VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA  (läst 16396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankan00

Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« skrivet: augusti 11, 2017, 23:31:26:26 »
 Ja, det är dags, vi har kommit till beslut! Maken var sist med att säga ja, han säger ja om jag fixar allt...
Så nu häger jag här en sommar till.
Har läst på och pratat med tre olika leverantörer, och som i rubriken säger de alla olika..
- nej nej, en PP-pool är inte gjorda för våra breddgrader, om dom spricker går de inte att laga
- du behöver ha två lampor i din 3x6 pool, de ska placeras på långsidan
- en lapa räcker, den placerar du på kortsidan
- en bra luftvärmepump behöver du (26900kr)
- Du kan köpa en pump från Jula för 8000kr
- Rostfria detaljer är bättre än plast
- plast är betydligt bättre än rostfritt.
-Montering kostar 35000kr
-Montering kostar 55000kr
- Gräv kostar 75000kr
-Gräv kostar 55 000kr

Det är så måååånga beslut!!!!!

Just nu står det mellan en vanlig classic Folkpool eller en miamipool, eller en PP-pool eller en kompositpool eller.......
Hur gör ni för att bestämma er?


Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #1 skrivet: augusti 12, 2017, 09:47:23:23 »
Bästa sättet att komma fram till rätt beslut är att läsa många byggtrådar här och därefter fråga när man har fått hyfsat god grundkunskap om alla komponenter som ingår i och ikring poolen. 

Vad som är bäst för mig är förmodligen inte bäst för dig. Allt är en avvägning mellan pris och prestanda. Billiga värmepumpar figurera ofta här när de har lagt av precis efter att garantitiden har gått ut (läs trådarna om värmepumpar från outl1.se).

Generellt så ska man köpa dyra komponenter från någon som kan produkten och som finns kvar efter många år när prylen går sönder. Allt tekniskt går sönder, det är bara en fråga om hur lång tid det tar. Välj kända fabrikat så går det troligen att få tag på reservdelar efter många år även om återförsäljaren inte finns kvar. Gullberg&Jansson, Pahlén, Astral, Hayward och liknande tillverkare bäddar för minimalt med problem.

Jag brukar alltid rekommendera att tanka hem manualen och läs den noga för köp av alla icke triviala produkter. Handla inte värmepump och liknande komponenter på Jula, Rusta, Byggmax osv. Där finns ingen som kan pool, kvalitén är oftast väldigt svajig och tillgången på reservdelar osäker.

Börja med att plöja byggtrådarna av: MathiasS, je, ErikN och Poolersw är mitt förslag. Det tar tid att inhämta information men det finns inga genvägar till rätt beslut. Att chansa och lita på en poolbutik som bara vill sälja det som ger högst vinst är inte att rekommendera.

PP-pool är inte så vanligt och det finns inte så många som kan reparera en sån eller ge goda råd. Vi vet att dom spricker i fogarna om det inte är väldigt ordentligt återfyllt överallt runt om inklusive under trappan.

Läs på och fråga på sen!

Vår pool fanns här när vi köpte huset. Den hade massor av problem samt saknade pooltak och värmepump. Det tog närmare 10 år innan den fungerade riktigt bra. Det hade gått mycket fortare att läsa på och bygga nytt från grunden med ett annat hus men nu fungerar det mesta perfekt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #2 skrivet: augusti 12, 2017, 11:07:39:39 »
Man behöver ta sig tiden och besväret att att ställa den extra frågan. Exempel:

Om någon säger att plast är betydligt bättre än rostfritt så bör följdfrågan vara "varför då". Alternativt så går du till en annan butik som redan från början ger dig det objektiva och korrekta svaret:

Rostfritt är mycket dyrare än plast men håller för evigt, missfärgas inte och kan repareras. Passar bra när du ska gjuta pool i betong. Passar inte alls om du vill ha saltvatten.

Plast är ett prisvärt alternativ och rätt val om du har en saltvattenpool alternativt ej vill betala för RF.

Min personliga uppfattning är vidare att betong=> RF => inget saltvatten.


Nästan ALLA val du ska göra kommer med för och nackdelar. Gå till nästa butik om dom inte kan informera om myntets båda sidor. Har du konkreta frågor så ställ dom här på forumet.

 
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ankan00

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #3 skrivet: augusti 12, 2017, 13:56:28:28 »
Tack snälla för er respons!  O0

Utloggad kenta2

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #4 skrivet: augusti 12, 2017, 21:58:45:45 »
Lite tips kring belysning baserat på egna erfarenheter.

Vi har en lampa i vår 3x6m pool. Vi tänkte oss två lampor, men säljaren sa att det är en smakfråga, men att det kan bli lite väl upplyst så mysfaktorn går förlorad. Vi valde en lampa och säljaren hade rätt. Vi fick en suggestiv effekt men ändå väl upplyst pool med ljusspel som fladdrar i trädgårdsväxternas lövverk.

När det gäller placering av lampa så var det lite egalt i en 3x6 m pool om det är kort eller långsida. Frågan är mer hu man vill se ljusspelet. Vi har en grön häck och större träd bakom den som syns väl från uteplats och vardagsrum. Säljaren föreslog då att lampan skulle sitta på långsidan så ljuset speglade sig och fladdrade i häck och träd väl synligt från uteplats oc vardagsrum. Det blev helrätt.

Belysningen i vårt fall är en integrerad del av trädgårdsarrangemang och andra spottar vi har runt växter och träd i trädgården.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #5 skrivet: augusti 13, 2017, 15:49:58:58 »
- Gräv kostar 75000kr
-Gräv kostar 55 000kr

Den frågan går egentligen inte att svara på förrän man har börjat gräva. Hittar du berg och behöver spränga och eventuellt besiktiga hus i närheten kan det kosta en bra bit över 100.000..... är det bara jord och en annan kund vill ha fyllmassor kan det bli betydligt billigare!
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Fenix

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #6 skrivet: augusti 13, 2017, 21:38:54:54 »
Känner igen detta då jag är i samma fas som dig.
Pratat med tre olika och alla är av olika uppfattningar om vad som fungerar eller inte.

Gaveltrappa funkar med färdig liner medans en annan säger att den måste svetsas på plats.
Veckoklor är enkelt och inte värt att investera i nån automatisering.
Inverterpump ska det va medans nästa säger att det inte är prisvärt.

Något de dock har varit överens om är att en 8x4 thermopool med pooltak är en bra lösning.
Detta är inget de föreslagit utan något som jag själv kommit fram till.
Är också mest inne på rostfritt av de anledningar MathiasS nämner men konstaterar samtidigt att priset för dessa detaljer är konstigt höga.

Har läst en massa byggtrådar här som gett värdefull hjälp och får väl plöja några till innan man bestämmer sig ;)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2017, 22:02:35:35 »
Känner igen detta då jag är i samma fas som dig.
Pratat med tre olika och alla är av olika uppfattningar om vad som fungerar eller inte.

Gaveltrappa funkar med färdig liner medans en annan säger att den måste svetsas på plats.
Veckoklor är enkelt och inte värt att investera i nån automatisering.
Inverterpump ska det va medans nästa säger att det inte är prisvärt.

Något de dock har varit överens om är att en 8x4 thermopool med pooltak är en bra lösning.
Detta är inget de föreslagit utan något som jag själv kommit fram till.
Är också mest inne på rostfritt av de anledningar MathiasS nämner men konstaterar samtidigt att priset för dessa detaljer är konstigt höga.

Har läst en massa byggtrådar här som gett värdefull hjälp och får väl plöja några till innan man bestämmer sig ;)

Det är mycket investeringar ändå initialt, ge eventuell automatisering ett år och börja med veckoklor säger jag. Det är inte svårt. Portionsförpackade multipuckar där jag klipper två hörn så det blir ca 1-1,5cm stora öppningar. Ger klor runt 0,5-1 ungefär och en sån håller 7-9 dagar. Men se till att det finns plats för framtida automatisering och planera för det direkt.

Helgaveltrappa med fabrikssvetsad liner funkar tydligen men det ställer krav på installatören. Jag pratade med Qualitypool som dammsuger ut en sådan. Min är installerad av en "något" slarvigare installatör och den rynkar lite på framkant samt har en något irriterande radie (samma som hörnradie) på översta steget där vattentrycket är lågt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2017, 08:35:42:42 »
OM jag fattat dig rätt så skall ni inte göra något själva?
Då blir det viktigt att arbetstiden inte blir så lång för montaget, för arbete kostar enorma pengar.
Fast pris på installationen kan vara en bra säkerhet, men å andra sidan så tar installatörerna som regel höjd för olika eventualiteter när de lämnar fast pris på ett jobb...

Grävningen kan nog kostar allt från några tusen kronor till de summor du nämner.
Vi hade t.ex. en granne som grävde med sin traktor för 500 kr, grannen tog matjorden, och vi använde sanden som återfyllnad runt poolen själva. (Bor på en sandhed)
Grävde 1 meter djupt och så murade vi med slipers en stödmur runt hela poolen, på detta sätt fick vi poolens nivå i samma nivå som husets golv - så vi går rakt ut ur huset på altan utan att det behövs några trappsteg.
Grävmaskin och lastbil som gräver och transporterar bort massorna borde inte kosta så  mycket mer än sammanlagt 2000 kr/timme kan jag tycka, kan du få någonstans nära de kan tippa massorna för utfyllnad så blir det billigare än om de måste köras på deponi.
Vår poolstomme (Ellipspool rostfri) monterade jag och svågern på 1 dag som glada amatörer.
Från första spadtag till bad i 28 grader varmt vatten tog det ca 7 dagar med typ 15 timmars jobb/dag för mig, och så kanske jag hade hjälp i ca 8 timmar/dag i snitt.

Vi har ju renoverat vår pool i år, efter 16 år, och stommen har hållit helt perfekt under dessa år.
Plast är lika bra som rostfritt när det kommer till pooldetaljerna om du frågar mig, "det enda" som kan få sönder plasten är om det fryser sönder, och om det skulle frysa så hjälper det inte med rostfritt, även det spricker om man inte vintrar ordentligt.
Visst kan man behöva/vilja byta plastdetaljerna när det är dags att renovera poolen, men totalt sett blir det nog inte dyrare med plast ändå.

Vad jag skulle lagt lite mer pengar på om jag gjort om så hade det varit 50 mm slang mellan pool och reningsverk istället för 40 mm, det var dumsnålt.
Jag skulle nog också lagt till för att få en Pahlen cirkulationspump av brons, de går väldigt tyst...

Poolstommar finns det många som är bra, svårt att råda.
PP eller glasfiber går ju fort att montera, men linerpoolerna är ju rimligt enkla att reparera eller byta ut liner i om det skulle bli läckage...
Betongpool, ja kanske, men samtidigt så har vi väl läst om problem mer än en gång även när det gäller dessa, för torr beting, för våt betong, väggar som spricker av tyngden o.s.v..
Fördelen är ju att man får en välisolerad pool om man köper en sån som man murar upp med frigolitblock.
Jag skulle nog själv inte mura om jag skulle bygga själv, men det kanske är rationellt för hantverkare som gjort det några gånger och kan sin sak, jag tror dock att du skall vara väldigt säker på att hantverkarna är erfarna innan du köper en sådan pool inklusive montage.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Har pratar med tre olika poolleverantörer, ALLA säger OLIKA
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2017, 11:19:43:43 »
Känner igen detta då jag är i samma fas som dig.
Pratat med tre olika och alla är av olika uppfattningar om vad som fungerar eller inte.

Gaveltrappa funkar med färdig liner medans en annan säger att den måste svetsas på plats.
Veckoklor är enkelt och inte värt att investera i nån automatisering.
Inverterpump ska det va medans nästa säger att det inte är prisvärt.

Något de dock har varit överens om är att en 8x4 thermopool med pooltak är en bra lösning.
Detta är inget de föreslagit utan något som jag själv kommit fram till.
Är också mest inne på rostfritt av de anledningar MathiasS nämner men konstaterar samtidigt att priset för dessa detaljer är konstigt höga.

Har läst en massa byggtrådar här som gett värdefull hjälp och får väl plöja några till innan man bestämmer sig ;)

....man måste också anstränga sig för att skilja på fakta och tyckande.

(fakta) Det finns leverantörer som tillhandahåller fabrikssvetsad liner till gaveltrappor. Det är fakta. Den måste alltså inte svetsas på plats vilket dock har varit vanligast hittills.

(tyckande) Det bästa med min pool är automatiken. Värt varenda krona om du frågar mig. Jag behöver se till att det är vatten i poolen, resten sköter sig själv, nästan. (fakta) Många har ett enkelt poolliv med veckopuckar och är nöjda med det.

(fakta) En inverterpump har fördelen mot en traditionell pump att den kan lämna effekt alltefter behovet vilket ger ett gynsamt driftläge (få start och stopp). I poolsammanhang har du inget behov av annat än full effekt och vattenvolymen kan alltid ta emot all effekt utan att temperaturen skenar eller gångtiden blir kort. Den som påstår att inverterpumpar har en fördel i poolsammanhang ljuger för att sälja något du inte behöver.
« Senast ändrad: augusti 14, 2017, 21:07:58:58 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan