Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vitt pulver  (läst 1470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Dahlin

  • Gäst
Johan Dahlin
Vitt pulver
« skrivet: januari 20, 2020, 18:44:41:41 »
Hej alla, efter att vi bytt vatten i vårt rostfria spabad fick vi väldigt mycket vitt pulver i poolen. Det fastande på sidor och botten, det gick att borsta bort med en piasavakvast, men nu ligger det på botten och på sitsar. Jag misstänker att det är kalk, men jag har svårt att förstå varför det händer denna gången, när det aldrig gjord det tidigare. Jag går ut och rör i poolen lite så och då för att få det att cirkulera till filtret för att delvis fångas upp.
Något som har erfarenhet av detta?
Ska man använda flockmedel eller bara byta vatten?
Kan det har varit det PH-höjande medlet skapade utfällningen?

Tack för hjälpen, i förskott :)

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vitt pulver
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2020, 18:14:45:45 »
Hej,
Mycket riktigt är det kalk. Om du har hårt vatten och tillsätter höj pH får du en fällning som denna. Eller om du använder kalciumhypoklorit får du alltid en fällning med höj pH. Har du sandfilter är kalk inget bekymmer. Har du däremot filterpatron bör du tillsätta flockningsmedel som passar ditt filter. Som det låter har du mycket kalk nu. Kan då vara bra att köra filtreringen några timmar. Rengör filtret med en sur lösning av tex sänk pH. Kör reningen igen och ha koll på filtret att det verkligen fastnar.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vitt pulver
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2020, 18:32:04:04 »
Eller så låter du filtreringen vara avstängd och tillsätter flockningsmedel utblandat med vatten. Rör om vattnet och låt det stå. Då flockas de små kalkpartiklarna på botten. Sen kör du igång filtreringen och har koll på filtret. Flockarna brukar vara lite som sirap. Borde fastna fort i filtret. Eftersom du verkar ha mycket kalk så när du kör igång rening så var beredd att stänga av för rengöring av filter. Behövs troligen upprepas.
Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vitt pulver
« Svar #3 skrivet: januari 22, 2020, 10:39:39:39 »
Flockar du det till botten kan du även "slanga ut" värsta soppan innan du startar filtreringen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Vitt pulver
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2020, 13:34:47:47 »
Om du bor i ett område med hårt (=kalkrikt) vatten kan det vara ide att fundera på att skaffa ett avhärdningsfilter. Annars kommer problemen att återkomma. Om du inte har hårt vatten u
tan kalken kommer från kalciumhypoklorit kan du fundera över att i stället byta till natriumhypoklorit. Den innehåller inte kalk men den har ett par andra nackdelar - dels är den flytande och man får vara försiktig vid hanteringen ( skyddsglasögon, gummihandskar), dels så höjer den pH så man får hålla nere pH med saltsyra eller pH-minus.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vitt pulver
« Svar #5 skrivet: januari 22, 2020, 21:02:32:32 »
Erica har helt rätt i det hon skriver.
Jag har ett avhärdningsfilter som jag tänkte ha för att avhärda mitt poolvatten. Står i garaget och är oanvänt vidare till salu. Det finns filter som är mycket bättre för att ta bort kalk och är billigare än avhärdningsfilter. Det är ett vanligt sandfilter. Så har du kalkhaltigt vatten är det billigare att köpa ett sandfilter.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan