VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Uteförråd för tekniken?  (läst 4242 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lear76

Uteförråd för tekniken?
« skrivet: december 27, 2011, 12:17:34:34 »
Hej alla poolvänner!

Jag undrar lite över hur mycket utrymme som behövs för allt det tekniska. Har beställt en Folkpool 4,5x9 med följande tekniska utrustning: Pump Villa S-210, Powerline 110 värmepump, by-pass kopplingssats och Tri-18+TriProKlor saltklorinator.

Har inget varmt utrymme nära poolen, så jag har gått och tittat lite på färdiga uteförråd (se bilden). Vi har en nedförsbacke nära poolområdet så jag tror att det skulle gå att placera så att pumpen kommer under vattenytan.

Åsikter om denna typ av lösning?

Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Uteförråd för tekniken?
« Svar #1 skrivet: december 27, 2011, 12:41:34:34 »
Det blir säkert bra men det är en klar fördel om du kan hålla frostfritt. Då slipper du tömma pump. filter och allt annat. Dessutom blir det en torrare miljö för elektroniken och annat och pumpljudet hörs mindre på sommaren. Själva pump, sandfilter och elvärmare tar kanske 1,5 x 1,5 meter hos oss. Sen lite utrymme för klor.

Men det blir alltid lite spill av klor och vatten så du bör har en golvyta som tål detta. Kanske en bod utan golv som du placerar på cementplattor.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Uteförråd för tekniken?
« Svar #2 skrivet: december 28, 2011, 20:02:45:45 »
Jag har tryckt ner mitt i ett nedgrävt "rum" på 1x1x1 meter... Det går men 20 cm till på bredden skulle ha gjort stor skillnad!

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lear76

SV: Uteförråd för tekniken?
« Svar #3 skrivet: december 28, 2011, 21:19:06:06 »
Hmm, hur mycket jobb pratar vi om ifall man inte har frostfritt utrymme? Skulle det t.o.m. vara värt att isolera förrådet och sätta ett litet värme dit över vintern?

Sen undrar jag lite över placeringen av förrådet. Jag har förstått att man ska ha inloppen och skimmern på vardera kortsidan, men är det nån skillnad var man placerar motoriken? Jag tänker så att det vore bättre att ha inloppen närmare maskinrummet för att minimera slanglängden med uppvärmt vatten. Nån som stöder eller förkastar den tanken?
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad deppa

SV: Uteförråd för tekniken?
« Svar #4 skrivet: december 28, 2011, 22:40:08:08 »
När jag byggde min pool rekomenderade min pool leverantör att det nyligen uppvärmda ska ha så kort sträcka som möjligt till inloppet precis som du säger. Så gjorde jag. Jag har dock oisolerat förråd så jag tömmer pump, filter m.m men det är inget större jobb.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Erica

SV: Uteförråd för tekniken?
« Svar #5 skrivet: december 28, 2011, 23:16:34:34 »
Jo man sparar säkert en del värme på den placering du angav. Men passar inte detta så finns det ju rörisolering av skumplasttyp att trä över rören, då framför allt röret med varmt vatten in till poolen. Det är enkelt att göra och kostar inte så mycket om man inte har ovanligt långa ledningar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan