VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre  (läst 2564 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lindstone00

Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« skrivet: december 26, 2020, 07:29:45:45 »
Jag har en värmare Pahlens 3kw som inte går upp mer än till 36.8 och jag har den på fullt och har en annan termostat som ska stoppa o starta vid mina inställda temperaturer, stoppar vid 38 o starta när den sjunkit till 37.7. Tidigare var det minus 6 utetemp o inga problem att få upp den till 38grader men nu orkar den inte upp så pumpen o värmaren snurrar dygnet runt.
Den gick bara nån enstaka gång per dygn vid kallt väder. Har 10cm isolering runt om. Har kollat säkringar, det går ström fram osv. Men vad kan vara fel? Relä? Väldigt tacksam för hjälp.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #1 skrivet: december 26, 2020, 11:57:32:32 »
Om det inte har kommit in vatten så att säkringen till en av faserna går så är det mest sannolika att kontakterna till en fas i kontaktorn är dåliga.

Om du har tillräcklig kunskap om el så kan du kanske mäta spänning in till värmeelementen inne i värmaren efter kontaktorn. Bättre om möjligt att att mäta strömmen per fas med en tångamperemeter. Det brukar dock vara bökigt att komma åt. Är du inte van vid el så låt bli.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Lindstone00

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #2 skrivet: december 26, 2020, 14:52:45:45 »
Det är en enfasvärmare o min sambo säger att han kollat med mätare att det går ström fram som det ska.

Utloggad TommyC

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #3 skrivet: december 26, 2020, 18:18:52:52 »
Det verkar osannolikt att man skulle tappa så mycket i en fas men mät spänning vid matande säkring i elcentralen och vid värmepatronen i värmaren. Tappar man någon volt vid flera skarvar så kanske det märks.  <dontkn>

Om ni mäter spänningen över värmepatronen och strömmen med tångampermeter så är det bara att multiplicera för att veta effekten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad henlin431

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #4 skrivet: december 29, 2020, 13:22:39:39 »
Hur är det med beläggningar i värmaren? Kontroll av att isoleringen är hel överallt? Har locket sugit åt sig mängder av vatten/fukt?

Med en värmare behövs det inte så mycket förändringar för att den skall ramla över gränsen för vad den klarar, beroende på badets storlek om jag förstått det rätt.


Utloggad Lindstone00

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #5 skrivet: december 29, 2020, 16:13:03:03 »
Det verkar osannolikt att man skulle tappa så mycket i en fas men mät spänning vid matande säkring i elcentralen och vid värmepatronen i värmaren. Tappar man någon volt vid flera skarvar så kanske det märks.  <dontkn>

Om ni mäter spänningen över värmepatronen och strömmen med tångampermeter så är det bara att multiplicera för att veta effekten.

Min son har nu varit hemma o kollat han gjorde egentligen inget mer än tryckte ihop lite kablar. Då hoppar den igång o värmer som den ska. Ett tag tills pumpen vibrerar loss vad det nu är som exakt är problemet. Men när han mätte så gick det bara fram 9Amp till elementet. Sen när han klämmt o tryckt så går det  fram 13 Amp.
Blir totalt vansinnig på sånt här 😡
Men vi ger inte upp, tack för att du tar dig tid att svara 😉😁

Utloggad Lindstone00

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #6 skrivet: december 29, 2020, 16:19:44:44 »
Hur är det med beläggningar i värmaren? Kontroll av att isoleringen är hel överallt? Har locket sugit åt sig mängder av vatten/fukt?

Med en värmare behövs det inte så mycket förändringar för att den skall ramla över gränsen för vad den klarar, beroende på badets storlek om jag förstått det rätt.

Beläggning i värmaren vet vi inte men vattnet o väggar i poolen ser fint ut. Isoleringen är hel. Locket är provisoriskt gjort med 10cm cellplast o byggplast så vi ser att det inte är nån kondens där. Men när vi "ruckat" på alla kopplingar i värmaren så går den fullt o värmer som den ska ett tag. Precis som att vibrationen från pumpen gör att något försämras. Min son går sista året som elektriker o tycker detta är märkligt.

Utloggad TommyC

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #7 skrivet: december 30, 2020, 13:23:33:33 »
De flesta vanligt förekommande typer av elektriska förbindningar har felmoder som leder till spänningsfall som ökar med tiden och om det går tillräckligt långt leder till avbrott.

Detta gäller skruvplintar av olika typer, crimpförband (som pressas ihop med speciell tång), kontaktdon, reläer och kontaktorer. Kablar kan få avbrott innanför isoleringen utan att isoleringen har skadats, speciellt sådana kablar som rör sig som exempelvis till baklucka eller dörrar i bilar.

Det är flera fysikaliska fenomen som inverkar. När temperaturen varierar så utvidgas olika material olika mycket. Vid höga strömmar så blir uppvärmningen större och speciellt om marginalerna i dimensioneringen är små. Tag batterikablar i bilar som exempel. Där går det hög ström med stora variationer. Crimpförbandet mellan polklämmor och kabel ger ibland spänningsfall som påverkar funktionen. En crimpförbindning ska vara lufttät men efter 10-20 års ”massage” så är den kanske inte det. Då börjar luft komma in och oxidering startar. Med mer oxid och allt sämre kontakt så ökar hastigheten i försämringen då temperaturen i den dåliga förbindningen stiger ytterligare p g a effektutvecklingen som sker i kontaktresistansen. Om det här händer så brukar det leda till att bilbatteriet laddas för dåligt. Helt plötsligt startar inte bilen. Detta händer gärna när det är kallt ute och batteriets fulla kapacitet hade behövts men inte finns.

Lär man sig känna igen symptomen så slipper man bli vansinnig. De här felen är oftast billiga att reparera. När det har gått långt så ger uppvärmningen synliga spår av felet.

Sonen bör diskutera dessa fenomen med lämplig lärare. Jag skulle bli förvånad om de inte känner till detta. Jag har haft problem med en elcentral i ett ouppvärmt källarutrymme. Den elcentralen var då ca 35 år gammal. Där är ändå miljön och uppvärmningen ganska godartad om man jämför med vad elutrustning i en bil eller ett SPA utsätts för.

I förmiddags ägnade jag en timme åt att bekräfta min hypotes att det är ett relä i vår diskmaskin som gör att den ibland inte värmer alls eller bara till 50 grader istället för 60 på snabbprogrammet. Jag mätte spänningsfall över relät till värmaren som varierade 15V, 16V, 20V, 1V osv. Det ska inte vara något spänningsfall över ett relä som drar. Brända och oxiderade kontakter orsakar spänningsfall.

Ibland går det att öppna ett relä eller kontaktor och göra rent och kanske försiktigt fila kontaktytorna men det ger bara tillfällig respit. När pläteringen av kontaktytorna är skadad så kommer problemet tillbaka efter relativt kort tid men det kan vara räddningen om det tar tid att få hem reservdelar.

Tänk vad mycket "intressanta" fel el- och hybridbilar kommer att få när de börjar bli gamla. Det blir troligen skroten i förtid för många då kompetensen att felsöka är en stor bristvara. Att skrota prylar som går att reparera är en onödigt belastning på miljö och ekonomi.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #8 skrivet: december 30, 2020, 16:53:03:03 »
Tänk vad mycket "intressanta" fel el- och hybridbilar kommer att få när de börjar bli gamla. Det blir troligen skroten i förtid för många då kompetensen att felsöka är en stor bristvara. Att skrota prylar som går att reparera är en onödigt belastning på miljö och ekonomi.

Redan idag går nog många bilar till skroten i förtid pga att delar ska bytas ut som kostar mycket, när felet troligtvis är en billig delkomponent.

Dock är det inte alltid att det syns på kabeln att det är dålig kontakt. Råkade ut för det i somras när jag lagade dotterns bil. Innan hade felet varit ytterst sporadiskt men till slut var det konstant, och möjligt att felsöka. Trodde att det var solenoiden på startmotorn men det visade sig till slut att det var kabeln mellan batteri och solenoid. Såg ut som ny men ledde ingen ström.

Problemet var att komma åt, kändes som att man fick plocka bort halva motorn för att komma åt, och vissa delar fick man använda skohorn för att få loss och dit. Jaja, nästan skohorn, fick använda en spackelspade som glidyta mot kylaren för att få loss luftburken. Hade räckt med att bilen gjorts 2 cm längre så hade det gått att få loss den på 5 min. Nu tog det i stället närmare en timme.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Pahlens spavärmare 3kw orkar inte längre
« Svar #9 skrivet: december 30, 2020, 21:54:07:07 »
Dålig kontakt i förbindningar kan ju minska den effekt som flyter i kretsen, men om det är ett så pass högt övergångsmotstånd att effekten faller, ja då blir det en rejäl uppvärmning i den felande punkten och ofta kan det börja ryka eller lukta. Vid besiktning av större elanläggningar så fångar man ofta in sådana fel genom att IR-fotografera, en het punkt syns då ofta direkt. Men sedan finns det ju annat som kan påverka den effekt man får: nätspänningen i elnäten kan variera. Vi går nu mot kallare temperaturer ute så ökar elförbrukningen i områden med mycket elvärme kraftigt. Handlar det då om ett område där nätet är svagt dimensionerat, t.ex. för att byggts nya hus i området utan att man förstärkt näten, så kan spänningen sjunka rätt rejält. En god vän till oss fick problem för några år sedan - när kylan kom så ringde han och sa att TVn inte ville starta (äldre typ av TV) och lysrörsarmaturer ville inte tända heller. Min man åkte dit och mätte spänningen - det som borde varit 230 V var i stället 170 V !  Det betyder att t.ex. effekten på värmeapparater sjunkit till ungefär hälften. Det visade sig att man byggt ett gruppområde med ett 40-tal nya villor i närheten, flertalet eluppvärmda, och elnätet hade inte hunnit byggas ut. När det så plötsligt blev kallt så slog all elvärmen till och ledningar och transformatorer klarade inte att hålla uppe spänningen. Efter ett par timmar slocknade sedan området helt...  personal från kraftbolaget fick igång det igen, men problemet var ju inte löst utan återkom, gång på gång. Det dröjde tills nästa sommar innan nödvändiga nätförstärkningar blev gjorda.

Har man en trefas värmare så är ju ett vanligt fel att det fattas en fas (säkring, kontaktorfel eller liknade). Värmaren ger då bara ca halva effekten.

En annan sak som kan skenbart få det att se ut som om värmaren inte värmer som den skall och det är ju om det helt enkelt går åt för mycket energi. Kraftig vind kyler en pool jättemycket när den inte är övertäckt. Ett spabad med fel sorts isolering eller där isoleringen av någon anledning blivit våt får mycket större värmeförluster än vad som värmaren är dimensionerat för.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag