VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor, multiklor?  (läst 3467 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slaffe

Klor, multiklor?
« skrivet: maj 18, 2017, 21:58:25:25 »
Hur pass bra är dessa multiklorpuckar som man kan köpa lite överallt? Tittar lite på folkpools utbud av klor. Velar lite mellan dags / vecko och multiklor.. Vad föredrar ni? Hur pass bra fungerar multi, behöver man köra med flockningsmedel iallafall, t ex?

Håller veckokloret enligt anvisning ca 5-7 dagar per puck?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Klor, multiklor?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2017, 09:22:24:24 »
Jag har inte kollat priserna i år men förra året handlade jag här: http://www.svenskpoolmiljo.se/sv/kemi/ Nu är det ännu billigare är när jag handlade och då var dom billigast. Köper du 20 kg klor så slipper du frakten. 7-10 dagar brukar en puck räcka till vår pool som innehåller 31 kubukmeter vatten. Jag har använt Folkpools puckar i ca 10 år. De fungerar bra. Köper man när de har kampanj på våren så blir priset hyfsat men normalt är de ganska dyra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad slaffe

SV: Klor, multiklor?
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2017, 11:05:03:03 »
Tack för tipset. Min fråga kvarstår dock fortfarande. Hur bra är dessa multipuckar? De innehåller både klor, phstabilisator och flockningsmedel samt algmedel. Behövs inget av de tillsättas alls då? (ny poolägare) tidigare ägare har endast kört med dagsklor.

Min pool är relativt liten, 11 kubik. Måste jag dela dessa puckar då?

"En klorpuck per 20-30m3 vatten håller normalt sett poolen i perfekt skick i 7-10 dagar."

Utloggad j-t

SV: Klor, multiklor?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2017, 11:25:24:24 »
Tack för tipset. Min fråga kvarstår dock fortfarande. Hur bra är dessa multipuckar? De innehåller både klor, phstabilisator och flockningsmedel samt algmedel. Behövs inget av de tillsättas alls då? (ny poolägare) tidigare ägare har endast kört med dagsklor.

Min pool är relativt liten, 11 kubik. Måste jag dela dessa puckar då?

"En klorpuck per 20-30m3 vatten håller normalt sett poolen i perfekt skick i 7-10 dagar."

Jag kör med multiklorpuckar enbart, beroende på när jag tillsätter mer vatten så kan ph behöva sänkas och om det händer en olycka i poolen så får den chockkloras. De klortabletterna jag har ligger i en påse så jag klipper upp 2 hörn efter vad jag vet är lagom för min pool och de flöde jag har genom systemet (ha provat mig fram tills jag hittade rätt). Baksidan är att jag får in cyansyra som byggs upp och varierar sig men iom att jag tömmer ned under jetswin varje vinter så löser det sig själv med partiella vattenbytet som detta innebär varje år så har inte grävs i cyansyra djungeln för mycket.
Kort sagt, multiklorpuckar med rätt saker i löser det mesta så du kan fokusera på att bara :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag