VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frostskydd  (läst 1309 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Virgo

  • Gäst
Virgo
Frostskydd
« skrivet: juni 27, 2019, 21:56:57:57 »
Hej,
Har just bytt skimmer efter 15 år. Lite bökigt då den är nedgrävd och inbyggd i trallen.
Det visade sig vara en frostskada.
Jag har under alla år slarvat med vinterförberedelser (Stockholmstrakten). Sänker inte nivån under in/utlopp och kopplar inte isär anslutningarna. Trots det har det fram till nu fungerat.

Har lite funderingar hur jag ska göra framöver...
1. Gräva och skruva igen och fortsätta slarva. Det har ju funkat rätt länge.
2. Inte gräva igen och traditionellt sänka nivån och skruva isär kopplingarna framöver. Risk för sättningar och att det fryser ändå någon stans i slangen till pumprummet.
3. Peta in några meter värmekabel i utloppet över vintern
4. Radikalast: Peta ner några meter trädgårsslang i utloppet. Om man tejpar igen ändarna bör väl luften i slangen vara tillräckligt flexibel för att hindra fryssprängning?

Vad tror ni? Hur gör ni?

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Frostskydd
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2019, 00:02:36:36 »
Sänker inga nivåer men vi har en rostfri skimmer. Stoppar rörisolering med slutna celler i avloppet och en tom dunk med sten i själva skimmern. Vi bor i Malmö.

Virgo

  • Gäst
Virgo
SV: Frostskydd
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2019, 00:12:28:28 »
Rörisolering var ju riktigt smart! Den snor jag.
Is är ju lurigt. Antar att även rostfri skimmer kan gå sönder om det vill sig illa. Breddgraderna hjälper säkert.
Tack för svar!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frostskydd
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2019, 08:54:16:16 »
Jag proppar ned vanliga petflaskor tills det blir fullt i skimmern (När det börjar bli trångt så släpper jag ut så pass mycket luft ur en eller ett par flaskor att det går pressa ned den sista så de hålls på plats), sen 2-3 stycken i loppet mellan pool och skimmer om du förstår.
I utloppet har jag den "frysskyddsflaska" som följde med poolpaketet när jag köpte poolen, gängas ned i gängorna.
Men där kan du säkert i stället "gänga ned" en bit rörisolering som skydd för själva abs-plasten, slangarna (PEM) håller normalt att frysa.

Jag gängar in lite rörisolering i inloppen också.

Vi lämnar alltid poolen helt fylld så att eventuellt regn och smältvatten rinner över kanten i skimmern och ut på marken.
Det gör att isen under vintern inte lyfts uppåt av regn eller smältvatten, OM den lyfts uppåt kan den ibland dra linern med sig så den putar ut ovan vattenlinjen när isen smälter.
Inte alls ovanligt i norr för de som sänker nivån innan isen fryser till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Virgo

  • Gäst
Virgo
SV: Frostskydd
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2019, 18:20:07:07 »
Tack Rickard!
Roligt forum, två svar så snabbt!
En uppochnervänd PET i skimmern brukar jag också ha. Tänker att isen inte borde expandera så himla mycket att mer än så behövs.
Det där med rörisolering verkar ju vara ett vanligt knep, ska jag absolut anamma.
Kul att höra att det är fler som "fuskar" med vattensänkningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan