Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Barnpool 90 cm djup  (läst 6494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badglad

Barnpool 90 cm djup
« skrivet: augusti 09, 2014, 17:17:56:56 »
Rookie!
Plaskar i sommar med 1½-åringen i en liten solvärmd easy-setpool från Jula. Hade egentligen tänkt projektera för fullstor pool 4x8 el 5x10 under hösten, således 1,40 el 1,5 djup. Konstaterade vid besök av goda vänner att deras 5-åring badade med större behållning hos oss med bara 60 cm djup än i fulldjup pool hos gemensamma bekanta.

Börjar då fundera på att gräva ner en enklare rund 4,6 meters pool med 90-djup och använda den temporärt under 5-6 år eller tills dess grabben vuxit i en fulldjup. Även om barnen lär sig simma tidigt torde de ju ha större lekglädje i en pool med begränsat djup. Har redan sandfilterpump som utan problem ska klara tänkt storlek. Tänker mig att komplettera med luftvärmepump då det inte är rimligt att få lika lång solvärmd säsong flera år i rad...

Tar tacksamt emot synpunkter och erfarenheter från poolbyggare med barn. Erfarenheter av att gå på fulldjup direkt?

Har hittat ett alternativ i länken nedan. Andra förslag?
http://swim-fun.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=172&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=7&lang=sv

Poolgiganten

Utloggad lamer71

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2014, 07:33:25:25 »
Det är ingen dum idé att "snåla" lite med djupet om man har små barn. Vi hade en Intex 457X91cm i 5 år tills den minsta (8år) tyckte att den var för grund. I år köpte vi en lite större Intexpool 488x122 och då går vattnet till hakan på 8 åringen.

Jag ansträngde mig extra i år och byggde ett stort altandäck runt poolen, investerade i poolvärmare, sandfilter och saltklorinator. Grävde ett hål med 6m diameter, så att vi när plånboken och barnen växer kan bygga in en "riktig" pool framöver.

Utloggad Steffe

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2014, 08:48:27:27 »
Min rekommendation är att bygga med fulldjup direkt. Mina barn (3 och 5 år) badar obegränsat i poolen då båda simmar utan armpuffar eller dylikt. Den äldre är mer under än över vattenytan och tycker det roligaste är att simma ned till botten och hämta ringar, dyka etc (den yngsta försöker dyka ned till botten, men har inte kommit dit riktigt än). I och med att de är uppvuxna med pool så har de mer vattenvana än vad andra barn har. De har alltid tyckt det var roligt i poolen. Om jag ser till den yngstas utveckling så satt hon i "badstol" (som en lära-gå-stol fast för pool) från 0-1,5 och därefter armpuffar och nu efter 3 års ålder simmar hon utan armpuffar. Något som är att rekommendera är att ha trappa i poolen och inte stege. Trappan blir barnens grunddel där de kan stå och leka om de inte vill vara ute och simma. Är även enkelt att ta sig i och upp ur poolen samt att det är väldigt bekvämt att sitta i själv.

Utloggad MathiasS

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2014, 09:34:13:13 »
Håller helt med Steffe och jag har inte hört någon som tycker det är ett problem med fulldjup för små barn.

Bygger man pool permanent gör man bort sig om man inte bygger för hela familjen långsiktigt. Barn har fantastiskt kul i en djup pool men vuxna tröttnar snabbt på att ha vatten till fotknölarna. Meterdjupt vatten är för grunt för hopp och dyk vilket alla barn vill göra......

Bygger man med enklare rörpooler har man ju möjligheten att anpassa sig lite med åren men som sagt, bygger man permanent så vill jag verkligen rekommendera fulldjup. Välj djup så att den kortaste vuxna i hushållet bottnar.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad lusen83

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2014, 15:34:28:28 »
Vi har gått från diverse pooler på 90cm till pool på 1.50. Nu är de 13 och 9år.
Min uppfattning är att en djup pool hade mina barn inte uppskattat på samma sätt som en grundare när de var små. Detta pga de leker betydligt mer i vattnet när de är mindre och det är lättare när man som liten kan stå på botten och tex kasta bollar el spruta med vattenpistol. Dessutom kommer ju troligtvis barnens kompisar bada och i lägre ålder är ju inte alla så vattenvana...
Dock...ska man lägga ner så mycket tid och pengar på att göra en vettig pool...hade jag nog igentligen hellre gjort en större på direkten... Så kul är det inte att gräva och skruva trall vart annat år...
Summa sumarum...du verkar ju ha de flesta grejjerna redan så då blir det ju ibte så dyrt så då hade jag nog kört på en mindre, annars byggt en större direkt...

Utloggad Badglad

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2014, 16:52:52:52 »
Tack för synpunkter.
Ang "barnpoolen" pratar vi investeringsmässigt om en liner-balja för 3-4000:-. Inser självfallet skillnaden i kvalitet och förväntad livslängd jämfört med mer seriösa tillverkare. En helg med minigrävare och padda så är grundjobbet utfört. Trallen runt tar väl ytterligare ett par dagar. Det är liksom inte ett projekt på samma nivå som fullstor pool. Jag ser inte arbetsinsatsen eller investeringen orimlig om man räknar av på 5 år.
Alternativet är naturligtvis att bara låta den stå ovan mark, men det ser ju ärligt talat inte vidare bra ut (personlig åsikt).

Jag förstår argumenten för att gå på fullstor direkt (därav att jag ställde frågan).  Överväger naturligtvis starkt detta men lutar ändå mot att ställa grabbens vattenlek i första rummet under några år.

En annan sak jag funderar på är om man måste anpassa val av luftvärmepump till den mindre storleken, eller om jag kan dimensionera för fullstor pool 4x8 om, låt säga 5 år, och låta en överdimensionerad luftvärmepump gå på sparlåga?

Utloggad Erica

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2014, 17:14:32:32 »
Jag tycker aldrig att vi haft några problem med att ha barnen i poolen (vi har 5  barn) trots fullt pooldjup. De blir väldigt fort vattenvana. Ja om man köper en billig ovanmarkare så kan det kanske vara ok att köpa en lägre, men skall man lägga ned mycket tid och pengar så bör man satsa på ett vattendjup som även vuxna kan bada i.

Kommersiellt finns ju pooler med varierbart djup, men det skulle nog vara svårt att bygga till en vanlig linerpool. De jag har sett har varit på offentliga pooler, betongpooler förstås, där man haft någon typ av höj- och sänkbart golv i poolen så att man kan ställa om en djupare pool till en grundare tillfälligt.

Utloggad Willson

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2014, 19:21:49:49 »
Vi hade exakt samma problem och tankar som du....
Efter många funderingar och diskussioner så byggde vi en fullstor pool nu i år. Barnen tyckte första dagen att den var djup. Nu en vecka senare klagar de inget över djupet längre. Min tanke var att sätta en snorkel i brädavloppet ifall de fortsatt att klaga. Då kan man ha vilket djup man vill. Så mitt råd är att bygga en ordentlig pool direkt. Tror inte att du ångrar dig.  O0

Utloggad FlyHigh

SV: Barnpool 90 cm djup
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2014, 23:55:17:17 »
Har inte upplevt att barnen inte lekar och har roligt i vår pool (1,5m  djup) men visst, det leks säkert på ett annat sätt. Vår dotter är 5 och har vattenvana (barnsim och simskola så tidigt hon fick börja) men även barn med mindre vattenvana hoppar och lekar en hel del. Det gör även vi vuxna ;). Jag tror trappan (romansk) gör en liten del, när vi tex kastar boll kan barnen stå där (eller flyter omkring med badringar) och det är lite enklare att ta sig i och ur. Vi har trall runt hela altanen och lät den hänga ut lite över poolen så det blir en bit man kan greppa om, det underlättar kanske lite det med.

Hade poolen bara varit 90cm djup hade vi vuxna nog badat betydligt mindre och det hade blivit mycket mindre hopp osv. Vi tänkte att vi kollar hur roligt dottern har och behövs det så får vi hitta en lösning på något tillfälligt golv eller liknande (ev en sån trappa man kan sätta i vilken pool som helst, såg även någon som fundarade på platspallar). Ganska fort blev det tydligt att vi inte behövde hitta en lösning utan det fungerar väldigt bra som det är.

Vill du köra ett budgetalternativ och är beredd att riva altan om något år så kan det vara en nog så bra tillfällig lösning men har du tankar på en större längre fram (och är beredd att lägga pengarna) så skulle jag välja en fullstor pool och kanske satsa på en hel gaveltrappa.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan