VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool placering  (läst 1225 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anderssonandersson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 1
  • Söker spabad under 40 000kr
    • Visa profil
Glasfiberpool placering
« skrivet: april 13, 2021, 21:23:34:34 »
Hur ska man tänka vid placering av pool.
Jag är ute efter 7,5x3,6x1,55m som kommer hamna framför största delen av huset. Den kommer hamna exakt 2m från altan dörrarna och 50cm från thuja häcken som ägs av mig och grannen.

Med andra ord blir inte mycket altan kvar då vi har en altan hela husets längd, ska alltså riva den och gräva ner pool där. Är det dumt tänkt eller är det något mer jag ska tänka på?
Estetiskt? Funktion? Hållbarhet för fasaden och thujor? För nära altan dörrarna och fönsterbläck?
Bilden är som jag tänkt först men nu funderar jag alltså på att flytta till slutet av altanen och in.
 <dontkn> <dontkn>
Hu

Poolgiganten

Utloggad Delta2004

SV: Glasfiberpool placering
« Svar #1 skrivet: april 14, 2021, 07:51:45:45 »
En sak att tänka på är att du verkar ha en ung tujahäck. På sikt kommer det bli mycket bredare och avståndet till poolen kommer sannolikt försvinna

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool placering
« Svar #2 skrivet: april 14, 2021, 08:43:48:48 »
Bra synpunkt. Vår tujahäck är nog över en meter bred. Vi gjorde ett staket på insidan för hunden, staketet är fortfarande där men det har inte synts på många år, är långt in i häcken nu.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad anderssonandersson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 1
  • Söker spabad under 40 000kr
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool placering
« Svar #3 skrivet: april 14, 2021, 13:01:33:33 »
Tack för synpunkter. Jag inbillar mig att trimmar jag dem smaragd thjuorna så håller jag dem runt 70cm i bredd.  :P

Men vad tror om att inte ha poolen i linje med huset? Blir det konstigt? Ska jag centrera den så den går i linje med huset och låta pooltaket gå utanför linjen med fasaden? Krånglar jag till det?  <hmm>
Och är 2m från fasad för lite?

Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool placering
« Svar #4 skrivet: april 17, 2021, 12:14:37:37 »
Jag skulle bekymra mig för eventuell påverkan på huset med en nära 2 m djup grop 2 m från husgrunden. Markens beskaffenhet lär ha stor inverkan. Kanske bäst att anlita en byggnadskonstruktör innan du gräver.

Utseendemässigt är det mest en smaksak. Vi har ca 2,4 m altan mellan hus och pooltak. Det är lite trångt för bord och stolar men ni ser ut att få mer plats vid poolens kortsida så inget problem där gissar jag.

När man badar vid dåligt väder så är det en stor fördel att ha pooltakets skjutlucka så nära ingången till huset som möjligt. I vårt fall är det drygt en meter till ett uterum.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anderssonandersson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 1
  • Söker spabad under 40 000kr
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool placering
« Svar #5 skrivet: april 17, 2021, 13:00:55:55 »
Jag skulle bekymra mig för eventuell påverkan på huset med en nära 2 m djup grop 2 m från husgrunden. Markens beskaffenhet lär ha stor inverkan. Kanske bäst att anlita en byggnadskonstruktör innan du gräver.

Utseendemässigt är det mest en smaksak. Vi har ca 2,4 m altan mellan hus och pooltak. Det är lite trångt för bord och stolar men ni ser ut att få mer plats vid poolens kortsida så inget problem där gissar jag.

När man badar vid dåligt väder så är det en stor fördel att ha pooltakets skjutlucka så nära ingången till huset som möjligt. I vårt fall är det drygt en meter till ett uterum.

Hittills har ingen grävare nämnt problem med hur nära det ska grävas..  <hmm>

Mellan hus och pool blir bara en gång. Halva långsidan efter huset blir det solplats med plats för solsängar. Åt andra hållet på kortsidan blir matbord och hörnsoffan. Runt hörnet finns även ännu större sovplats med solsängar och just nu utedusch.

Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool placering
« Svar #6 skrivet: april 17, 2021, 13:16:32:32 »
Grävaren utför bara det du beställer d v s han gräver en grop där du vill ha den. Kolla även så att det inte finns några ledningar i marken.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anderssonandersson

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 1
  • Söker spabad under 40 000kr
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool placering
« Svar #7 skrivet: april 17, 2021, 13:38:01:01 »
Grävaren utför bara det du beställer d v s han gräver en grop där du vill ha den. Kolla även så att det inte finns några ledningar i marken.

Inga kablar. Kollat.
Pool säljaren sa inget heller  :P <dontkn>

Utloggad TommyC

SV: Glasfiberpool placering
« Svar #8 skrivet: april 17, 2021, 14:15:19:19 »
Hos kommunens stadsbyggnadskontor brukar det finnas kunnigt folk som man kan diskutera med. När man vet vad marken består av så kan det gå att bedöma eventuella risker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan