VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa  (läst 49894 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad p_kerttu

Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« skrivet: september 07, 2012, 10:51:23:23 »
Jag började i våras med att riva upp trallen för att bygga nytt, och inser då att den gamla poolen satt sig ganska mycket.  Visst, jag såg tendensen innan men trallen var så sned att jag inte tänkte på hur mycket. Tanken var innan att bara byta duken då den var lite missfärgad och sliten.

Hade samtidigt hyrt hem en grävmaskin för att gräva dränering men det slutade att jag satte skopan i väggarna och lyfte bort allt. Jag tänkte att det är en enkel o snabb manöver att ersätta den gamla poolen med en ny.
Så började ett litet projekt som snabbt blev ett större...

Så nedan kommer jag beskriva vår resa, varför och hur etc.

Poolgiganten

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #1 skrivet: september 07, 2012, 10:59:19:19 »
Grävning med bobcat 1,5 ton.

Det började med att tidigare ägare hade lagt en betongsyll på dom gamla plastväggarnas botten (konstruerade som ett "L") runt om. Dock ingen armering under väggarna som förhindrar sättning. Ni ser kakan runt om poolkanten.
Sedan hade han lagt en 3cm betongkaka i botten med enstaka järn i och ingen matta, så den var helt meningslös.

Min tanke var att gräva resten för hand och stoppa ner en ny pool, den iden gav jag upp ganska snabbt och fick istället fokusera på ett gediget grundarbete. Planen sköts från att vara klar till midsommar till att vara klar på under ett år. Har förstått att det inte är så ovanligt att poolprojekt missupskattas i tid och pengar, något som visar sig stämma på mig också :)

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #2 skrivet: september 07, 2012, 11:04:08:08 »
Dräneringen under var obefintlig och jag tog ett beslut på att gräva bort all gammal betong och tog då dit en större maskin (ca 8 ton). 4 lass gick till deponi och resten lades upp på gräsmattan (undrar om jag någonsin kommer få bort den högen).

Tyvärr så stötte vi på berg och jag vill ha en lite större pool, platta under och en trappa. Så vi sprängde helt enkelt bort klacken.

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #3 skrivet: september 07, 2012, 11:10:36:36 »
Efter att ha ägnat två veckor åt att fixa med brunn, dränering och att skyffla 20 ton makadam så gjöt vi igår plattan.

Jag la klass 3 markduk underst, drygt 10cm 8-16 makadam, hård dränslang (dom mjuka har en förmåga att "flyta" upp när man pillar med makadammen), 5 cm S80 isolering och 10cm C28/35 S4 betong.

Betongen tog ca 20 min att lossa med rullband. Det kostar drygt 1000 extra men det är helt överlägset ränna. Jag gick själv med vibrator och laser samtidigt som betonggubben pytsade ut jämt. 10 min efter att han åkt så var jag klar med slodan. 4 h senare gick jag ut med isolerskivor och en planka och tog bort dom sista ojämnheterna (i ösregn, skippade täckning, det bränner lika bra ändå).

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #4 skrivet: september 07, 2012, 13:26:52:52 »
Jag har länge suttit och funderat vilken typ av pool jag skall välja. Trä och plåt valde jag bort för att veta att stommen skall hålla länge utan problem. Valet mellan leca block och plast bestämdes när jag tröttnade på att gräva (antagligen kommer jag ångra detta då jag får lägga mer energi på försiktig återfyllnad med plastväggar). När Poolstore kom ut med ett erbjudande på plast så var det inte så mycket att tveka på.

Mosaik liner var ett lätt val med tanke på hur smutsig vår förra liner blev.
Trappa valde vi för att barnen lättare skulle kunna leka.
Walu poolskydd verkar enklare än vanlig duk att rulla ihop själv och är säkrare än vanlig duk.

Så det blev ett deluxe paket termoplast 4*8 med roman trappa från poolstore.
http://www.poolstore.se/produkter/poolpaket/flexipool--termoplast/flexipool--termoplast-4x8-deluxe-ink-3m-roman-trappa/

Pengar hittils:
4k dränering med 1,5 ton
16k gräva med 8 ton och 4 lass till deponi
8k sprängning
8k gräva bort sprängsten
10k gjuta
4k makadam
4k dränrör, isolering och armering (hade en del liggandes hemma)
120k för deluxe paket termoplast 4*8 med roman trappa, walu pool täckning, elskåp, frakt osv.

Så hittils 174k och sen kommer trallen, betongstöd, dränpump och förhoppningsvis inte så mycket mer på det. Dvs 200k när vi är klara.


Min första tanke var att det borde inte landa på mer än 70k för poolen. Började titta på billiga pooler från söderro gård men valde bort dom av olika anledningar. Sen vill man självklart ha lull lull, och då kryper det på. Så man förstår nu att en pool lätt kostar mellan 250 och 350k  ;D

Utloggad Fia

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #5 skrivet: september 07, 2012, 19:19:45:45 »
Vilket jobb du fick :), men tror inte att du kommer att ångra dig det minsta att du bytte ut allt!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad MathiasS

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #6 skrivet: september 07, 2012, 22:30:28:28 »
Nog är det lite lustigt hur kostnader varierar beroende på förutsättningarna. Du sprängde för 8k. Här konstaterade grävaren (som även fick hantera sprängmedel) att bara besiktningen av alla grannars hus sannolikt skulle kosta kring 30k. Vet inte hur marknadsmässigt det priset är men ändå - visar ändå hur olika dyrt samma sak kan vara beroende på yttre omständigheter. Tack och lov slapp vi spränga här....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #7 skrivet: september 08, 2012, 21:58:43:43 »
Sprängaren löste jag genom en "kompis". Inga grannar på 100m och han har tillstånd för sprängning nära hus.

Nu har arbetat första dagen efter gjutit plattan. Packat upp allt, satt ihop skivorna och fått ner trappan. Går fort med plastväggar :)

Utloggad p_kerttu

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #8 skrivet: september 08, 2012, 22:16:59:59 »
Hur har ni andra gjort med stöd och infästning av trappan?

Det står inget i min mycket bristfälliga manual hur man fäster de närmsta väggarna i trappan och har inte hittat några skruv för detta. Jag tycker att väggarna borde fästas för att minska risken för att något skjuter ut.

Angående stöd så svarade Mikael på Poolstore
"På trappan brukar vi gjuta 3st plintar, 1st centrerad på översta steget, 2st plintar på det mittersta steget ute på kanterna om du förstår principen så bör plintarna bilda en triangel i förhållande till varandra. I botten på trappan gjuts det en klack som sträcker sig upp till trappans förstärkning (ca 20cm hög)"

Hur har ni andra gjort med infästning av väggar och stöd till trappan? Tacksam för snabbt svar då vi planerar att gjuta imorgon.

Utloggad TommyC

SV: Gammal pool ersätts av ny termoplast 4*8 med roman trappa
« Svar #9 skrivet: september 09, 2012, 00:18:48:48 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan