VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nergrävd pool, glasfiber?  (läst 7916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Nergrävd pool, glasfiber?
« skrivet: april 19, 2011, 16:47:05:05 »
Hej igen,

Nu fyller jag på med en tråd till, den här gången är detom glasfiber:

- Vad kostar (mellan tumme och pekfinger) en glasfiberpool som mäter 8*4*1,50?
- Är det bara glasfiber som kan erbjuda djup/grund-del, dvs ett icke plant golv?
- Är det bara glasfiber som klarar en hundklo eller klarar standard-liners det med?

Och slutligen, kan nån peka på en eller ett antal leverantörer som är seriösa, som kan skippa säljsnacket utan ta det via email, raka puckar, pris och innehåll? (Avser att beställa den här veckan medans jag är i utlandet, därav ingen lust att sitta i timmar med en säljare i luren)

Mvh,
   Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad Jenson

SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #1 skrivet: april 19, 2011, 17:35:30:30 »
Tjena, här är en länk vet dock inte hur de är att göra med när det gäller pool köp, har bara handlat slang av dem men de var trevliga och mycket tillmötesgående.
Detta var butiken i Höör.

http://www.spaobad.com/
jf storpool 6.1x3.6 Altan på 120m2

Utloggad TeeOne

SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #2 skrivet: april 20, 2011, 01:03:15:15 »
- Jag fick t ex snabbt och rakt en offert från ett företag på 113' för storleken du frågar efter, dock ingen djupdel. Det är bästa priset jag fått inkl basutrustning (alltså inkl pump kopplingar mm) och frakt, men utan t ex värme och överdrag. Min bedömning är att kvaliteten är god och jag tror mig ha förstått att poolerna kommer från en gammal tillverkare. Hemsidan är hiskelig att titta på, men kontakten har jag endast gott att säga om. Har också fått andra offerter på runt 200'. De är då självklart 'mycket bättre', men jag har har inte lyckats avkoda hur eller varför.

- Det ska väl finnas linerpooler med djupdel, tycker mig ha sett det nyligen när jag tittade runt 'överallt'. Minns dock ej var.

- Hundklor. Har förstått att det kan få folk att välja glasfiber, men jag förstår inte hur hundarna skulle bära sig åt för att riva hål i linern? Badgäster med glas eller vassa armband känns spontant som större risk isf. Liner går väl för den delen att laga i/svetsa om olyckan är framme. Men åldras, det gör den ju.

Tror inte många försäljare gör annat än ger offert rätt av, om du själv är rak och tydlig med vad du vill ha.

Djupdel känn trevligt, men - man ska kunna (kan) ta ett litet dyk i standarddjupen på 140-150 cm, om det är vad man är ute efter...

Hoppas du hittar in pool!  :)
« Senast ändrad: oktober 13, 2021, 11:51:58:58 av Rickard »

Utloggad Erica

SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #3 skrivet: april 20, 2011, 01:35:55:55 »
Hundklor är väl oftast inte så jättevassa, låter väl farligare då med katt. Eller som de fall (det har varit minst två stycken) då folk har fått älgar i poolen ! Vi hade ju också en diskussion här tidigare om det var risk för att badande med högklackat i samband med fester skulle kunna göra hål. Nu verkar ju tåligheten hos liners vara väldigt varierande. Jag har sett enkla tunna varianter som det nog inte fodras så mycket för att få hål på men även kraftiga sorter som nog fodrar rejäla klor för att punktera. Sedan är det väl inte bara linern som styr, minst lika mycket betyder det nog vad man har på andra sidan linern; ett hårt underlag som t.ex. betongbotten + matta ger säkert mindre risk än t.ex. bara sand eller stenmjöl under.

Barn kan ju ta med sig allt möjligt i lekväg i poolen, bygga ihop flottar, båtar m.m. (tänk spik... ) så vissa risker finns det väl. Men de flesta pooler klarar ju sig utan "punkteringar".

Utloggad DHarbo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vellinge
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #4 skrivet: april 20, 2011, 07:27:30:30 »
Hej Karl!

Tipsar om Poolriket --> http://www.poolriket.se/index.phtml

Mycket seriös och trevlig kontakt.

Mvh Daniel
Starpool (glasfiberpool) Helios 9,55 x 3,70 x 1,50
Brilix pump/filter, 2 x halogenlampor.
Pooltak kommer...
Inköpställe: Poolriket

Utloggad Ingvar

SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #5 skrivet: april 20, 2011, 09:33:59:59 »
Folkpool och Miamipool säljer linerpoolpaket med djupdel. I samband med vårt poolköp, jämförde jag dessa alternativ med de glasfiberpooler som fanns med djupdel. Valet blev rätt givet - en linerpool. Glasfiberpoolerna som jag då hittade med djupdel, var löjligt grunda i grunddelen (110cm), och djupdelen var för dåligt tilltagen för att man skulle kunna dyka på ett säkert sätt. För att få bra proportioner mellan grund-/djupdel, bör poolen helst vara minst 10x5m, vilket jag tror är en orsak till att det inte är så vanligt med djupdelspooler. Ett annat problem är att de är svåra att bygga. Väggarna i djupdelen måste göras sluttande och gjutas, för att klara jordtrycket, vilket inte är så enkelt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Erica

SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #6 skrivet: april 20, 2011, 11:09:23:23 »
Vitsen med en djupdel är ju framför allt att det går att ha trampolin och kunna dyka. För att detta inte skall vara farligt måste poolen, oavsett djup också ha en minsta storlekpå minst 10x5 m, gärna 12x6 eller så, annars kan man helt enkelt köra huvudet i väggen. Vi övervägde först att bygga en större pool ute och då med djupdel, men ändrade oss och byggde en inomhuspool och fick då skära ned formatet till 8x4 m och djupdelen försvann då samtidigt ur planerna.

Utloggad Erica

SV: Nergrävd pool, glasfiber?
« Svar #7 skrivet: april 20, 2011, 18:48:06:06 »
Jag kan tillägga att den pool vi först skissade på, med djupdel, såg ut lite som en stekpanna: en rund del med en diameter på 6 m (djupdelen) och sedan en rektangulär påbyggnad, 5 m bred och 5.5 m lång (ja längre längs kanten, allt beror ju på var man mäter i anslutningen till det runda) som skulle ha varierande djup från grunt till en succesiv övergång till djupdelen. Det hade säkert blivit en fin pool, men vi kände att vi ville ha året-runt-säsong och ändrade planerna i sista stund. En pool av den storleken inomhus skulle blivit väldigt dyrt, så det blev att pruta på poolstorleken.

Vi planerade ju det hela för betong, men i glasfiber blir man väl lite mera låst vid det som fabriken har att erbjuda. Glasfiber gjort på plats a la gör-det-själv finns ju också. Jag har dock aldrig sett en sådan pool i Sverige, men bekanta till oss i USA byggde en, cirka 12 x 4,5 m. De lade ner mycket jobb men fick en fin pool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag