CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: stensprägning?  (läst 5598 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikaelaojimmy

stensprägning?
« skrivet: september 15, 2009, 18:39:41:41 »
Vi håller på att gräva för fullt för att få ner våran pool, vi gräver för hand och allt har hittils gått bra (förutom allt slit och släp som att gräva och bära för hand innebär). Nu när vi nästan är färdiga så dyker en gigantisk sten upp :o!!! Vi kommer inte att kunna lyfta upp stenen pga av dess storklek.. Så nu till frågan- Ngn som har ngt bra tips ????! Vi har ett atriumhus vilket innebär att vi har extremt nära till våra grannar så vi vill inte ta till den starkaste dynamiten utan göra det med sådan liten inverkan som möjligt på marken ::)! Tacksam för alla tips om vad vi kan göra eller om ngn har varit med om ngt liknande!

TACK på förhand!

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: stensprägning?
« Svar #1 skrivet: september 15, 2009, 19:12:50:50 »
Huggmejsel ;D. Förlåt skämta lite, kan inget men hört ngt om snigeldynamit vad det nu är, kanske kan vara ngt. Bilder är ju också roligt, särskilt när ni gör ett sådant hästjobb, strongt O0.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad cumulus

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: stensprägning?
« Svar #2 skrivet: september 15, 2009, 20:16:29:29 »
kan rekommendera Snigeldynamit för stenspräckning( går också under namnet Snigamit, beroende på fabrikat). använde själv detta vid borttagningen av en berghäll i gropen till min Storpool. ser ut som cementpulver och blandas med vatten, häll smeten i borrhålen och efter ca. 2-3 timmar så börjar stenen/berget att spricka. lite beroende på temperaturen i berget så kan det hålla på upp till 2 dygn innan det är färdigt

/Hasse
Storpool 9.1x4.5 från JoF, värmer med 3x30 Sfinx-rör, 6KW L/V VP från Sfinx och ved.

Utloggad utopiazz

SV: stensprägning?
« Svar #3 skrivet: september 17, 2009, 12:37:26:26 »
Snigeldynamit fungerar jättebra men man måste se till att borra ordentligt. Borra hellre för många djupa hål än några få grunda. Ju fler hål desto fler delar spricker stenen i och små bitar ät lättare att bära än stora

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: stensprägning?
« Svar #4 skrivet: september 17, 2009, 14:38:08:08 »
Jag hyrde en så kallad "cobra" och jag borrade rakt över stenen ungefär 20 cm mellan hålen och c:a 40 cm djup sedan fyllde jag hålen med snigeldynamit, ett par dagar senare var det flera stora sprickor i den.
 Gräva för hand då skulle jag aldrig ha börjat med en pool.
Lycka till!!
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad mikaelaojimmy

SV: stensprägning?
« Svar #5 skrivet: september 17, 2009, 21:06:59:59 »
Tack för alla tips O0! ska nog pröva lite snigeldynamit!

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: stensprägning?
« Svar #6 skrivet: september 17, 2009, 21:31:04:04 »
Respekt 8)
Att handgräva en pool... Då kommer det första doppet att kännas absolut underbart!!!
Hade en rätt stor sten när jag grävde för grunden till tillbyggnaden (vi gjorde poolen först- pleasure before business) och hade också kliat bort en del huvudhår (iallafall min ursäkt) i funderingarna hur man får bort den. Nu är det lite lättare då jag har min grävare men den här var 5 gånger större än kapaciteten.

Snigeldynamit är helt klart det lättaste för er men inte helt enkelt. Det finns många forumtrådar på byggahus.se som är bra.

I slutändan så grävde jag ett ännu större hål bredvid stenen och tippade ned den i så jag klarade makadamskiktet med 7 cm. Lyckan brukar le mot de ovetande ;)

Så om man skulle handgräva något sådant...

Respekt2  8)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag