VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Första damsugningen  (läst 3098 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rasmus

Första damsugningen
« skrivet: maj 06, 2013, 11:59:47:47 »
Hej

Mitt poolbygge är i fullgång (http://poolbygget.wordpress.com/) och om någon dag är det dags att dammsuga upp all grus som hamnat i poolen under installationen.
Det är tyvärr ganska så mycket och jag undrar om någon har något bra tips på att slippa få in detta i pumpen och filtret.
Jag tänker lite i banor kring sätta en strumpbyxa över skimmern och fånga upp lite där. Vore dock inte så kul om den släpper och sugs med in i systemet :-(
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Första damsugningen
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2013, 12:50:10:10 »
Det är ju rätt bra fart i sugen så någon strumpbyxa lär nog inte gå... Skimmerns korg tar ju upp det mesta men vill du ha ännu finmaskigare så skulle jag sätta in ett extra sånt insektsnät i metall under tiden du suger.
Man brukar få upp rätt bra med håven också om du får det mot kanten.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Första damsugningen
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2013, 13:12:19:19 »
Folkpool har en strumpa du sätter i skimmerkorgen under normaldrift.

Men jag har inte testat att ha en sådan medans jag dammsuger.
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Utloggad x man

SV: Första damsugningen
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2013, 16:05:19:19 »
'Netskim' som tygpåsarna heter funkar utmärkt för mig när jag dammsuger. Använder dessa permanent vilket minimerar backspolningen. Går utmärkt att tvätta av i ljummet vatten.
Rekomenderas varmt.

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Liemannen

SV: Första damsugningen
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2013, 01:00:32:32 »
Om du har någon punkt lägre än poolbotten, så kan du dammsuga med häverteffekt. Helt utan pumpinblandning alltså. Brorsan brukar göra så.

Utloggad Rasmus

SV: Första damsugningen
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2013, 10:11:46:46 »
Tack för alla tips. Det är framförallt på ett av trappstegen som det ligger en skyffel eller två och där är är det ju inte så djupt. Kan kanske suga upp det värsta där och sedan ta resten med dammsugaren.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad CeeJay

SV: Första damsugningen
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2013, 15:43:40:40 »
Jag använde faktiskt en grovdammsugare (en lite större Kärcher)  som kan suga vatten och det funkade kanon. För att inte "slösa" med vattnet så stoppa ner slangmunstycket vid sanden innan Du startar dammsugaren. Man får ju tömma dammsugaren några gånger men all grus å sand försvinner.
10 x 5m markpool från Svenska Poolfabriken med 3m Roman End.

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Första damsugningen
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2013, 21:59:41:41 »
Du kan köra på waste och på så sätt inte belasta filtret
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Dumpdidump

SV: Första damsugningen
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2013, 22:26:36:36 »
Har också kört med den där strumpan "netskim" i skimmerkorgen vid dammsugning när jag fått sand i poolen. Har funkat bra.

Förra året köpte jag en billigare poolrobot. Eftersom den har egen uppsamlingspåse och inte involverar cirkulationssystemet så fick den göra jobbet när jag under förra säsongen fick återkommande problem med mycket sand i poolen.
(Visade sig sedan vare en frostskada på en dysa i sandfiltret som orsakat sandutsläppet).
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan