CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Automatisk påfyllning  (läst 3809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermopool

Automatisk påfyllning
« skrivet: juni 07, 2020, 00:41:00:00 »
Under våren har jag byggt ihop en liten anläggning för automatisk påfyllning.
Den består av avstängningsventil, filter, magnetventil, backventil , 2 st tidrelä och ett transparent pvc-rör med 2 st flottörbrytare.
Den är kopplad till ett av anslutningarna i botten av bräddavloppet.
Övre flottörbrytaren känner av vattennivån och styr tidrelä 1 som är inställd på 15 s fördröjning (för att inte gå igång av vågrörelser).
Tidrelä 1 styr tidrelä 2 som är inställd på 2 tim gångtid och styr magnetventilen.
Undre flottörbrytaren känner av min vattennivå för att pumpen ska kunna startas vid t.ex. timerkörning.

Den har fungerat som tänkt när jag backspolat och ska testas mer nu när alla börjar bada i poolen.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Automatisk påfyllning
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2020, 00:45:38:38 »
Jag har funderat på det där med automatisk påfyllning. Hur har man koll på om det börjar läcka?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Automatisk påfyllning
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2020, 09:48:34:34 »
Smart, och kul idé.
Jag skulle nog komplettera med en timer för påfyllnad eller en extra flottör för redundans ifall en brytare kärvar. När något går sönder gör det oftast det när man inte är hemma då vore det trist om du pumpar på vatten tex.
Låt säga att påfyllning pågår en halvtimme. Då vore det riktigt bra om du kom hem till en avbruten påfyllning och ett larm som du behöver resetta istället.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Thermopool

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2020, 16:55:55:55 »
Lite hastigt och otydligt beskrivet av mig hur anläggningen fungerar.
Tidrelä 1 (inställd på 15 sek fördröjning pga vågor) ger styrspänning till tidrelä 2. Tidrelä 2 ger manöverspänning till magnetventil så länge som tidrelä 1 har styrspänning från den övre flottörbrytaren eller som högst 2 tim. För att tidrelä 1 ska kunna ge styrspänning till tidrelä 2 måste pumpen gå och det måste finnas ett flöde i systemet, magnetventilen kan bara öppnas om flöde finns, stannar pumpen stängs magnetventilen. Styrspänning till flottörbrytaren och tidrelä 1 går genom en flödesvakt. Påfyllningen fungerar alltså bara om pumpen är igång och ger ett flöde.
Jag har även installerat några signallampor (gröna prickarna i principschemat) för att se så att allt fungerar och för att underlätta vid felsökning.

För att kolla om det läcker tänker jag att man bara stänger av påfyllningen under en vecka och ser om nivån sjunker ovanligt mycket.

Skulle t.ex en koppling vid värmepumpen gå sönder så kommer påfyllningen inte orka fylla på utan nivån sjunker tills flödet upphör och då stannar pumpen och påfyllningen. Jag har valt att låta tidrelä 2 gå i max 2 tim för om nivån inte blir återställd under den tiden kommer den sjunka tills flödesvakten slår ifrån och då får man börja leta efter läckage. Tidrelä 2 återställs när flottörbrytaren inte ger styrspänning till tidrelä 1.
En mindre läcka kan naturligtvis bli svår att upptäcka om påfyllningen hela tiden fyller upp vattennivån men om man stänger av påfyllningen under en vecka så kommer man se om det läcker.
Om pumpen styrs av timern och nivån har sjunkit under min nivå för undre flottörbrytaren kommer pumpen inte starta, den går att förbikoppla med en strömbrytare som inte finns med på schemat.

Principschemat har jag ”lånat” från ByggaNytt och gjort om lite.
« Senast ändrad: juni 07, 2020, 21:16:17:17 av Thermopool »

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Automatisk påfyllning
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2020, 10:10:38:38 »
Kul bygge O0
Jag tog den enkla vägen och installerade Pahlens nivåvakt vilket har fungerat mycket bra.
https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/nivavakt/
Den har en inställning på hur länge som magnetventilen får vara aktiv (= vattenpåfyllning) och jag har den på max 30 min. jag har också kopplat en flödesmätare med uttag för loggning (ej klart än).



Enda nackdelen jag kan se idag är när påfyllning av nytt vatten sker i bräddavloppet så sitter ju Minimastern direkt efter och reagerar på lågt klorvärde, men påfyllning brukar bara ske efter backspolning (~ 2 gånger i månaden)  och efter intensivt tonårsbadande!
« Senast ändrad: juni 08, 2020, 10:34:10:10 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Thermopool

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2020, 12:52:35:35 »
Nu kan magnetventilen vara öppen max 2 tim och det har funkat när jag backspolat och sänkt nivån så att den öppnat. Ska kolla lite mer när badandet börjar på riktigt, det kanske räcker att den är öppen max 1 tim.

Du kanske kan flytta påfyllningen till mellan minimastern och pumpen? Sätter man den nära pumpen på sugsidan så borde inte minimastern reagera på det eller tänker jag fel?

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Automatisk påfyllning
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2020, 14:19:58:58 »
Du kanske kan flytta påfyllningen till mellan minimastern och pumpen? Sätter man den nära pumpen på sugsidan så borde inte minimastern reagera på det eller tänker jag fel?

Rätt tänkt men det krävs tydligen återströmningsskydd med luftgap, i manualen står det följande:

te

Så påfyllningen sitter redan monterad i bräddavloppet (ovanför vattennivån).
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad Thermopool

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2020, 17:57:40:40 »
Ja, du har ju Pahléns rostfria skimmer och den är väl förberedd så att man kan montera flottörbrytare och påfyllning i den?
Jag har Astrals plasthistoria och den är förberedd för ingenting.... Visst kan man borra o greja i den men jag ville undvika det och därför blev det den här varianten.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Automatisk påfyllning
« Svar #8 skrivet: juni 08, 2020, 21:12:12:12 »
Ja, du har ju Pahléns rostfria skimmer och den är väl förberedd så att man kan montera flottörbrytare och påfyllning i den?

Stämmer O0



https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/braddavlopp-marine/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad JonasFolkesson

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #9 skrivet: oktober 19, 2020, 21:34:01:01 »
Hej,

Jag har också tänkt bygga ett eget system men ska montera ett separat "inlopp" och både mäta vatten nivån via denna och fylla på vatten. Hade funderingar på att koppla det i botten på skimmern men visst måste undertrycket från pumpen ge en felaktig vattennivå om man kopplar via skimmern, eller tänker jag fel nu?

Har du något bra logikschema och komponentlista för hur du byggt ditt system? Jag är klart nyfiken!

Hälsningar,
Jonas

Utloggad Thermopool

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #10 skrivet: oktober 20, 2020, 20:58:42:42 »
Det funkar alldeles utmärkt att ha den kopplad i botten av skimmern. Vattennivån är samma i röret med flottörbrytaren som i skimmern. Det viktiga är att luft kan komma in i röret så att vattnet kan följa nivån i skimmern vid t.ex. vågor. Jag har monterat en tankgenomföring på röret med en bit vanlig trädgårdsslang som är kopplad till röret från överfyllnadsskyddet som går till dräneringsbrunnen. Luft kommer den vägen in i röret och skulle röret överfyllas av någon anledning kommer vattnet rinna ner i dräneringsbrunnen
Vattennivån sjunker ca 13mm i skimmern när pumpen startar men jag kör pumpen 24/7 och har monterat flottörbrytaren där vattennivån är max i poolen när pumpen går, dvs precis under överfyllnadsskyddet i skimmern. Stänger jag av pumpen höjs nivån i skimmern och vatten rinner genom överfyllnadsskyddet och ner i dräneringsbrunnen. Jag har gjort så för att kunna ha så hög vattennivå som möjligt.

Jag upptäckte ganska snart att när jag dammsög så hade jag sämre sug i slangen efter att jag monterat påfyllningsanläggningen och det berodde på att den sög tjuvluft genom slangen som sitter i röret med flottörbrytaren. Det borde jag förstått från början men jag löste det genom att sätta dit en ventil mellan skimmern och röret som jag stänger när jag dammsuger.

Om du kollar i tidigare inlägg så ser du principschemat för hur det är kopplat.
Flottörbrytarna är Gentech LS803-51 och finns bl.a. hos Conrad.
Tidreläer är Eltakos MFZ12DDX-UC och finns lite överallt.
Magnetventilen är Danfoss EV220B 15B 15R.

Utloggad Thermopool

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #11 skrivet: oktober 20, 2020, 21:02:49:49 »
Några bilder på hur det ser ut efter att jag monterade en ventil mellan skimmern och påfyllningsröret.

Utloggad JonasFolkesson

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #12 skrivet: oktober 22, 2020, 13:06:07:07 »
Tack för svaret och alla bilder. Var köpte du den transparenta behållaren och hållaren till den?

Utloggad Thermopool

SV: Automatisk påfyllning
« Svar #13 skrivet: oktober 22, 2020, 21:51:07:07 »
Behållaren är ett transparent 110mm PVC-rör. Hållaren är en Jirva-konsol som jag hade liggandes, googla så hittar sådana lite överallt.
Längst upp på röret sitter ett flexibelt gummilock.

https://www.dammbutiken.se/transparent-pvc-ror-110mm-pn4-50cm

https://www.vattenliv.se/produkt/flexibelt-lock-110-mm/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag