Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?  (läst 6625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?
« skrivet: mars 18, 2015, 22:49:22:22 »
Vi är intresserade av Hydropool Serenity 7000, men ser att spabadet inte har separat cirkulationspump. Jag läser att många rekommenderar det, men vad är fördelen med separat cirkulationspump?
Spabad Hydropool Serenity 8000

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?
« Svar #1 skrivet: mars 19, 2015, 22:56:07:07 »
Hej, jag tycker att du kan vara lugn när det gäller detta.

Det finns idag 2 sätt att bygga cirkularionssystemet på ett spabad, med separat cirkulationspump eller med cirkulation via massagepumpen. Båda systemen fungerar bra men det finns vissa skillnader, samt för och nackdelar med båda systemen.

Systemet med separat Cirkulationspump är uppbyggt med en liten pump som är gjord för att cirkulera vattnet i spabadet 24/7 året runt, detta är nödvändigt för att klara av att rena vattnet via filtersystemet tillräckligt många gånger per dygn för att upprätthålla en god vattenkvalitet .

Systemet med cirkulation via massagepumpen jobbar på ett annat sätt, då den går med programmerade cirkulations och filtercyklar normalt 2-4 timmar med 2 cykler per dygn. Skillnaden är att på dessa få timmar så klarar detta system av att filtrera minst dubbelt så mycket vatten genom filtersystemet jämfört med 24/7 pumpen klarar på ett dygn. I detta system så startar dessutom cirkulationen under 30 sekunder 1 gång i timmen för att hålla koll på värmen i vattnet. (Kallas Polling)

Vad är för och nackdelarna med systemen då ?

Med den separata cirkulationspumpen så är det en liten klen motor som är betydligt tystare än en större pump. Den måste dock gå hela dygnet, året runt så den slits betydligt snabbare och behövs bytas eller repareras snabbare. Den lilla pumpen är liten och energisnål och förbrukar bara 0,3 - 0,8 A då den går, dygnet runt.

Det andra systemet med massagepumpen som sköter om cirkulationen med pumpen gående på lågfart ett antal timmar per dygn, ja den låter lite mer än den mindre pumpen men här har du ju möjligheten att programmera på vilka tider pumpen ska gå, så att du behöver störas så lite som möjligt av den. Eftersom denna typ av pump är betydligt kraftigare byggd samt att den bara behöver gå ett par timmar per dygn så håller denna pump betydligt längre innan den behöver renoveras eller bytas. Tittar man på energin så tar givetvis denna pump lite mer ström då den går, 1 - 1,8A, men den behöver ju bara gå några få timmar per dygn.

Tittar man på effektiviteten på filtreringen så förstår man ju att den lilla 24/7 cirkulations pumpen måste gå hela dygnet för att orka med att hålla vattnet rent, medan den större pumpen är betydligt snabbare och effektivare då den hanterar flera gånger mer vatten per minut vilket gör att den snabbare kan ta hand om eventuella orenheter i vattnet.

Tittar du på de stora amerikanska och kanadensiska tillverkarna så är nog fördelningen 50/50 mellan dessa två typer av cirkulation.  De har pumpar från Waterway, AquaFlow och Laing som alla klarar av att uppfylla Världens hårdaste energikrav CEC. (Califonian Energy Commision) och det skiljer inte speciellt mycket mellan systemen per dygn, här är isolering och hur bra spalock som sitter på baden av betydligt större betydelse.

Värre är det med de LX pumparna som sitter i alla Kinabad samt vissa Europeiska spabad som inte alls håller samma låga förbrukning utan ligger 30-60% högre än jamförbara pumpar som jag nämnde tidigare.

Så slutligen så kan du vara lugn och välja det spabad som känns bäst för dig när du tittar på bad från premium tillverkarna i Kanada och Amerika, däremot så kan det skilja en hel del i komfort och effektivitet i hydromassagen, så där gäller det att provsitta, gärna provbada för att hitta det som passar dig bäst.

Lycka till med din shopping av spabad.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Cantona

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 64
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spabad javisst!
    • Visa profil
SV: Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2015, 10:49:56:56 »
Underbar utläggning. Precis vad jag ville veta! O0
Jag har läst på olika forum att de flesta vill ha separat cirkulationspump så det var därför jag frågade. Om man nu kan programmera så cirkulationen via massagepumpen startar på natten så är ju det bra.
Frågan är dock när den startar i 30 sekunder en gång i timmen om man störs mycket av det? Ofta så sitter man ju i nån trädgårdsmöbel på altan jämte spabadet. Å andra sidan så kanske man störs av att en cirkulationspump går hela tiden även om den är tystare?
Mottar gärna fler synpunkter och åsikter! Ni som har nåt av systemen skriv gärna och berätta. Ljudnivån är viktig för oss!
Spabad Hydropool Serenity 8000

Utloggad Torino GT

SV: Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?
« Svar #3 skrivet: mars 20, 2015, 17:28:32:32 »
Jag kan inte påstå att man störs av det men visst så hör man det om man lyssnar efter, det är lite värre när startar sitt reningsprogram då kör den pumparna på max i ca 30 sekunder. Men man kan ställa tiden när det ska starta O0.
Spa-badare med ett Hydropool 675

Utloggad Steffe

SV: Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?
« Svar #4 skrivet: mars 20, 2015, 18:33:36:36 »
När det gäller vattenrening till bad och speciellt spabad med liten volym vatten och högre vattentemperatur så skall man undvika stillastående vatten. Därför är en kontinuerlig cirkulationspump det självklara valet. Det minimerar även sedimentation av partiklar till botten. Att pumpen skulle slitas mer för att den går kontinuerligt håller jag heller inte med om. En pump mår inte bättre av att stoppa och stanna hela tiden.

Utloggad Erica

SV: Separat cirkulationspump? Vad är fördelen?
« Svar #5 skrivet: mars 20, 2015, 22:02:39:39 »
Att starta och stanna en pump i de här storleksklasserna ger rakt ingen extra förslitning. Jag håller med de som anser att en pump som går dygnet runt får kortare livslängd vid likartad kvalite. MEN ur vattenreningssynpunkt är nog kontinuitet en klar fördel. Jämför med klorering och pH-kontroll av pooler. Kör man med autodosering så håller man jämna värden, månad ut och månad in. Handdoserar man med kontroller då och då så får man oundvikligen värden som varierar a la berg och dalbana. Detta får ses som en klar nackdel, så analogt tror jag att den kontinuerliga filtreringen har sina fördelar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag