Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp  (läst 7523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« skrivet: juni 30, 2013, 18:51:52:52 »
Efter några års problemfri drift så var det dags för läcka. Det ser ut att vara i skarven mellan genomföringsröret och förskruvningen. Problemet är att det finns inte plats att dra isär kopplingen utan att gräva upp MYCKET. Finns det något annat sätt att täta en läcka av den typen (se videoklippet och bilderna i länkarna)? Några kopplingar som inte kräver så mycket utrymme? skarva PEM med lim? Andra tips?

Bilder på https://www.dropbox.com/sh/h9p1ahut1a6vh89/Xt1Tlp_eYZ
Film på
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2013, 19:00:15:15 »
Tror inte du får ordning på det där utan att ta isär. Grundproblemet ser ut att var at att T-korset ligger på tok för lågt så du får en brytning i övergången från PEM till inloppsrör.

Om man använder mjuk pvc-slang, går det att använda samma typ av plastkoppling till denna? Isåfall skulle du kanske kunna ta upp lite av höjdfelet där och slippa problem i framtiden.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Drogen

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #2 skrivet: juni 30, 2013, 19:25:52:52 »
Jag var rädd för det. T-korset låg i nivå för några år sedan, men sättningar i marken har förmodligen tagit med sig skarven nedåt med tiden.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad MathiasS

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #3 skrivet: juni 30, 2013, 20:21:27:27 »
En riktig fuling skulle ju kunna vara att ta bort T-korset (vilket inte är så enkelt det heller utan att gräva mer) och ersätta detta med ett y-kors (tror det finns) och sedan lägga en mjukv pvc-slang i en cirkel från y-avsticket till en ny koppling på inloppet.....Inte snyggt, fungerande och kanske kan det gå utan att gräva.

...invänta bättre ideer från övriga Poolare.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2013, 21:15:10:10 »
Jag skulle absolut gräva för att få ordning på problemet
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #5 skrivet: juni 30, 2013, 22:34:23:23 »
Du kan ju testa denna nya tejp från Tesa annars. Ska ju gå att laga permanent med och klarar ett tryck på 12 bar.

J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2013, 22:46:15:15 »
Lim på PEM fungerar inte. Jag har sett de som har försökt men hittills aldrig sett någon som har lyckats få det att hålla. Tejpen som visades i reklamfilmen verkar ju otroligt bra, MEN i reklamen verkar alla procukter otroligt fantastiska... Jag tror det blir svårt att laga detta permanent utan att gräva upp. Det gäller ju inte bara att täta utan även att få bort höjdskillnaden som frestar något våldsamt på anslutningen. Du lär väl inte få bort delen mellan inloppsmunstycket och skarven heller utan att gräva ? Annars skulle det ju gå att limma i en bit PVC-rör om nu inloppsmunstycket är gjort av detta och på så sätt flytta ut skarven så att den blir mera åtkomlig.

Utloggad MathiasS

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2013, 06:55:52:52 »
Annars skulle det ju gå att limma i en bit PVC-rör om nu inloppsmunstycket är gjort av detta och på så sätt flytta ut skarven så att den blir mera åtkomlig.

.....jag tror att det är ett inloppsmunstycke i RF från Pahlen med gänga i änden. Iaf väldigt likt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Drogen

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2013, 10:58:14:14 »
Tack för responsen! Jag skulle så grymt gärna vilja tillbringa några semesterveckor utan att gräva, så jag är bra sugen på att testa den där Tesa-tejpen. Men eftersom jag förmodligen skulle kolla nivån var tionde minut, och ständigt oroa mig för att det börja läcka igen, så blir det nog att gräva upp skiten trots allt. En fundering var att plugga anslutningen och köra med ett inlopp, men jag misstänker att det bygger lite onödigt högt mottryck och försämrar vattnets rörelse i poolen.

Det är riktigt att det är ett rostfritt inloppsmunstycke (från Poolstore) med gänga.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Läcka mellan förskruvning och genomföringsrör vid inlopp
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2013, 18:52:54:54 »
Tackar för responsen. Det kändes tryggast och byta koppling och det var tur det. Metallen i kopplingen var avverkad till lövtunt med ett två  millimeters hål. Nu är det bytt till samma som övriga (plast) och är det fortfarande tätt och fint om ett par dagar så fyller jag igen.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan