CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Trädäck runt poolen  (läst 17130 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad merry

Trädäck runt poolen
« skrivet: september 21, 2006, 14:07:18:18 »
Hejsan !

Som nybliven poolägare (oktovia 3,6 x6,6 Folkpool) så känns det mest bekymmersamt att anlägga trädäcket vid poolen. Finns det någon som har lite bilder eller ritningar att lägga upp vore jag glad. En fråga som jag funderar på är när man satt upp poolen i gropen har ni satt dit gjutrör vid poolen då det ändå är uppgrävt ? <antman>
Byggt en Octovia 3,6 x 6,6 värmer med solfångare samt värmepump Brilix THP 100

Poolgiganten

Utloggad Mica

SV: Trädäck runt poolen
« Svar #1 skrivet: september 21, 2006, 18:04:17:17 »
Hej,

Jag har samma modell (och storlek) av pool som dig och har byggt/håller på att bygga trädäck. Kolla min hemsida, så har jag visat några detaljer på däcket. Har du några frågor är det bara att fråga på!  :)
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Britt

  • Soldyrkare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Livet är till för att njutas
    • Visa profil
SV: Trädäck runt poolen
« Svar #2 skrivet: september 26, 2006, 22:12:43:43 »
Hej

Vi har byggt trädäck runt vår pool och satte dit gjutrören innan fyllningen var på plats. Mycket lättare så för vi vart tvungna att gräva ner två-tre rör i efterhand och det var inge kul.  Tänk på att sätta dem tättare där eftersom marken där inte satt sig, vi blev rekomenderade att sätta dem med cc 1-1,5 meter.

Vad du bör tänka på är att inte snåla med utrymmet runt poolen. När jag har läst här i poolforumet så tycker många att de varit för snåla med utrymmet vilket kan vara svårt att åtgärda efteråt. Vår blev med pool ca 100 km   men eftersom vi har en stor tomt så har vi mycket av den kvar.

Vi planerade vår pool och terrass mycket och använde ett ritprogram som man kan köpa på nätet för $60 klart värt pengarna om man är lite kunnig på data. Det heter Realtime Landscaping Pro (http://www.ideaspectrum.com/)

Vi har använt 28x120 trall som vi la kant i kant, när virket torkar så blir det en springa i alla fall. Har man möjlighet att köpa virke och låta den ligga och torka innan så får man ännu mindre springa. Trallen målades sen med träolja med pigment tror att vi har använt ädelträ.

Vi gjorde terrassen i två nivåer för att få lite liv i den så vi höjde upp trallen närmast huset så att den kom i nivå med golvet inomhus vilket blev en riktig hitt för det känns som vi fick ett extra rum, denna del är där man umgås. Ett trappsteg ner till lägre delen det så kallade poolområdet. Det här gjorde också att det inte såg för stort ut dessutom men det vart mycket räknande fram och tillbaka för att få allt att stämma.

På den övre nivån la vi trallen på tvären 45 gr mot huset men missade tyvärr (tanke vurpa   ) att lägga reglarna under tätare på halva den biten. Avståndet blir ju inte 60cm när trallen går 45 gr mot reglarna utan närmare 80 cm så det blev lite svikt men som man faktiskt kan leva med.
På den lägre nivån dvs. poolområdet så la vi trallen längs med poolen.

Vi valde att inte ha sargen i samma nivå som trädäcket av två anledningar.
1. mindre skräp som åker/blåser ner i poolen
2. vi har pooltäckning med stroppar och vill inte ha knoppar runt poolen som man springer och gör sig illa på (vem har inte trampat på en lego bit)

Vi hade ett träd som stog mitt där vi skulle bygga terrassen så istället för att kapa ner det så byggde vi in det och gjorde en liten oas. Om jag får säga det själv så blev det nog det pricken över i.

Här kan du se hur vårt trädäck blev. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1024.0

Lycka till O0
Fråga gärna om du vill veta mer   ;D
2006 Sv. Poolfab. 4x8 med romanatrappa på långsida
Värmer med Värmepump CTC Eco Air 105 i kombination med huset.

Utloggad Hogge57

SV: Trädäck runt poolen
« Svar #3 skrivet: september 27, 2006, 08:55:42:42 »
Hej Britt!
Verkligen lyckat poolbygge. Nivåskillnaden gör mycket till, utan den hade allt sett platt och STORT ut.
Kan du precisera vad du oljat med?
/Håkan

Utloggad Britt

  • Soldyrkare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Livet är till för att njutas
    • Visa profil
SV: Trädäck runt poolen
« Svar #4 skrivet: september 27, 2006, 14:17:14:14 »
Ska bara hämta hinken ett ögonblick....

... Nordsjö Terrass & Möbel V olja, färgen vi använde heter NAKKAJÄRVI men den finns i flera olika. Finns ej fördigblandad utan blandas till.
Enligt färgkillen ska den här oljan vara bättre an vanlig olja och bara behövas målas vart 3:e år. Vi får väl se, vi valde den för färgens skull. Har bara målat en gång men behöver nog måla på en gång till pga poolvatten "slitage". Blev rekomenderad att bara ta halv "färgmängd" till olja då eftersom vi inte ville att den skulle bli så mycket mörkare.

Den här oljan är lite dyrare vanlig olja man köper på typ byggvaruhus etc och lite jobbigare, man måste nämligen måla planka för planka för att få det snyggt, för att det inte ska bli övermålningar, och våra 100km gick inte i en handvändning. Men det var det klart värt!! och behöver man inte måla lika ofta så blir det troligen samma pris och mindre jobb.

En sak man ska tänka på när an står inför valet av sten- eller trädäck är att trädäcket gör att terassen blir varmare inte bara plankorna utan hela terrassområdet, jag älskar värme så för mig bara positivt men den som inte gör det ...
2006 Sv. Poolfab. 4x8 med romanatrappa på långsida
Värmer med Värmepump CTC Eco Air 105 i kombination med huset.

Utloggad Almafero

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Trädäck runt poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2007, 16:11:03:03 »
Hejsan Britt

Verkligen ett lyckat altan/poolbygge. O0

Jag har idag en ovanmarkpool och tänker flytta den till en slänt som jag har terasserat.
Pool + altan blir ca 150kvm stort.
Då jag även måste terassera trädäcket så har det blivit svårt att planera utseendet.

Jag såg att ni har använt ett Amerikanskt program som heter Realtime Landscaping Pro och jag har några frågor angående detta.
- Var det en stor tröskel att börja använda programmet?
- använde ni det fullt ut för att plaera ert trädäck?
- kan man få ut 2D ritningar för t.ex bygglov?
- Positiva vs negativa aspekter på programmet?
- Rekommenderar ni att jag skaffar programmet?

Tackar på förhand för svaren
Niclas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag