CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Eget poolbygge i Leca - uppdatering  (läst 91258 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #10 skrivet: september 12, 2006, 10:18:13:13 »
Pump och filter drar jag in i källaren. Vi har tvättstugan precis i det hörnet av huset så det blir ca 6-7 meter bort. Värme kommer att bli via existerande bergvärme (och någon plattväxlare enligt Nibe??) men med planer på solvärme som komplement. Det blir ett spännande projekt för våren att göra något kontrollsystem för det :-)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #11 skrivet: september 12, 2006, 10:21:09:09 »
.....Det blir ett spännande projekt för våren att göra något kontrollsystem för det :-)

Burde bli noen prylar der  8) Kan anbefale PLC, se i min byggelog.

Utloggad Jessica

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #12 skrivet: september 16, 2006, 13:07:28:28 »
Spännande bygge!  <antman>Vi har lite planer på att ev bygga en själv också.Men det är slutpriset det hänger på. Vi följer ert bygge så vi får lite mer kött på benen <sol>

//Jessica

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #13 skrivet: september 18, 2006, 18:04:04:04 »
Det är bara tiden som inte räcker till :o men tiden är ju faktiskt det enda som är helt rättvist fördelat - att alla har lika mycket alltså...

Budgetmässigt ligger jag på runt 70-80' för pool med byggmaterial, pump och tillbehör, liner. Det som jag kan se tillkomma är att ev leja ut putsning av insidan på lecan men med lite tur räcker det att cementspackla igen porerna i ytan - får förhoppningsvis reda på det i veckan om jag lyckas få ut någon Ex-liner leverantör  <hmm>

Ska räkna ihop så kan jag lägga hit budgeten - är ändå lite nyfiken själv.

Sedan tillkommer självklart markjobben runt omkring, stensättning, staket och så men det blir inte förrän till senvåren när det hunnit sätta sig en del.
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jessica

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #14 skrivet: september 20, 2006, 20:44:07:07 »
Måste man tömma en gjuten pool på vintern? <dontkn>

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #15 skrivet: september 22, 2006, 01:12:18:18 »
Nej, det har jag inte tänkt att göra. Det blir så stora påfrestningar av marktrycket (inbillar jag mig iallafall) utan vatten i och det är nog ingen större skillnad med Leca kontra någon annan byggd form. Kanske annorlunda om man gjuter en sådan häftig pool som Maffe?
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Maffe

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #16 skrivet: september 22, 2006, 19:13:47:47 »
Hej Maffe,

Tell me more...
Såg din tråd om betongpool och du verkar veta vad det handlar om. Vi hade en offert från ett företag som gör betongelement till en betongpool som verkade väldigt seriös, som din :-) men det är även en helt annan budget.

Det jag hört om betong är att det är väldigt svårt att inte få någon spricka, vad ska det då vara med leca... :-\ Det är därför vi tittar på ex-liner som är flexibelt. Eftersom vi ändå förmodligen måste ha någon grund under linern så är det nog någon form av puts, men som en riktig amatör tror jag inte det går att göra själv utan man bör nog ta in någon som vet vad de gör, annars ligger nog större delen av putsen på botten  ;).

Rätt armerat så skall det inte spricka. Helt övertygad om det.
Vad har du använt för bruk när du har murat lecan?
Kommer det att kosta runt 30-40.000,- för dig att få denna ex-liner sprutad?
//Maffe

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #17 skrivet: september 27, 2006, 10:09:30:30 »
Har dubbla järn i varje lager, blev väl ca 500 meter armeringsjärn, och murad med B-murbruk. Allt känns väldigt solitt men som sagt, det är första gången jag både murat och gjutit - lärorikt :-)

Hade en kille från Novoma på besök i fredags för att titta på och bestämma graden av underarbete (läs putsning) som behöver göras innan det sprutas med Ex-liner för bästa resultat. Efter kontakt med diverse byggvänner fick jag rådet att lägga ut det jobbet för bästa resultat men murarna i området är liksom lite upptagna - första lediga tid runt nästa jul - så har har helgen och kvällar gått åt till att putsa - även det mycket lärorikt :D

Prismässigt så hamnar vi nog i den nedre regionen av det, runt 24.000 plus moms men efter att ha klämt och känt på lite materialprov så känns det så rätt.

Eftersom det otroliga vädret nu verkar vara på upphällningen har vi spänt upp tak för att hålla torrt - bilder kommer...

/Per (HappyDigger)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad henkeblom

SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #18 skrivet: oktober 29, 2006, 19:31:42:42 »
Tja

Väntar tålmodigt på utfallet av dina utgifter..ska bygga pool nästa år och funderar på många olika alternativ..ett av dom är att bygga själv..i trä eller som du med leca.

//Henrik
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Eget poolbygge i Leca
« Svar #19 skrivet: november 01, 2006, 21:35:08:08 »
Hej henkeblom,

Utgifter kommer, har tänkt sammanfatta läget när som helst....

Lägger hit några bilder iallafall:


Putsat på ena sidan och lagt en takbjälke att lägga pressening över för att hålla torrt


Hustrun är en mästerfixare att få det jämt. Har hört att allt slutresultat beror på underjobbet så vi la en hel del tid på putsning och dessutom sandspackling.

Oktober har inte varit så aktiv som det kanske borde ha varit. Efter mycket letande hittade vi belysningen vi ville ha, LED lampor med lite olika vinklar för att ha mer spännande effektbelysning än bara en stort "Floodlight". Problemet var bara att vi bara hittade dem i Italien (och Ryssland men Italien kändes säkrare) så efter diverse trixande med hjälp av italiensktalande inneboende så har vi betalat och väääääääääntar på leverans. Vid kontroll igår, då vi trodde/hoppades vi skulle ha dem sedan en tid tillbaka, så fick vi diverse "problem vid tillverkningen m.m."

Hur som helst kan vi inte lägga tätskiktet (Ex-liner eller alternativt svetsad 1,5 mm liner) innan vi har dem men....


Poolsäsongen känns långt bort  :'(. Taket (läs presenningen) blåste sönder i den första stormen för en vecka sedan. På med en ny som lyfte och blåste sönder i morse. Nu ikväll har vi skottat snö ur poolen, pumpat vatten från den överfyllda stenkistan för att inte ha en vallgrav runt poolen och försökt täcka över igen <hmm>
Håller på att undersöka om vi kan koppla på dagvatten till kommunens ledningar eftersom det verkar behövas. Hela planen med att kunna täta innan vintern för att ha vatten i samt återfylla runt verkar lite avlägsen...

Jaja, vi har bilden fast på våra näthinnor när vi nästa sommar sitter i pooltrappan i kvällssolen med varsin frostig GT och ser när barnen stojar och leker  ;D

Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag