CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?  (läst 2996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« skrivet: mars 05, 2021, 21:52:09:09 »
Hej!

Jag skulle behöva er erfarna hjälp med de mått vi fått från vår tänkta poolleverantör. Poolen kommer vara en thermopool på 3,5*7 meter med ett totaldjup på 1,5 meter.

Trappan byggs av thermoblocken och fylls med betong, misstänker att de är 25*25 med tanke på måtten.

Specen från leverantören säger: 1:a trappsteg höjd 50 cm, djup 50 cm, 2:a trappsteget 25 cm högt, djup 25 cm, 3:e trappsteget 25 cm högt, djup 25 cm, därefter 50 cm till botten.

Spontant känns det långt med 50 cm från kanten till första steget, eller vad säger ni som vet? Att det är 50 cm till botten sen känns ju helt ok då man ändå simmar dit i första hand. Trappan blir totalt 1 m vilket är bra eftersom poolen inte är så lång.

En ytterligare (kanske dum) fråga, men poolleverantören vill ha betalt i förskott. Är det kutym i branschen? Förstår att de gärna vill ha täckning för sina inköp men känns ändå väldigt olustigt.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

/Mikaela

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2021, 11:09:16:16 »
Vi har 34 cm från kanten ner till det översta trappsteget. Tycker att det är i mesta laget men det beror lite på förutsättningarna. Ska man kliva över en sarg eller räls (till pooltaket) så är det nog en fördel om det övre trappsteget befinner sig max 20 cm under kanten.

Att få trappan perfekt vid första försöket är svårt. Man kan med fördel bygga en liten modell av i första hand det övre trappsteget i förhållande till eventuell räls och sarg. Övriga steg har vi 20 cm höjd på. 25 cm gissar jag kan fungera också, desto djupare ner i vattnet desto mindre betydelse har steghöjden.

Betala absolut inte för mycket i förhand. Max en mindre handpenning och därefter betalning i lagom poster efter utförda leveranser och/eller arbete. Det finns ganska mycket skrivet i den frågan här tidigare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2021, 23:16:20:20 »
Vi har 34 cm från kanten ner till det översta trappsteget. Tycker att det är i mesta laget men det beror lite på förutsättningarna. Ska man kliva över en sarg eller räls (till pooltaket) så är det nog en fördel om det övre trappsteget befinner sig max 20 cm under kanten.

Att få trappan perfekt vid första försöket är svårt. Man kan med fördel bygga en liten modell av i första hand det övre trappsteget i förhållande till eventuell räls och sarg. Övriga steg har vi 20 cm höjd på. 25 cm gissar jag kan fungera också, desto djupare ner i vattnet desto mindre betydelse har steghöjden.

Betala absolut inte för mycket i förhand. Max en mindre handpenning och därefter betalning i lagom poster efter utförda leveranser och/eller arbete. Det finns ganska mycket skrivet i den frågan här tidigare.

Tack för input! Ja, första trappsteget är ju i luften, så det kan man ju provgå och det känns högt! Är väl ok för oss som är ”mitt i livet”, men får man någon liten krämpa är ju trappan meningen att den ska underlätta. Likaså för små barn.

Lutar väl åt att vi får fixa trappan själva, antingen med leca eller gjuta och då finns ju plötsligt hur många val som helst  :o.

Tycker jag varit runt överallt och nosat, men ska se om jag kan leta bättre på förskottsbetalning  :)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2021, 10:44:58:58 »
Jag antar att det du skriver om är hel gaveltrappa. Vi har en hörntrappa och har ett extra litet steg i hörnet, annars kan det nog vara ung. som det du skriver. Kan mäta om intresse finns, men tror även att det står i min byggtråd.
Tror att Rickard (han som har forumet) fixade ny hörntrappa också när han bytte liner förra eller förförra året också, värt att kolla på.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2021, 10:36:31:31 »
Eftersom man inte är en ungdom precis har vi valt att från poolkanten ha 5 cm ned till första steget sedan går stegen med 25 cm både på stegdjup och steghöjd på stegen till vilplan och 25 cm på djup och höjd på resterande steg.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #5 skrivet: mars 11, 2021, 12:44:30:30 »
Eftersom man inte är en ungdom precis har vi valt att från poolkanten ha 5 cm ned till första steget sedan går stegen med 25 cm både på stegdjup och steghöjd på stegen till vilplan och 25 cm på djup och höjd på resterande steg.

Hej!

Tack! Ja, men det är ju lite så jag tänker, att även om det inte är ett problem nu, så kommer det säkert komma. Dessutom har man ju både gäster/föräldrar och mindre barn där ett högt första steg känns som "kravelvarning". Men om ni har 5 cm till första steget, menar du då att det inte ens är under vattenytan? Eller menar du 5 cm från ytan?

Hälsningar
Mikaela

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #6 skrivet: mars 11, 2021, 12:46:21:21 »
Jag antar att det du skriver om är hel gaveltrappa. Vi har en hörntrappa och har ett extra litet steg i hörnet, annars kan det nog vara ung. som det du skriver. Kan mäta om intresse finns, men tror även att det står i min byggtråd.
Tror att Rickard (han som har forumet) fixade ny hörntrappa också när han bytte liner förra eller förförra året också, värt att kolla på.

Hej!

Ja, det är ju en hel gaveltrappa vi har tänkt. Ska kolla in byggtrådarna! Känns som det är få som har så här pass högt och ännu färre som rekommenderar det..?

Hälsningar
Mikaela

Utloggad Delta2004

SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #7 skrivet: mars 11, 2021, 13:00:15:15 »
En sak som är bra att kolla upp. Om ni kommer ha en vanlig liner ovanpå trappa så rekommenderas det viss vattenhöjd på översta trappteget, sannolikt för att liner ska inte lyftas. T ex på Folkpools trappor står det min 200 mm vatten ovanför trappsteget.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2021, 14:30:56:56 »
En sak som är bra att kolla upp. Om ni kommer ha en vanlig liner ovanpå trappa så rekommenderas det viss vattenhöjd på översta trappteget, sannolikt för att liner ska inte lyftas. T ex på Folkpools trappor står det min 200 mm vatten ovanför trappsteget.

I så fall hamnar man ju långt ner, för vattennivån ligger ju på 10-20 cm under kanten på poolen. Alltså blir det långt ner till första steget. Vi har platssvetsad och första trappsteget precis under vattenytan, beroende på hur välfylld poolen är.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2021, 18:24:14:14 »
En sak som är bra att kolla upp. Om ni kommer ha en vanlig liner ovanpå trappa så rekommenderas det viss vattenhöjd på översta trappteget, sannolikt för att liner ska inte lyftas. T ex på Folkpools trappor står det min 200 mm vatten ovanför trappsteget.

Bra input, tack!

Mikaela

  • Gäst
Mikaela
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #10 skrivet: mars 11, 2021, 18:26:17:17 »
I så fall hamnar man ju långt ner, för vattennivån ligger ju på 10-20 cm under kanten på poolen. Alltså blir det långt ner till första steget. Vi har platssvetsad och första trappsteget precis under vattenytan, beroende på hur välfylld poolen är.



Snyggt!

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #11 skrivet: mars 12, 2021, 08:49:59:59 »
Att gå i trappan är perfekt, att sitta i den går men är långtifrån optimalt. Om jag bygger en ny pool någon gång skulle jag nog satsa på en sittplats liknande den je byggde. Ska se om jag hittar hans trappa.


Edit:
Var ju mer en sittplats än trappa upp till kanten.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.msg62652#msg62655
« Senast ändrad: mars 12, 2021, 10:38:34:34 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad lillebrormats

  • Pool är livet!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Världsmetropoolen Sjöbo
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Bad i Juni, 2020. Inomhuspool 5,5 x 2,6M.
    • Visa profil
SV: Mått på trappsteg -gaveltrappa och förskottsbetalning?
« Svar #12 skrivet: mars 12, 2021, 09:44:45:45 »
Hej!

Tack! Ja, men det är ju lite så jag tänker, att även om det inte är ett problem nu, så kommer det säkert komma. Dessutom har man ju både gäster/föräldrar och mindre barn där ett högt första steg känns som "kravelvarning". Men om ni har 5 cm till första steget, menar du då att det inte ens är under vattenytan? Eller menar du 5 cm från ytan?

Hälsningar
Mikaela

Precis, första steget ligger precis i vattennivån. Ett steg till (25 cm) och sedan till vilplan (50 cm djup) som barnbarnen kan sitta och plaska på. Men vi har ingen liner, så det är väl lite annat att tänka på om man har det.
Platsbyggd inomhuspool med grå & blå mosaik, gaveltrappa och skvalpränna.
Baddjup på 1,5M, vattenfall och djupblå poolbelysning.
Sandfilter, 75W UV-Ljus och solcelldriven saltklorinator.
Värmer med Hydro-Pro 13 vp och solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag