CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Lämplig poolpump ovan ytan  (läst 1396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bruce

Lämplig poolpump ovan ytan
« skrivet: januari 20, 2020, 22:05:08:08 »
Har en pool på 3x6 m, ca 23 kubik. Har poolpumpen i förrådet en bit bort från poolen, den är då ovanför vattenytan. Jag gick efter en så tyst pump som möjligt och fastnade för Victoria Plus Silent.

Men det var en sak som aldrig blev besvarad vid inköpet. Victoria är tydligen väldigt bra på att trycka men sämre på att suga så det är inte rätt poolpump för mig, får hela tiden lite bubblor med mig.

Så jag söker en poolpump (1-fas) som är tyst och med bra sugförmåga. Hade helst köpt en med variabel hastighet men de är väldigt dyra jämfört med en normalpump.

Har ni några förslag på pump som passar?

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Lämplig poolpump ovan ytan
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2020, 23:22:52:52 »
De flesta poolpumpar på marknaden kan inte suga vacuum om returledningen är torrlagd och pumphuset tomt på vatten. Däremot kan de suga vacuum om pumphuset är fullt och mängden luft som kommer in via returledningen är begränsat.

För att starta en pool med pumpen placerad ovan ytan behöver dels pumphuset fyllas med vatten och i många fall även en vattenslang nedstoppad i utgående rör från bräddavloppet. Det senare för att fylla returledningen fram till pumpen.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Bruce

SV: Lämplig poolpump ovan ytan
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2020, 15:37:08:08 »
Lyfter upp denna nu när folk börjar titta lite mer aktivt i poolforumet igen.

Tack för svaret Castrol, yes det är så jag gör för att kicka i gång den. Men som sagt, en pooltekniker som jag sprang på, nämnde att Victoria Plus Silent är riktigt bra på att trycka men mindre bra på att suga.

Utloggad Thermopool

SV: Lämplig poolpump ovan ytan
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2020, 21:53:22:22 »
En backventil direkt efter bräddavloppet håller returledningen vattenfylld och underlättar när du ska starta pumpen.
Du skriver att du får lite bubblor, har du kollat så att den inte drar in luft från t.ex. en otät koppling?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag