 24, 2021, 07:22:29:29 »
Ni som då har problem med utslag, eksem och kliande vid bad i klorpool. Ni har alltså inga problem med detta i era egna pooler med autodos och en låg stabil klorhalt?
Har ni enbart autodos eller har ni även UV eller något annat för att hålla ett stabilt lågt värde utan alger och andra problem?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #13 skrivet: maj 24, 2021, 08:48:33:33 »
Jag har bara autodos med natriumhypoklorit och saltsyra. Inga andra trollerier.
Åsikten om huruvida konsumentprodukter med UV-rening gör någon nytta alls eller inte i en privat pool är delad.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Janne_G

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #14 skrivet: juni 02, 2021, 11:07:10:10 »
Jag använder Baquasil sedan 2006 och har aldrig haft några problem med det.
Noggrann med dosering och byta filtersand efter ca 6-8 år.
Är visst lite dyrare än klor men klarar man inte klor så....

Luktar lite talbarr dock ;-)

Utloggad MantaTIC

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #15 skrivet: juni 07, 2021, 20:36:55:55 »
Jag funderar på att skaffa Aseko klor + Ph reglering. Nån som har erfarenhet av Asekos prylar? Det ska ju vara bra grejjer vad jag har förstått.

Att kombinera klor med tex UV är det ju många som gör, dess fördelar tvistas det däremot om.
Men är det någon som kombinerat klor med koppar jonisering  för att på så sätt kunna hålla en låg klornivå samt lägre åtgång på klor?
 

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2021, 21:03:09:09 »
Jag funderar på att skaffa Aseko klor + Ph reglering. Nån som har erfarenhet av Asekos prylar? Det ska ju vara bra grejjer vad jag har förstått.

Att kombinera klor med tex UV är det ju många som gör, dess fördelar tvistas det däremot om.
Men är det någon som kombinerat klor med koppar jonisering  för att på så sätt kunna hålla en låg klornivå samt lägre åtgång på klor?
Hej,
Klor är ett mycket bättre desinfektionsmedel än kopparjoner.
De flesta som använder veckopuckar har kopparjoner i dessa. De ska vara det som kallas för förebyggande algmedel. Oftast behövs inte detta när kloret fungerar. Klor är mycket, mycket bättre som desinfektion.

Men kopparjonisering brukar vara i kombination med silverjonisering. Detta utreds av EU. Vidare kollodialt silver. Vilket betyder att det kan komma ett förbud. Metoden för pool har ett namn som låter mycket miljövänligt.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver

Roger

Utloggad MantaTIC

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #17 skrivet: juni 10, 2021, 22:39:58:58 »
Att klor är bättre än koppar för decinfektion är jag med på. Frun tål däremot inte klor jättebra, låga halter verkar fungera och därav fundering på koppar/silver + lite klor.
UV som marknadsförs för pool verkar ju ratas och tittar då på vad för alternativ det finns för att hålla kloret till ett absolut minimum. Baquacil vill vi inte ha.

Mängden silver som man kan få i sig från poolvattnet lär ju vara betydligt lägre än om man bälgar i sig kolloidalt silver tills man blir blå, men jag kanske har fel.

Utloggad Erica

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #18 skrivet: juni 11, 2021, 13:28:43:43 »
Det finns ju klorfria alternativ om man absolut behöver ha det, Baquacil t.ex. Men de verkar inte vara helt problemfria heller, flera här på forumet har tyckts råka ut för problem efter ett par år eller mera, systemet har då inte fungerat optimalt längre.


Utloggad Poffas

SV: Vad finns det för klorfria alternativ?
« Svar #19 skrivet: juli 05, 2021, 11:55:55:55 »
Vi gick över från Baquacil till Blue Lagoons 75W UV-C Ionizer system för 4 år sedan och det fungerar mycket bra.
Just övergången var lite knepig eftersom kopparjoniseringen och baquacilen inte var helt förenliga. Vi hade en halv sommar med lite "mjölkigt" vatten där vi fick en turkosaktig beläggning i rören men har efter det haft väldigt fin vatten kvalité.

Vi har stöttat med Baquacil shock fram till nu men tänker gå över till att använda chockklor istället. Anledningen till att vi inte gått över till chockklor (Kalciumhypoklorit) tidigare är att det funnits rester av Baquacil PHMB i poolvattnet vilket neagerar med att bli grönt om man blandar med Klor.

Vår pool är 45 kubik och vi har ännu inte behövt köpa nya kopparstavar, jag tror till och med att dom går en säsong till. UV lampan byts varannan säsong.

Vi har som sagt jättefin vattenkvalité och vi är nöjda med hur allt fungerar, det ska bli intressant att se hur det fungerar med chockklor isf Baquacil shock.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan