Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen  (läst 13847 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #10 skrivet: april 21, 2013, 10:13:04:04 »
Har min pump ovanför vattenytan. Gör enligt instruktionerna nedan.

1. Stäng av pumpen. Stäng avstängningsventil på sugsidan (den före pump om du har någon, i annat fall installera en).

2. Fyll silkorgen med vatten och stäng locket.

3. Sätt på pumpen samtidigt som du öppnar avstängningsventilen på sugsidan.

4. Titta i silkorgen om det kommer in vatten på sugsidan, vänta några sekunder. Om inte, repetera steg 1 t om 3 tills dess att silkorgen fylls helt med vatten under drift.

Glöm ej att avlufta (avluftningsskruv på toppen av filtret).

Steffe, Vad har du för filter som har en avluftningsskruv?

Båda mina två pooler har jag haft/har pumpen ovanför ytan, och jag tror inte att det är så ovanligt.
En backventil är bra att ha, man jag också provat utan, men då är det inte lätt att få tryck i pumpen.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #11 skrivet: april 21, 2013, 10:28:08:08 »
Steffe, Vad har du för filter som har en avluftningsskruv?

Ja, det är ju ingen skruv utan en gängad plugg.

Poolpumpar är ju självsugande (suger även luft) så med rimliga förutsättningar så är det inga problem att få igång driften även fast pumpen är monterad ovanför vattenytan.
« Senast ändrad: april 21, 2013, 10:35:21:21 av Steffe »

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #12 skrivet: april 21, 2013, 10:35:46:46 »
Hämta ut frun med en plast mugg som passar i röret i skimmern. Av med lövkorgen och håll muggen i hålet samtidigt fyller du silkorgen och röret mot poolen. På med locket till silen och samtidigt som du skriker till frun att hon skall lyfta upp muggen startar du pumpen.

Nemas problemas  O0
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Steffe

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #13 skrivet: april 21, 2013, 10:44:37:37 »
Hämta ut frun med en plast mugg som passar i röret i skimmern. Av med lövkorgen och håll muggen i hålet samtidigt fyller du silkorgen och röret mot poolen. På med locket till silen och samtidigt som du skriker till frun att hon skall lyfta upp muggen startar du pumpen.

Nemas problemas  O0
/Johan

Smart. Då har man hittat ännu ett användningsområde för frugan också.  O0... :)

Utloggad Erica

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #14 skrivet: april 21, 2013, 17:00:55:55 »
Ja, det är ju ingen skruv utan en gängad plugg.

Poolpumpar är ju självsugande (suger även luft) så med rimliga förutsättningar så är det inga problem att få igång driften även fast pumpen är monterad ovanför vattenytan.

Det där beror ju på vilken pump du har. Alla pumpar är inte självsugande, även om det finns sådana som är det. Har du en icke självsugande pump gäller det att det inte får finnas luft i tillopsledningen och har man då inte någon backventil blir det lite knepigt, även om det går att komma igång ändå. Men leverantörerna rekommenderar alltid en backventil. Men man bör sätta backventilen på ett sådant sätt att den går att rengöra eller byta ut om den hänger sig. Vattnet som passerar ventilen är ju ofiltrerat och skräp kan fastna i ventilen. En granne till oss när vi bodde i USA hade satt en ventil alldeles intill poolen - och sedan gjutit över med ett betongdäck runt poolen !! Han fick mycket jobb med att göra ett hål i betongen när ventilen en gång fastnade... :(

Utloggad Steffe

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #15 skrivet: april 21, 2013, 17:24:26:26 »
Det där beror ju på vilken pump du har. Alla pumpar är inte självsugande, även om det finns sådana som är det. Har du en icke självsugande pump gäller det att det inte får finnas luft i tillopsledningen och har man då inte någon backventil blir det lite knepigt, även om det går att komma igång ändå. Men leverantörerna rekommenderar alltid en backventil. Men man bör sätta backventilen på ett sådant sätt att den går att rengöra eller byta ut om den hänger sig. Vattnet som passerar ventilen är ju ofiltrerat och skräp kan fastna i ventilen. En granne till oss när vi bodde i USA hade satt en ventil alldeles intill poolen - och sedan gjutit över med ett betongdäck runt poolen !! Han fick mycket jobb med att göra ett hål i betongen när ventilen en gång fastnade... :(

De flesta pumpar jag sett till privatpooler har varit självsugande centrifugalpumpar.

Johan.L:s lösning är ju i princip detsamma som att ha en backventil vid uppstart.
« Senast ändrad: april 21, 2013, 18:40:16:16 av Steffe »

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #16 skrivet: maj 01, 2013, 11:45:24:24 »
Hej! Har precis samma påfyllningssätt. Har alltid använt vattenslang, har ca 40 m 50mm slang till pool.
Så det blir några liter bara fylla på tills det rinner över i korgen på med lock starta pump kör tills vatten
sjunker ner inte för länge bara så det blir för mkt luft. fyll på igen, upprepa brukar dra igång efter 3-4 ggr.
Aldrig krånglat.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Dumpdidump

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #17 skrivet: maj 03, 2013, 19:57:21:21 »
Jag har också pumpen ovanför vattenytan (i garaget). Gissar att de flesta poolägare med pooltäcke har en dränkbar pump för att avlägsna regnvatten efter kraftiga regnoväder. Pumpen kostar några hundralappar.

Så här gör jag: Den dränkbara pumpen slänger jag i poolen och utkastslangen sätter jag i hålet i botten av skimmern, tar sedan en klunk av kaffet och startar upp pumpen. Säsongen är igång  <antman>

Varianten med mugg och fruga var ny för mig, den ska jag testa någon gång  >:D
Folkpool Classic 4x8 m, med värmepump Powerline 88, 8,8 kW

Utloggad kalle950

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #18 skrivet: maj 04, 2013, 16:54:27:27 »
Jag har lite skumplast (typ sådan som man emballerar gods med) som jag formar till en strut runt vattenslangen. Trycker ner det hela i botten på skimmern så att det bli tätt. Med hjälp av vattentrycket så pressas luften som står i slangarna bort.

Utloggad HarryPeter

SV: starta cirkulationen - fylla på vatten i silkorgen
« Svar #19 skrivet: maj 05, 2013, 18:54:55:55 »
Ett annat sätt är att trycka in en handduk i röret i skimmern och fyll på vatten i pumpen tills det är fullt. Samtidigt som du startar pumpen be frugan att dra upp handduken. Funkar klockrent varje säsongsstart  <sol>
Folkpool, 4x8m, Saltklorinator 15, Roman End 300, Power Pac 2, Poolrobot Dolphin Dynamic plus 5, Poolen Isolerad runt om.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag