VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö  (läst 14490 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« skrivet: januari 14, 2020, 10:15:00:00 »
Äntligen så är det snart dags. Beställt materiel, bygg, gräv, el mm. Kommer själv att handla en del typ armering etc till plattan och bygga trädäcket.
Byggstart i mars hoppas vi på och förhoppningsvis bad i april  <sol>
Edit 2020-04-08: Blev byggstart först i slutet på mars, så får troligen vänta med bad till maj, men det ska man väl kunna stå ut med  ;)

Detta är vad vi tänkt oss:
  • 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
  • Hel gaveltrappa
  • 2 LED (RGB eller vit??, lutar åt RGB)
  • Pump KS EVO VS
  • Filter Cantabric 500 med AFM
  • Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
  • Värme  G&J Inverter X20
  • Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
  • Poolrobot - Pulit Advance 5+
  • Liner 1,5 mm platssvetsad (men vad för färg/mönster ?? Nån typ av mosaik, blå eller persian grey kanske)

På bilden syns planerad plats och även nytt trädäck (28*145) (det gamla inrutat i grått (28*120)). Vid husets gavel i grått har vi tänkt oss teknikrummet och värmepumpen.
Edit 2020-04-08: Teknikrummet blir nog inne i förrådet istället och värmepumpen vid förrådets norra gavel.

Tar gärna emot synpunkter  :)
Är det något vi missat eller bör tänka på att ändra?
« Senast ändrad: april 08, 2020, 14:48:58:58 av FfromB »
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2020, 13:23:25:25 »
Hej!

Till en början vill jag höja ett varningens finger, trall 28*145 är snyggt när det läggs sen kupar det och slår sig ordentligt tyvärr. tittade själv på att ha det nämligen men blev avrådd vilket jag är glad för idag. ska du ha 145 så ska du välja minst 34 tjock. jag var dock snål och valde 28*120.

Jag har förvisso RF armaturer och du blir tvungen att ha plast om du ska ha klorinator men ljuset blir det samma. Jag har RGB och det är väl kul att kunna byta färg, hade tex rött i poolen nu under julen men handen på hjärtat så skulle jag bara tagit vitt om jag köpte idag för det är bara det jag har på i poolen.

vad gäller färgen på linern tycker jag du ska tänka på hur du vill att poolen ska se ut när ni badar, vill ni ha blått vatten eller turkost m.m vilken färg passar in i er omgivning till erat hus.
jag valde själv en persia grey för att jag ville ha mer åt det turkosa hållet (se byggtråd)
tyvärr kan det vara lite svårt att hitta exempel på vad varje liner ger för ljus. dock vet jag att poolstore har under arbete att iaf i Kungenskurva ta fram lite exempel på det.

Har en pulit 3+ som då bara städar golvet och den räcker faktiskt alldeles utmärkt måste jag säga. har pooltak och roboten tar upp lite löv och flugor som landat på botten men i annars blir det inte mycket mer skit i poolen än så om du sköter vattnet bra.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2020, 10:30:24:24 »
Tack för svar :)

får fundera lite på trallen, men har inte den erfarenheten att det kupar sig. Har en mindre altan på andra sidan huset som är ett par år, och inga problem, inte heller på den jag hjälpte min son med, den är visserligen bara nåt år ännu.
En annan fråga ang. trall, hur behandla den bäst så att den inte mörknar utan håller sig fräsch. Olja tycker jag inte funkar så bra, SIOO har jag hört en del om, men vissa säger att man istället kan använda vanlig såpa....erfarenheter mottages tacksamt.

Ang. RGB eller bara vitt så tänker vi nog lika, skulle säkert använda vitt 80%, men lite kul med rött vid jul t.ex. och barnbarnen uppskattar nog lite olika färger :)

Ska fundera vidare på linern...turkost vatten gillar vi, men vissa av dem ser lite "tråkiga" ut på den del som är ovan vattennivån.

Fick så bra pris på 5+ så det är så liten skillnad mot 3+ så därför jag valde den.
« Senast ändrad: januari 15, 2020, 10:34:32:32 av FfromB »
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Utloggad JockeX

SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #3 skrivet: januari 15, 2020, 11:59:24:24 »
RGB vara eller icke vara. Det är mest en nice-to-have grej, vi använde den kanske 3-4 ggr förra säsongen som också var den första säsongen.

Pulit 5+ fungerar bra för mig så jag är nöjd.

Angående liner så måste du se dem i verkligheten och gärna i olika väder. Jag försökte googla frenetiskt på olika liners färger men för det första är sannolikt inte din skärm helt färgkalibrerad och kameror i övrigt manipulerar färgerna. I slutändan valde vi en gråblå mosaikliner (persia grey) som gav en blågrönskimrande färg men mer åt det blå hållet än grön.

Den sandfärgade ger nog ett lite mer turkost intryck om det är det du är ute efter, men ser lite tråkig ut ovan ytan. Tyvärr sålde de inte turkos mosaikliner längre när min resa begav sig.

Även jag var inne på saltklorinator, men rostfritt ger lite trevligare intryck och sedan tyckte poolbyggaren att jag alla gånger i veckan skulle ha vanlig klor enligt hans erfarenhet. Så jag följde det rådet då jag hade exakt noll erfarenhet av pool sedan tidigare.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #4 skrivet: januari 22, 2020, 09:27:25:25 »
Tack för svar :)

får fundera lite på trallen, men har inte den erfarenheten att det kupar sig. Har en mindre altan på andra sidan huset som är ett par år, och inga problem, inte heller på den jag hjälpte min son med, den är visserligen bara nåt år ännu.
En annan fråga ang. trall, hur behandla den bäst så att den inte mörknar utan håller sig fräsch. Olja tycker jag inte funkar så bra, SIOO har jag hört en del om, men vissa säger att man istället kan använda vanlig såpa....erfarenheter mottages tacksamt.

Ang. RGB eller bara vitt så tänker vi nog lika, skulle säkert använda vitt 80%, men lite kul med rött vid jul t.ex. och barnbarnen uppskattar nog lite olika färger :)

Ska fundera vidare på linern...turkost vatten gillar vi, men vissa av dem ser lite "tråkiga" ut på den del som är ovan vattennivån.

Fick så bra pris på 5+ så det är så liten skillnad mot 3+ så därför jag valde den.


Såpan kan jag faktiskt inte uttala mig om. Själv körde vi sioo:x och ska göra behandling nu i vår igen. jag är jätte nöjd med hur resultatet blev. man ser dock när det är blött var man har gått mest för då ser det inte lika ljust ut där men sen när det torkar så är det jämn färg överallt. har som sagt inte haft det så länge än men vi är toknöjda med resultatet. dyrt var det dock då vi har ca 170kvm.
Läst om att en del har lite problem med algpåväxt då det är skuggsida men vi har direkt söderläge och sol hela dagen så det är inget jag har upplevt.
Tror jag läste om någon som "tvättade" sin altan med klorin för att bleka den oxå men det känns väl inte jätte miljövänligt han jag tycka.
jag slår gärna ett slag för sioo:x men tror den kräver lite mer underhåll än vad dom själva påstår speciellt runt en pool och det är dyrt men resultatet blir toppen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2020, 14:34:49:49 »
Lite frågor ang. plattan:

Förslag från Pool Store: 6150 armeringsnät och 70mm S80 isolering, total tjocklek 70+100 = 170 mm

Förslag från "byggaren": 8150 armeringsnät och 100 mm minst S100 isolering, total tjocklek 100+120 = 220 mm

Oavsett val så blir det billigast om jag köper själv :)

Troligen ganska lerigt, inte alltför långt från havet om det spelar nån roll.

Vad anser ni som kan sånt här ang. plattan?

Tacksam för svar.
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Utloggad Moana

SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2020, 00:31:21:21 »
Så kul! Vi har precis börjat bygga pool och bor i samma by!
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #7 skrivet: februari 03, 2020, 08:44:51:51 »
Vad kul!

Blir nyfiken på hur det blir med den liner ni valt, vi har fortfarande inte bestämt oss till 100%  8)
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Utloggad Moana

SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #8 skrivet: februari 03, 2020, 10:12:28:28 »
Jag tycker det blir snyggare med turkos än blått, därför föredrar jag Persia Grey framför Persia Blue. Var inne på Sand, men eftersom vi inte har trä runt poolen valde jag till sist Grey för att det skulle matcha bättre.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad FfromB

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Bunkeflostrand
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 17
  • Kön: Man
  • Pool på gång!
    • Visa profil
    • Byggtråd:
SV: 4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore i södra Malmö
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2020, 15:57:38:38 »
om det bara kunde sluta regna (och blåsa)  >:(
Hade vädret varit bättre kanske vi hade kunnat provbada i påsk, men det tror jag inte på längre.

Önskar ju att bygget ska komma igång snart....riktigt så man längtar, även om det blir en del jobb för en själv.
Men som vädret varit har jag inte ens hunnit/kunnat förbereda genom att ta bort/flytta buskar, påbörja teknikrum etc.
O inte minst, se till att vi kan öppna upp planket så att grävare kommer in :)

Hur bygger man ett enkelt teknikrum på ett bra o gärna billigt sätt? Behövs nån grund, eller kanske trallbrädor?
Kommer ju att få en hel del trallbrädor över när lägger om även gamla delen av terrassen, kanske man kan använda dem till att bygga teknikrummet? Men i så fall kanske klä insidan med något lämpligt? Storlek? Fått så många besked om det, alltifrån storleken på en pall (80*120) till 150*200. Kanske nåt mittemellan typ 100*150? O med hyfsad höjd. Man kommer ju åt ganska enkelt när det är ovan mark.
4*8 Thermopool 2.0 från PoolStore
Hel gaveltrappa
2 LED RGB
Pump KS EVO VS
Filter Cantabric 500 med AFM
Saltklorinator KLX 16 med pH, Redox o WiFi
Värme  G&J Inverter X20
Pooltak Nova Comfort 4x8, Antracit klarplast
Poolrobot - Pulit Advance 5+
Liner 1,5 mm platssvetsad Persian Blue
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15986.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan