VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tyst poolpump  (läst 3853 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad willy

Tyst poolpump
« skrivet: mars 18, 2021, 08:13:16:16 »
Bygger en thermopool 3.5 x 6m med teknikrum vid ena kortsidan. Teknikrummet är under trädäcket så söker en tyst pump.
Har ni något tips på pump som är tyst och inte ger vibrationer som ger upphov till resonans?

Poolgiganten

Utloggad Eee

SV: Tyst poolpump
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2021, 12:17:44:44 »
Beroende på budget så skulle jag kolla på en pump med variabel hastighet. Alternativt välja en vanlig pump som man senare köper till en frekvensstyrning som gör att man kan ställa ner farten på pumpen. Men ändå ha full kraft till backspolning.
Jag kommer i framtiden köpa till en frekvensstyrning till min pump, inte så mycket för att den låter men framförallt för att det drar mycket mindre ström..

Finns många olika frekvensstyrningar, Isaver+ är det några här på forumet som använder..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Erica

SV: Tyst poolpump
« Svar #2 skrivet: mars 18, 2021, 15:58:58:58 »
Tyvärr är det inte alltid som det fungerar med frekvensomriktare till poolpumpar, detta p.g.a. risken för felaktig utlösning av jordfelsbrytare. Det finns speciella omriktare som klarar detta, men de kostar mer än de vanliga. Det finns även jordfelsbrytare som är tillverkade för att klara frekvensomriktardrifter, men detta är en ändå en betydligt dyrare lösning. Sedan kan det gå bra med vanliga omriktare i en del fall, men man har inga garantier eftersom leverantörerna av frekvensomriktarna nästan utan undantag anger i sina installationsanvisningar att de inte bör köras mot jordfelsbrytare. Men samtidigt så är ju jordfelsbrytare ett absolut krav vad det gäller poolanläggningar.

Om man inte tänker sig frekvensomriktarlösningar så är de tystaste pumparna väl Pahléns bronspumpar. Vi har en själva och är nöjda med den. De låter klart mindre än de flesta plastpumpar.

Utloggad largab

SV: Tyst poolpump
« Svar #3 skrivet: mars 21, 2021, 00:22:47:47 »
Köp en modern pump . Denna  har jag. Mkt tyst och snål på ström.
https://yapool.de/Speck-Super-Pump-Premium-Eco-Pro-Filter-Pump-10-29-ml-h

Utloggad willy

SV: Tyst poolpump
« Svar #4 skrivet: mars 23, 2021, 22:51:27:27 »
Tack för input!

Speck-pumpen ser intressant ut, antar du kör med lågt varvtal för kontinuerlig infiltration och högre vid backspolning?
Krävs det då att skimmer är dimensionerad för backspolningsflödet?

Utloggad Erica

SV: Tyst poolpump
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2021, 13:16:18:18 »
Svar ja. Det är ju det vattnet som skall backspola ditt filter. Du måste få så pass högt flöde att filterbädden lyfter, annars blir det inte någon ordentlig rengöring av filtret. Skimmer, slangar, allt vatten som skall flyta under backspolningen måste ha fritt fram utan stora tryckförluster som sänker flödet. Jag förutsätter då att du  inte har bottenavlopp i din pool. Har du det och öppnar detta under backspolningen alt. alltid har det öppet så krävs det ju mindre flöde genom skimmern vid backspolning. Men på ett eller annat sätt skall ju en rätt stor vattenmängd ta sig ur poolen på kort tidsrymd. Backspolningen brukar ju inte ta mer än 1-2 minuter för de flesta filter.

Privatpooler har väl i de flesta fall bara en pump, men på större anläggningar har man ibland en separat backspolningspump och då kan man nöja sig med en mindre cirkulationspump.. Flödet vid backspolning blir alltid dimensionerande för alla detaljer som backspolningsvattnet skall passera igenom.

Utloggad largab

SV: Tyst poolpump
« Svar #6 skrivet: april 04, 2021, 06:40:56:56 »
Tack för input!

Speck-pumpen ser intressant ut, antar du kör med lågt varvtal för kontinuerlig infiltration och högre vid backspolning?
Krävs det då att skimmer är dimensionerad för backspolningsflödet?
Man kan programmera 3 olika varvtal. Jag använder lägsta för kontinuerlig grundcirkulation för värme, klorering, lite filtrering. Läge 2 kör jag då poolskyddet är av samt minst 4h / dygn för att röra om mera. Läge 3 vid backspolning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag