VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Chockklorera nytt vatten?  (läst 18669 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hillma76

Chockklorera nytt vatten?
« skrivet: juni 27, 2015, 06:43:12:12 »
Vi har bytt liner och därmed vatten i vår pool. Jag undrar om vi ska chockklorera när allt vatten är bytt? Mvh Anna

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2015, 08:44:39:39 »
Enligt mitt förmenande finns det ingen anledning att chockklorera ett vatten som man inte har problem med. Jag skulle inte göra det.

Utloggad MathiasS

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2015, 09:17:02:02 »
Ja det brukar man göra och så står det även i instruktioner från tex Pahlen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2015, 09:23:03:03 »
Det känns ju lite säkrare att chockklorera, det är nog därför alla instruktioner säger så. Då vet man att man startar så bakteriefritt som möjligt. Med bra kommunalt vatten borde det inte vara något problem att skippa chockkloreringen. Förra året provade vi utan chockklorering och det gick bra men i år blev det chockklorering igen. Vi använder veckoklorpuckar och det går ca en puck per vecka om vi låter pucken ligga kvar i plastförpackningen och klipper två hörn på förpackningen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2015, 14:37:23:23 »
Det blir ju väldigt olika beroende på var du tar ditt vatten. Med kommunalt vatten skulle jag nog inte bry mig om att chockklorera, men tar man vatten från t.ex. en bäck eller en sjö är det ju ett måste. Med brunnsvatten måste man klorera rätt bra det första för att fälla ut det järn som ofta finns i brunnsvatten. Vattnet blir brun-grönt men klarnar efter några dagar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #5 skrivet: juni 29, 2015, 17:50:07:07 »
Da vi har vit poolduk ser man mycket tydligt färgen och klarheten på vattnet. Första bilden er när poolen var fylld första gången med kommunalt vatten, andra bilden er efter chockklorning, så jag skulle säga ett klart JA, chockklorera efter fyllning.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erica

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #6 skrivet: juni 29, 2015, 20:17:31:31 »
Visst syns det skillnad, men glöm inte bort att vattnet då fått gå en tid med filtrering och det är väl det som gör störst skillnad. Vanligt "dricksvatten", vare sig kommunalt eller privat, har lika bra siktdjup som välfiltrerat poolvatten. Kloreringen syftar ju till att döda bakterier och alger, men utan filtrering skulle det ändå inte ge något rent fint vatten. Hur vattnet blivit om du bara låtit filreringen rulla och inte chockklorerat är svårt att säga.

Utloggad MathiasS

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #7 skrivet: juni 29, 2015, 21:06:51:51 »
Min erfarenhet är att det gröna i kommunvatten försvinner med klorering, inte enbart filtrering.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #8 skrivet: juni 29, 2015, 21:19:23:23 »
Färgändringen hos oss berode på klorering, inte filtrering. Pump och filter gick hela natten efter poolen var fylld. Vattnet var lika grönt. Efter kloreringen var det tal om 10-15 minutter från grönt till blått, så jag är 100% säker, det är kloreringen som ändrar färgen.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erica

SV: Chockklorera nytt vatten?
« Svar #9 skrivet: juni 29, 2015, 22:49:19:19 »
Färgändringen hos oss berode på klorering, inte filtrering. Pump och filter gick hela natten efter poolen var fylld. Vattnet var lika grönt. Efter kloreringen var det tal om 10-15 minutter från grönt till blått, så jag är 100% säker, det är kloreringen som ändrar färgen.

Nu var ju vårt utgångsläge annorlunda - brunnsvatten med gott om järn i. VId upptappning såg vattnet friskt, rent och klart ut. Efter klortillsats så fälldes järn ut och vattnet blev ogenomskinligt brun-grönt (såg ej botten längre). Efter en tids filtrering så klarnade så småningom vattnet och fick samma färg som det hade före kloreringen. Kloret hade väl då oxiderat bort det järn som fanns i vattnet. Det fastnade i stället i filtret, som fick backspolas, varvid brunt vatten spolades ut i avloppet. Skall man få rent vatten fodras det säkert både klor och filtrering, men sedan beror ju utgångsläget på vad man tagit för vatten. Vi har bekanta som tog gul-brun-färgat sjövatten från en insjö - även det vattnet blev helt ok efter lite tid med klor + filtrering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan