VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta platta eller ej  (läst 11783 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tate

Gjuta platta eller ej
« skrivet: december 31, 2011, 12:21:54:54 »
Av någon anledning sitter jag och bekymrar mig för hur den ickebyggd poolen ska se ut om 25 år. En del tillverkare bygger sina polyetenpooler på platta, andra på stenmjöl. Platta "känns" förstås stabilare, men exakt vilka fördelar blir det. Vad händer utan? Handlar det "bara" om gropar i stenmjölet, eller håller hela konstruktionen längre? Varför?

Och om man nu inte gjuter platt men ändå plöjer ner en kvarts miljon i ett poolbygge, vad händer sedan när det inte håller längre? Kan man renovera? Hur då? Upp med liner, eventuellt fylla på med stenmjöl, eventuellt byta delar av väggar och landa på en summa som förhoppningsvis inte motsvarar startkostnaden?

Med hopp ett gott nytt poolår till oss alla!

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #1 skrivet: december 31, 2011, 21:33:12:12 »
Om du skulle lagt linern direkt mot botten skulle jag definitivt rekommenderat en gjuten platta. Med en polyetenpool, tydligen då ändå med liner, är jag mera tveksam till behovet. Största fördelen med gjuten fast botten under linern (bortsett från utjämningsmatta) är ju annars att man får strabilare grund och mindre risk att punktera linern. Men har du polyetenpool så borde väl plasten i sig vara stabil nog för att fylla denna funktion. Vad säger leverantören ?

Utloggad Tate

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2012, 14:15:45:45 »
Polyetenpoolen är alltså inte en formgjuten "balja", utan en stomme som påminner om den vanliga träpolen. Stödkonsoler på utsidan, och bottenbalkar i stål. Enligt leverantören (Folkpool)monteras den på en packad bädd av stenmjöl, men andra företag med liknande konstruktion ställer sina på gjuten platta. Samma material fast i fri form eller kidney hos Foolkpool monteras på gjuten platta. Poolkungens polyetenpool  är tydligen så stadig att den inte behöver extra stag runt, och man kan välja att montera den på platta eller stenmjöl.

Poolkungen har 35 års garanti på sin, Folkpool 20. Borde man automatiskt välja Poolkungen  då, eller är dte poänglöst eftersom man ens kan veta att de är kvar om 35 år?

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2012, 17:15:49:49 »
Det är en berättigad fråga, kostnaden för en platta ink armering närmar sig 10kkr för en 8x4. Om man har sand som underlag och isolerar som i en vanlig husgrund med  tex s200 och kanske ett varv med väldigt hård cellplat (som man lägger golv på) så har man tillsammans med bottenmatta rimligvis ett rätt bra underlag för linern även utan betong...

Men...jag skulle nog ändå vilja gjuta en sula för ramen att stå på och då kan man fundera på hur stor besparingen egentligen är. Betong under ramen tror jag är bra oavsett konstruktion, betong under vattnet är inte lika självklart.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tate

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #4 skrivet: januari 01, 2012, 20:26:43:43 »
Vad händer utan betongen då? Riskerar ramen att sätta sig? Folkpools byggare vill inte ens lägga cellplast, utan enbart makadam och stenmjöl.

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #5 skrivet: januari 01, 2012, 21:57:46:46 »
Det händer antagligen ingenting. Ramen har ingen belastning i vertikalled så om man paddar makadamen ordentligt så är det ju knepigt med logiska argument för att gjuta....... även om jag gillar att bygga stadigt.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tate

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #6 skrivet: januari 01, 2012, 23:31:34:34 »
Det händer antagligen ingenting. Ramen har ingen belastning i vertikalled så om man paddar makadamen ordentligt så är det ju knepigt med logiska argument för att gjuta....... även om jag gillar att bygga stadigt.

Haha, det gillar jag också! Jag vill alltid tänka mig att det jag bygger ska vara livet ut, men ibland undrar jag om det innebär att jag plöjer ner tid och pengar i något som andra får njuta av. Vilket ju är bra om det innebär att mina barn och framtida barnbarn kan njuta av poolen, men kanske lite onödigt om jag säljer huset om fem år, inte får igen pengarna jag plöjt ner, och en främmande människa fyller igen poolen ;-) Eller badar i den, men det har jag heller ingen glädje av.

Utloggad Steffe

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2012, 13:05:25:25 »
Jag har gjuten platta till min pool och anledningen till det är att jag inte vill ha några "hälmärken" i botten. Grannen har en rund pool med paddad botten med hård cellplast ovan, men där ser man (och känner) hälmärken och ojämnheter. Anledningen till att det syns (speciellt på kväll när man tänder lampan) är att han har enfärgad liner. Har man en oregelbunden färgad liner kanske det kvittar.

10 kkr för en gjuten platta till pool 4 x 8 m låter hur billigt som helst. I alla fall om det skulle vara inkl. arbetet.

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2012, 13:47:52:52 »
10k är ex arbetet. Jag tar inte betalt av mig själv....:)

Den hårda cellplasten jag tänker på är denna:

http://www.isola.se/produkter-sv-SE/tillbehoer/platon-komfortskiva-2/

Undrar om det verkligen blir hälmärken i denna. Detta är alltså inte vanlig frigolit utan extruderad polystyrencellplast (XPS).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Janne Björklund

  • Gäst
Janne Björklund
SV: Gjuta platta eller ej
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2012, 14:51:25:25 »
Klart man skall gjuta en betongplatta.
Jag förstår inte varför man överhuvud taget tror att ett packad sandunderlag är OK.
Här i Norden har vi otroliga svängningar i vårt klimat med frost, skiftande grundvatten etc.
Att gräva ner en pool som efter 7 10 år börjar bli ett problem är ju inte så s....
Tänk på att man ofta lägger ner mycket pengar och energi på markytan ovan poolen och att börja gräva upp och återställa en trasig pool är ju inte kul.
kolla filmen på hur man kan gjuta plattan aqvisswimmingpool.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan