VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Cembrit istället för plywood?  (läst 820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MartinEP

Cembrit istället för plywood?
« skrivet: april 05, 2021, 19:43:02:02 »
Jag har en folkpool från 80 talet som nu behöver totalrenoveras med nya sidoväggar. Orginalskivorna i tryckt plywood bokstavligen faller isär när jag börjar gräva ut poolen( se bilden  ), så jag är därför tveksam att ersätta med nya plywoodskivor. Surfade därför runt och tyckte att dessa skivor verkade intressanta
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/cementbaserade-skivor/cembrit-multiforce-12x900x3000-900216347

Någon som har erfarenhet kring dessa, eller förslag på andra alternativ?

Poolgiganten

Utloggad Ores

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • Hemma bra men bada är bäst!
    • Visa profil
SV: Cembrit istället för plywood?
« Svar #1 skrivet: april 06, 2021, 16:23:53:53 »
Jag har ingen erfarenhet av dessa. Enligt dokumentationen så ska de bara användas utomhus i fuktskyddade miljöer eftersom de inte tål att frysa när de är fuktiga. Kanske funkar ändå, men det är ju frågan om någon har haft pool i motsvarande material så länge. Det är ju en ganska speciell miljö som materialet utsätts för när det gäller markpooler.

Det som imponerar är att din pool har hållit i typ 40 år. Tycker jag känns helt ok. Har iofs hört rykten om Folkpooler som är ännu äldre, men det kanske just bara är rykten. Har också hört rykten om motsatsen, att de ruttnar på tio år, men det har jag lite svårt att tro på. Är det NTR-A märkt plyfa så ger Svenska Träskyddsföreningen 20 års rötskyddsgaranti (med vissa villkor förstås).

En så kallad killgissning från min sida är att plywood NTR-A är bättre lämpad, iallafall mer beprövad.

Utloggad MartinEP

SV: Cembrit istället för plywood?
« Svar #2 skrivet: april 06, 2021, 17:32:40:40 »
Hej Ores ,

Tack för dina kommentarer. Det får nog bli som du skriver. Jag går på ntr-a plywood.
Jag kollade också med cembrit själva och de hade ingen erfarenhet av ett sådant montage.
Folkpool själva säger att de brukar montera nya skivor innanför de gamla. Men eftersom det knappt finns något kvar av mina gamla, i alla fall inte den övre tredjedelen av skivorna så kommer jag gräva ut runtom för att kunna ta bort allt gammalt material utan att fyllmassorna rasar in

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan