Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen  (läst 25364 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #30 skrivet: juni 16, 2021, 22:50:06:06 »
Kanske får bli sådana Rikard, ska klura på’t!

Efter 10 dagar är svaret från Poolkungen att det INTE ska vara någon passbit till topprofilen. Jag har svårt att landa det här om jag ska vara ärlig men försöker förstå.

Poolens vägg är alltså en plåt som kom på rulle. Den har en fals i varje ände och de hålls samman med en metallprofil. Även om plåten går att trycka inåt och utåt så bör väl omkretsen vara konstant? Eller kan det vara så att detta kan justera till sig när det kommer vatten i och bottendelen av plåten trycks ut  <dontkn>

Fördelar jag glappet mellan profildelarna så blir det typ en halvcentimeter till en centimeter per skarv. Känns ju inte rätt. Men nu vill jag igång med det här… funderar ändå på kantsten över så det kanske det inte är så noga  <hmm>

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #31 skrivet: juni 17, 2021, 07:47:51:51 »
Jag skulle nog försöka fylla ut med någon form av silikon eller liknande i skarvarna, om det är möjligt och ändå få fast linern på ett bra sätt.
Höjdskillnader på kanten kan annars i värsta fall ge "veck" på linern som blir synliga helt i onödan.
Plåten lär ju om något gå ut lite när du trycksätter med vatten och värmer upp stålet via det varma vattnet, nu expanderar väl iofs plast mer än stål, men plasten ligger ju inte i vattnet...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #32 skrivet: juni 17, 2021, 17:54:26:26 »
Nytt meddelande från Poolkungen om att det kanske fattas en bit ändå. Inväntar svar från fabriken.  <dontkn>

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #33 skrivet: juli 01, 2021, 06:56:51:51 »
Två veckor senare besked om att det fattades en bit och att den ska skickas från fabriken. Bara hoppas att vi pratar Tyskland och inte Kina.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #34 skrivet: juli 01, 2021, 21:19:07:07 »
Passade på att ge mig i kast med mitt största orosmoment, håltagning i plåtstommen för skimmer, lampa och inlopp. Här vill en ju inte göra fel…
Lyckades rätt bra ändå, lite småmissar kanske - aningens off på en del skruvhål och borde tejpat plåten som skydd innan jag började såga. Men på det hela taget rätt nöjd. Började med lampa och skimmer som är stora hål för att få rutin till de 6,5 cm stora inloppshålen. Det blir en utmaning.

Galvspray saknades i leveransen, får skaffa imorgon.


Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #35 skrivet: juli 05, 2021, 18:37:40:40 »
Idag kom det paket!
Imorgon en elektriker.

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #36 skrivet: juli 13, 2021, 11:26:58:58 »
Alla hål tagna i stommen och alla bitar på plats, elen inkopplad. Lite städjobb i gropen sedan dags att börja fylla.

Plåtstommen ska stagas upp marktrycket med 20 cm bred "mur" av magerbetong men eftersom hålet är vidare på vissa ställen så behöver jag återfylla på utsidan av "muren". Vad fasen ska jag använda där, makadam? I så fall vilken fraktion?  <dontkn>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #37 skrivet: juli 14, 2021, 07:49:45:45 »
Grannen fyllde med makadam, fraktion ungefär som vanligt gårdsgrus, men utan bindemedel i. (Vet inte vad den heter).
Fyll makadam och magerbetongen samtidigt så kan du hålla ett skapligt korrekt lager av magerbetong närmast poolen, och packa lite eftersom.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad joyride

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #38 skrivet: juli 14, 2021, 08:06:30:30 »
Grannen fyllde med makadam, fraktion ungefär som vanligt gårdsgrus, men utan bindemedel i. (Vet inte vad den heter).
Fyll makadam och magerbetongen samtidigt så kan du hålla ett skapligt korrekt lager av magerbetong närmast poolen, och packa lite eftersom.

Ja jag tänkte kapa till några längder masonit, typ 30-40 cm och fylla betong/makadam mot. Borde vara lugnt att lyfta upp vartefter jag fyllt.

Utloggad TommyC

SV: 4,5 meters rund plåtpool från Poolkungen
« Svar #39 skrivet: juli 14, 2021, 08:52:31:31 »
Bra information om olika stenfraktioner här: https://www.ncc.se/ballast/vara-produkter/bergkross/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag