CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av bräddavlopp, inlopp och belysning  (läst 4721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Placering av bräddavlopp, inlopp och belysning
« skrivet: juli 14, 2007, 16:46:51:51 »
Har börjat så smått med ett poolbygge som ska vara klart nästa sommar. Poolen ska muras i leca på sockel och ska motfyllas enligt skissen nedan. Eftersom fyllet ska bära marksten så funderar jag på hur jag ska placera bräddavlopp, inlopp och belysning. Lampan vill jag helst ha på långsidan som är motfylld ända upp och det ska väl inte vara så svårt att sätta ett doslock i markbeläggningen. Avlopp och inlopp skulle jag vilja ha på motstående kortsidor men det känns lite knepigt att få dom inspektionsbara om det ska fyllas ända upp. Några tips på hur jag ska lösa detta?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad nippon

SV: Placering av bräddavlopp, inlopp och belysning
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2007, 16:23:09:09 »
Belysningen ska placeras så att du inte bländas när du vistas på på uteplatsen, man bör även tänka på att man inte bländar eventuella grannar.
Bräddavlopp och inlopp ska mycket riktigt sitta på varsin kortsida, är kopplingarna täta behövs ingen ingen inspektion i övrigt, det är klart att det underlättar vid ev. läckage om de är åtkomliga men man ska inte bygga poolen efter de premisserna.

Utloggad Drogen

SV: Placering av bräddavlopp, inlopp och belysning
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2007, 21:39:19:19 »
Är det ingen risk för att man "knäcker" slangar och anslutningar när man återfyller och paddar ytan med slangar inbäddade?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Cina

  • Pool Kungen rektangulär 4X8
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 2
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Placering av bräddavlopp, inlopp och belysning
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2007, 16:58:48:48 »
I de anvisningar jag fått får man inte padda återfyllnaden.
Själva återfyllnaden bör inte skada några slangar(om man använder t ex PEM-slangar).
Pool Kungen Rektangulär 4 x 8
Roman End, mosaikliner, rostfria detaljer, Värmepump PSA OnePac II.

Utloggad Drogen

SV: Placering av bräddavlopp, inlopp och belysning
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2007, 07:23:56:56 »
Hmmm, det blir nog någon lösning där inlopp/avlopp är åtkomliga i alla fall. Jag tycker det är ganska vanligt med läckage runt anslutningarna så jag vill nog ha möjlighet att inspektera hyfsat enkelt. Tack för info och tips.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag