Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Förberedelser inför vintern.  (läst 7881 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof

Förberedelser inför vintern.
« skrivet: september 11, 2010, 18:48:41:41 »
Är det något särskilt man ska tänka på förutom att se till att skimmer och inlopp hålls fria från vatten inför vintern? Ska man tex göra något speciellt med pump och filter förutom att se till att de står frostfritt? Annat?

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #1 skrivet: september 12, 2010, 17:26:14:14 »
Plugga inloppen, chocka, plåtar

Utloggad Bjorn

  • Poolexpert
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Poolguide.dk
SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #2 skrivet: september 23, 2010, 15:54:57:57 »
Jag har vatten som cirkulerar i poolen fram till december - även med lite frost - men då stänger jag - fram till mars/april - då säsongen börjar igen  <sol> <sol>
Se min pool här http://www.poolguide.dk

Utloggad Olof

SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #3 skrivet: september 25, 2010, 01:57:33:33 »
Tackar för tipsen! Chockar? Ska man ösa i en massa klor? Vad är syftet med det? Lär ju bara försvinna/späs ut efterhand som det regnar/snöar i poolen. Och rätta mig om jag har fel... Eftersom jag riskerar att få nederbörd i poolen bör väl inte in-/utloppet pluggas? Är väl bättre att det rinner ut från poolen? Kortsidorna är inte helt fyllda utan in- och utlopp ligger i fria luften så att ev. nederbörd går ut i marken..... Om jag pluggar och får in nederbörd riskerar väl in-/utloppet att frysa sönder när vattennivån stiger?
« Senast ändrad: september 25, 2010, 02:02:25:25 av Olof »

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #4 skrivet: september 25, 2010, 17:36:54:54 »
Du kan stänga av cirkulationen när temperaturen sjunkit under 7 grader. Under det så har du inge bakterie tillväxt.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #5 skrivet: september 26, 2010, 17:27:27:27 »
Någon som vet när man brukar komma ner till 7-8 grader vatten temp.?

Stängde VP för snart tre veckor sedan och har 19 grader i vattnet ännu... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Olof

SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #6 skrivet: september 26, 2010, 23:45:47:47 »
Awasen. Vilken breddgrad bor du på? Här i Skåne håller poolerna ca. 14 grader ouppvärmda nu.... Skriver du från Spanien!!!??

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #7 skrivet: september 27, 2010, 08:00:11:11 »
Awasen. Vilken breddgrad bor du på? Här i Skåne håller poolerna ca. 14 grader ouppvärmda nu.... Skriver du från Spanien!!!??

Ha, jo, önskar kanske att det var så... Men nej, Ekerö, Stockholm... Kollade nu på morgonen och nu låg det på ca. 17,5. Solen har faktiskt värmt en del trots att det varit mulet mest. Jag har Zabra pooltak samt isolerade väggar som säkert hjälper en del... Kör cirkulation varannan timme...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Mr.T

SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #8 skrivet: september 28, 2010, 15:53:07:07 »
När det kommer till att vinterstänga sin pool så finns det nog många sätt man kan göra det på.
Det sättet jag kan rekommendera är följande.

1. En vecka innan du täcker för din pool så chockklorerar du som vanligt. Detta är för att ta död på allt och bryta ner oxider osv.. Du låter reningsverket gå som normalt.

2. Du låter det gå ca 7 dagar för att klorvärdet och pH nivån ska ner till vanliga värden igen.

3. Timmarna innan du stänger poolen för säsongen så tillsätter du algmedel, kör reningsverket i 2 timmar för att kemikalien ska blandas ut.

4. Du börjar att tappa ut den mängd vatten du brukar, vanligtvis till ca 10 cm under breddavloppet.

5. Få ut så mycket vatten ur "systemet" som möjligt.

6. Se till att plugga igen inloppen.

7. Koppla eventuellt loss reningsverk och sandfilter ifall dessa inte står frostfritt och skyddat någonstans. Detta för att de inte ska spricka av ev isbildning.

8. Täck för poolen med poolplåt, är starkast rekommenderat. För folk med ovanmarkspooler som kanske inte har trall eller någon annan typ av stöttande konstruktion rund så kommer man långt med att täcka över med en presenning som "vilar" på vattenytan. När sedan snön kommer och lägger sin tyngd på den så har man ofta en isskorpa undertill som stöttar upp!

Utloggad Lekpappan

SV: Förberedelser inför vintern.
« Svar #9 skrivet: september 28, 2010, 20:22:46:46 »
Min pool leverantör säger att jag ska ha normal vatten nivå i breddavloppet men sätta i frost pluggen i botten av breddavloppet. Har en Miamipool och det fungerade klockrent i vinter trots ca 50 cm...


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan